بهار فرصت مغتنمی می‌شود برای گشت و گذار در دل طبیعت و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نواز آن.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۵۶
آبشارهای آذربایجان شرقی چشم به راه تماشا

در این میان آبشارها یکی از جلوه‌های زیبای خلقت هستند که خیل مشتاقان گردشگری جاذبه‌های طبیعت را به سوی خود جلب می‌کنند و در این میان استان آذربایجان‌شرقی با داشتن آبشارهای زیبا و طبیعت چشم‌نواز آن پذیرای گردشگران برای لذت بردن از این مواهب الهی است.

آبشار آسیاب‌ خرابه

به جرات می‌توان گفت یکی از مناظر بی‌نظیر و گردش‌پذیر استان آذربایجان‌ شرقی آبشار «آسیاب‌ خرابه» است.

این آبشار یکی از آبشارهای منحصر به فرد کشورمان به شمار می‌آید که در شهرستان جلفا و چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده ‌است.

آسیاب‌ خرابه، آسیابی آبی است که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه بوده است و در زبان محلی به آن (خارابا دییرمان) می‌گویند البته در حال حاضر به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته ‌است.

وجود چشمه‌های متعدد ظرفیت بزرگی است برای تامین آب این آبشار، چرا که آب آبشار «آسیاب‌ خرابه» از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود.

سرازیر شدن آبشارهای کوچک و بزرگ از ارتفاع ده متری به مساحت 200 مترمربعی به محوطه پائینی آبشار، زیبایی و جلوه خاصی بخشیده است و گردشگران را مسحور زیبایی خود می‌کند.

برای رسیدن به این مکان بسیار دل‌انگیز باید از جاده مرند ـ جلفا به مهدی‌شهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره‌ای باصفا رسید که محل آسیاب‌خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 کیلومتر است.

آبشار میرکی

آبشار میرکی یکی از آبشارهای زیبای آذربایجان است که برای تماشای آن باید به شهرستان سراب بروید.

روستای میرکی یا میرکوه یکی از روستاهای شهرستان زیبای سراب است که در حومه روستای رازلیق قرار دارد. بعد از شهرستان سراب باید طبیعت زیبای روستاهای دیزج، شیره‌جین، آبرس و اسبقران را پشت‌سر بگذارید تا به روستای میرکی برسید.

از روستای میرکی تا رسیدن به آبشار خود را برای یک پیاده‌روی 2 ساعته آماده کنید و در مسیر رسیدن به آبشار از طبیعت اطراف آن لذت ببرید.

برای رسیدن به این آبشار باید در چند جا اگر آب رودخانه اجازه داد از رودخانه گذشت؛ در غیر این صورت باید از کوهستان و گذرگاه‌های اطراف عبور کرد.

آبشار سرکنددیزج

در دو کیلومتری روستای سرکنددیزج بخش صوفیان شهرستان شبستر و در غرب کوه‌های میشاب آبشاری واقع شده که با 300 متر مربع مساحت پذیرای گردشگران بهاری و تابستانی است.

این آبشار که با نام آبشار «سرکند دیزج» شناخته می‌شود با مناظر زیبا و چشم‌نواز با درختان متراکم و طبیعت دلچسب آن یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی استان آذربایجان‌شرقی به حساب می‌آید.

کوه‌های سر به فلک کشیده میشاب دارای چشمه‌‌سارهایی است که آب این آبشار را تأمین می‌کنند.

آبشار عیش‌آباد

اگر تصمیم گرفتید با خواندن این گزارش آذربایجان را مقصد سفر بهاری خود انتخاب کنید و از تماشای آبشارهای آن لذت ببرید پس طبیعت سحرانگیز و مسحورکننده آبشار عیش‌آباد با ارتفاع 15 متر را نیز از دست ندهید.

برای رفتن به این آبشار باید فاصله 71 کیلومتری تبریز تا مرند را طی کنید. چراکه این آبشار در نزدیکی روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شهرستان مرند قرار گرفته ‌است. البته باید گفت بخشی از جاده منتهی به آبشار، ماشین رو و بقیه راه کوهستانی است.

این آبشار حدود 300 مترمربع وسعت دارد و در جوار کوه و دره، منظره بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

آبشار گل‌آخور

زلزله شهرستان ورزقان در سال 91 نام این شهرستان را بر سر زبان‌ها انداخت اما این شهرستان قبل از این‌که با زلزله شناخته شود با آبشار گل‌آخور معرفی می‌شد.

آبشار «گل‌آخور» که در زبان ترکی آذربایجانی به «گل‌ریز» نیز مشهور است در روستای گل‌آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده است.

این آبشار از دو چشمه خروشان سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا به یک آبشار زیبا تبدیل می‌شود.

آب این آبشار بسیار خنک بوده و ارتفاع آبشارگل آخور حدود 12 متر است و گردشگرانی که این آبشار را از نزدیک تماشا کرده‌اند آن را یکی از دل‌انگیزترین و بکرترین مناطق طبیعی استان آذربایجان‌شرقی توصیف می‌کنند.

شهرستان ورزقان که در دل جنگل‌های زیبای ارسباران قرار دارد یکی از شاهکارهای آفرینش است و برای رسیدن به این آبشار باید یک کیلومتر طی طریق کنید. یعنی از دهستان ارزیل تا خود آبشار یک کیلومتر راه خاکی را باید طی کرد.

معصومه درخشان - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها