اتفاقات کنفرانس اپل چه تحولاتی در دنیای دیجیتال ایجاد خواهد کرد؟

یک سبد سیب از آینده

حتی اگر برنامه‌ای برای خرید محصولات اپل نداشته باشید، باز هم کنفرانس‌های این شرکت جزو هیجان‌ انگیزترین رویدادهای تکنولوژی سال به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۱۰

کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی اپل یا WWDC هم از این قاعده مستثنا نیست و اتفاقات ریز و درشتش توجه بیشتر رسانه‌های جهان را به خود جلب می‌کند. از آی‌مک ابرقدرت و آی‌او‌اس متحول شده گرفته تا اسپیکری که هنوز معلوم نیست قرار است چه از آب در بیاید، همه پدیده‌هایی هستند که هر کدام می‌تواند تحولی در بازار و تکنولوژی ایجاد کند. در این گزارش نگاهی تحلیلی به کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل خواهیم انداخت تا مشخص شود رویداد پرهیاهوی اپل به آن چیزی که انتظارش را داشتند تبدیل شده است یا نه؟

آی‌او‌اس بزک می‌شود

با وجود این ‌که کنفرانس WWDC اپل همیشه با چند محصول سخت‌افزاری نیز همراه بوده، اما هدف اصلی این کنفرانس توسعه نرم‌افزاری است و برای همین تمرکز اصلی این شرکت روی سیستم‌های ‌عامل‌‌اش است. از همین رو اول از همه سراغ سیستم‌عامل آی‌او‌اس جدید می‌رویم. سیستم‌عاملی که حالا به نسخه 11 رسیده و حداقل در ظاهر دچار یک دگرگونی خوشایند شده است. اولین تغییر در آی‌او‌اس 11 به کنترل‌سنتر مربوط است که پیش از این در چند صفحه مختلف ابزارهای کنترل را در اختیار کاربران قرار می‌داد، اما حالا اپل تمام آنها را در چینشی جدید در اختیار کاربرانش قرار داده تا دیگر احتیاجی به صفحات مجزا برای موسیقی و... نباشد. تحولات ظاهری تنها به کنترل‌سنتر محدود نمی‌شود و تا زمان عرضه آی‌او‌اس 11 می‌توان انتظار داشت این تحولات UI به تمام بخش‌های سیستم‌عامل سرایت کند.

اما اتفاق هیجان‌انگیز در مورد آی‌او‌اس 11 وارد شدن تمام و کمال واقعیت افزوده به آن است. اپل سرانجام مقاومت در مقابل این تکنولوژی را کنار گذاشته و این بار قرار است توسعه نرم‌افزاری قدرتمندی را در این زمینه انجام دهد. کیت توسعه واقعیت افزوده یا همان ARkit به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به صورت گسترده‌ای فعالیت خود را در زمینه واقعیت افزوده افزایش دهند و اپلیکیشن‌هایی پیشرفته‌تر را روانه بازار کنند. در ضمن اگر نگران پرشدن حافظه گوشی‌تان با عکس‌ها و ویدئو‌های دوربین هستید، اپل این اطمینان را به شما می‌دهد که در سیستم‌عامل بعدی عکس‌ها و فیلم‌های دوربین گوشی 50 درصد فضای کمتری را اشغال کند. این می‌تواند یک زنگ خطر برای شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند باشد که یکی از اهرم‌های قدرت برای مبارزه با آیفون را روی حافظه جانبی و داخلی گوشی‌هایشان قرار داده‌اند.

کوهنوردی مک‌او‌اس ادامه دارد

اهالی کوپرتینو که چند وقتی است نام مکان‌های طبیعی را برای نامگذاری سیستم‌عامل رایانه‌های خود انتخاب کرده‌اند، باز هم همین روند را ادامه داده‌اند تا بعد از سیرا این بار سراغ ارتفاعات این کوهستان رفته و نام High Sierra را انتخاب کنند. این سیستم‌عامل تغییرات اصلی خود را روی سیستم استاندارد فشرده‌سازی گذاشته که از h.264 به h.265 برسد که باعث می‌شود فایل‌هایی مانند فایل‌های ویدئویی 40 درصد حجم کمتری را اشغال کنند. علاوه براین اپل تغییرات زیادی در اپ‌های پیش‌فرض مانند ایمیل، سافاری، فوتوز و... ایجاد کرده که می‌تواند برای کاربران این سیستم‌عامل و مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها، جذاب و کاربردی باشد.

اما اصلی‌ترین تحول، ورود واقعیت مجازی به این سیستم‌عامل است تا مانند ویندوز 10 و هولولنز مک‌او‌اس نیز واقعیت مجازی را در کنار خود احساس کند. این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تیم کوک به‌عنوان سکاندار اصلی این شرکت بارها اعلام کرده بود برای ورود به واقعیت مجازی هنوز زود است و چندان پدیده کاربردی برای کاربران نخواهد بود، اما رویکرد جدید اپل نشان می‌دهد این بازی دیگر برای کوپرتینویی‌ها جدی شده و از این پس باید منتظر حرکات جدید و مهمی از این شرکت در تکنولوژی مجازی باشیم.

همان طور که انتظار می‌رفت در کنار دو سیستم‌عامل آی‌او‌اس و مک‌او‌اس، شرکت اپل دستی هم به سر و گوش ساعت هوشمندش کشید تا سیستم‌عامل واچ‌او‌اس نیز با یک لول‌آپ (Levelup) همراه باشد و به نسخه 4 برسد. این سیستم‌عامل که در پاییز قرار است به‌روزرسانی شود، هنوز برگ برنده هیجان‌انگیزی را با خود همراه ندارد و به غیر از قابلیت‌های جدیدی مانند NFC برای ارتباط وسایل ورزشی مختلف و همچنین گسترش فعالیت سیری هنوز به سیستم‌عامل و گجتی حیاتی تبدیل نشده است.

مسافر زمان با نام آی‌مک

از بحث سیستم‌عامل‌های آی‌او‌اس، مک‌آو‌اس و واچ‌او‌اس که بگذریم کار به بررسی محصولات سخت‌افزاری می‌رسد که از کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی اپل سر درآورده‌اند. جایی که جلوتر از همه آنها، آی‌مک پروی بسیار قدرتمند اپل قرار دارد. محصولی که قطعا از زمان خود جلوتر است و به هیچ وجه برای کاربران معمولی طراحی نشده است. این آی‌‌مک فوق نازک که از قیمت بسیار بالای 5000 دلار شروع می‌شود از نسل جدید پردازنده کیبی لیک اینتل استفاده می‌کند که همین مساله باعث شده بسیاری از محدودیت‌های موجود از پیش پای سازندگان دستگاه برداشته شود. به دلیل حذف این محدودیت‌ها، آی‌مک پرو 128 گیگابایت حافظه رم دارد، از یک پردازنده گرافیکی 18 هسته استفاده می‌کند و 4 ترابایت حافظه اس‌اس‌دی در خود جای داده است. این قابلیت‌ها آنقدر سرسام‌آور است که صفحه نمایش 5K این دستگاه چندان به چشم نیاید. با وجود این‌که اپل در این کنفرانس از مک‌بوک و مک‌بوک پروی جدیدی رونمایی نکرد، اما شاهد یک تغییر نسل در این سری محصولات نیز بودیم، چراکه تمام لپ‌تاپ‌های اپل نیز قرار است به پردازنده‌های 4/4 گیگاهرتزی کیبی لیک اینتل مجهز شوند. این افزایش قدرت بی‌پروا از طرف اپل برای رایانه‌هایش، یک تکاپوی اساسی بین تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های ویندوزی ایجاد خواهد کرد تا این بازار جان تازه‌ای بگیرد. در کنار اینها اپل باز هم دوردانه‌اش را فراموش نکرد و یک نسخه جدید از آیپد نیز روانه بازار کرد. آیپد پروی 5/10 اینچی رونمایی شده این کنفرانس از یک چیپ A10X Fusion قدرت می‌گیرد که به ادعای اپل از بیشتر لپ‌تاپ‌های ویندوزی موجود در بازار قدرتمند‌تر و سریع‌تر است.

استوانه مجهول در راه خانه‌ها

با وجود این‌که اپل در این کنفرانس بیشتر تمرکز خود را روی قدرتمند کردن سخت‌افزارهایش قرار داده بود، اما معرفی یک محصول کاملا متفاوت از خشکی مراسم کاست تا خانواده محصولات این شرکت شاهد تولد یک عضو جدید باشد. صحبت از گجت هوم‌پاد است. استوانه‌ای خوش‌تراش که در نقش یک اسپیکر هوشمند قرار است نقش اساسی در خانه‌های هوشمند و سرویس هوم‌کیت اپل بازی کند. محصولی که به صورت مستقیم برای رقابت با گوگل‌هوم و آمازون‌اکو تولید شده است. اسپیکر هوشمند اپل به چیپست قدرتمند A8 مجهز است و با اکوسیستم اپل کاملا یکپارچه عمل می‌کند تا تعامل بیشتری با گجت‌های دیگر مانند اپل‌تی‌وی، آیفون، مک‌بوک و... داشته باشد. همچنین قرار است سیری نیز به هوم‌پاد بیاید تا وظایفی بیشتر از پخش صدا برای کاربرانش انجام دهد. استفاده از چیپست A8 به این دستگاه قدرت می‌دهد تا با تشخیص هوشمند محیط اطراف و آگاهی فیزیکی صدای بسیار بهتری را تولید کند. جالب است بدانید دو هوم‌پاد می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و صدای شگفت‌انگیزی تولید کنند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها