با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره اشتغال و اهمیت توجه به این نکته لازم است از امتیازهای موجود برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جوانان و فارغ‌التحصیلان کشور استفاده کنیم. در این زمینه ارائه راهکارهای علمی و کارآمد گزینه‌ای غیرقابل انکار است که در دولت فعلی طرحی به نام «کاج» مطرح شد.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۳۰
پیش‌نیازهای به ثمر رسیدن «کاج»

این طرح قرار است با افزایش مهارت‌های فنی کارآموزان به آنها فرصت استخدام شدن در بنگاه‌ها یا ایجاد کسب و کاری شخصی را بدهد، اما به این نکته باید توجه داشته باشیم، چطور به این نقطه رسیدیم که لازم است فارغ‌التحصیلان فعلی یعنی بخش عمده‌ای از بیکاران کشور باید دوباره آموزش‌های مهارتی دریافت کنند؟

برای رسیدن به پاسخ کافی است به آمار بسیار پایین 37 درصدی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای توجه کنیم؛ چون تفکری اشتباه از سوی والدین درباره تحصیل فرزندانشان در این موسسات شکل گرفته که مانع از حضور دانش‌آموزان بیشتر در این مراکز شده است.

از این‌رو به دلیل کمبود نیروی کار ماهر نیازهای فعلی بنگاه‌های تجاری، تولیدی و خدماتی کشورمان بدون پاسخ مانده و شاهد این روند هستیم که هر روز بر تعداد افراد بیکار افزوده می‌شود. بنابراین از آنجا که افزایش تولید و اشتغال کشور در گروی چنین برنامه‌‌ای قرار گرفته است، باید مواردی در نظر گرفته شود که «کاج» با کمترین نقص به نتیجه برسد. این موارد عبارتند از:

1ـ حذف هرگونه خلأ قانونی در طرح ارائه شده برای بهبود شرایط اجرای برنامه با همفکری تشکل‌ های کارگری

2ـ استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در این زمینه مثل ژاپن و بومی‌سازی دستاوردهای آنها در کشورمان متناسب با نیازها و فرهنگ ایران‌زمین

3ـ نظارت دقیق بر روند اجرای طرح متناسب با برنامه‌های تعیین شده

4ـ برنامه‌ریزی همزمان برای فرهنگ‌سازی و هدایت دانش‌آموزان به آموزش فنی و حرفه‌ای در جهت رسیدن به این هدف ‌که هر ایرانی باید یک مهارت داشته باشد.

5ـ برطرف کردن مشکلات موجود در سازمان فنی و حرفه‌ای و به‌روز کردن واحدهای آموزشی با توجه به نیازهای حال و آینده جامعه کشورمان

6ـ فراهم کردن شرایط قانونی برای جلوگیری از حذف نیروهای شاغل حال حاضر در بنگاه‌ها به بهانه اجرای طرح کاج و استفاده از کارآموزان

7ـ اما نکته آخر این‌که باید مسئولان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دانشگاه‌ها متناسب با نیاز بازار کار اقدام به تعلیم و تربیت نیروهای متخصص کنند تا فارغ‌التحصیلان دقیقا متناسب با نیاز بازار باشند.

اسدالله عباسی - وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها