بیش از 150 گونه جلبک در ناحیه جزر و مدی در سواحل استان بوشهر شناسایی شده که دارای خواص دارویی و صنعتی هستند.
کد خبر: ۱۰۳۷۵۷۳

به گزارش صداوسیما، کارشناس گیاهان دارویی و جلبک‌های دریایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: برخی از گونه‌های جلبک قهوه‌ای،قرمز و سبزدارای ارزش بالایی هستند به عنوان مثال سه گونه از این جلبک مانندسارگاسوم، گراسیلاریا و کالرپا در صنایع مختلف لبنیات سازی،کودکشاورزی، تغذیه دام و طیور و پزشکی کاربرد دارند.

کهزاد سرطاوی افزود: تا کنون 20طرح تحقیقاتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای ساختترکیبات ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی از جلبک ها صورت گرفته وهشت گونه از جلبک‌ها نیز برای انجام تحقیقات به فرانسه فرستادهشده است .

وی با بیان این‌که این نوع جلبک‌ها در مناطق دیگری از کشور نیز وجود دارند، بیان کرد: طرح کشت و پرورش آزمایشی این سه نوعجلبک اجرا شده و و از دو گونه سارگاسوم و گراسیلاریا نتایج خوبی به دست آمده است .

سرطاوی ادامه داد: اکنون از این جلبک‌ها برای تهیه کود گیاهی، غذای شتر مرغ و ماهی و تولید آگار که در آزمایشگاه برای تهیه محیط کشت و درمان برخی بیماری‌ها مانند دیابت و زخم معده کاربرد دارد، استفاده می‌شود.

این کارشناس همچنین گفت: در استان بوشهر به اندازه کافی جلبک داریم اما به علت نبود سرمایه گذار و مشکلات فرآوری هنوزنتوانسته ایم از این ظرفیت عظیم به خوبی استفاده کنیم.سرطاوی تصریح کرد: به عنوان مثال هر کیلو آگار در خارج از کشور یک ونیم میلیون تومان قیمت دارد و اگر ما بتوانیم این ماده را از جلبک‌های استان تهیه کنیم، می توانیم بازار خوبی برای ن آن آن داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها