گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیوها روشن

خندوانه رادیویی

گزارشی از پشت صحنه برنامه نمایشی و طنز رادیو تهران

به رادیو توشنبه خوش آمدید

شاید مخاطبان بسیاری به برنامه‌های روتین رادیو عادت کرده باشند، اما طرح‌های جدید و ایده‌های نو می‌تواند ذائقه و سلیقه مخاطبان را تغییر بدهد و آنها را تا ساعت‌ها پای گیرنده‌ها بنشاند، بدون این‌که احساس خستگی کنند.
کد خبر: ۱۰۳۵۲۲۶
به رادیو توشنبه خوش آمدید

یکی از برنامه‌های جدید گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران با عنوان «توشنبه» روی آنتن می‌رود که در طرحی نو به صورت نمایشی و طنز، روزهای جمعه مخاطبان را شاد می‌کند.

محله رادیویی ها

لیدا عرفانیان تهیه‌کنندگی برنامه جدید توشنبه را به عهده دارد، او می‌گوید: این برنامه با فرم ترکیبی نمایشی تهیه می‌شود و بزرگ‌ترین هدفش هم تلاش در جهت رضایت‌مندی از زندگی و ایجاد نشاط در جامعه است. طرح این برنامه با توجه به شعارسال نگارش شده و به مشاغل در این طرح توجه ویژه‌ای شده است. در این برنامه یک محله برپا شده با همسایه‌ها و افرادی که در مشاغل مختلف مشغول به کسب و کار هستند که در فواصل برنامه ظاهر می‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که چه کاراکترهایی در این برنامه ایفای نقش می‌کنند، می‌گوید: روال این برنامه این‌گونه است که این محله یک پیشخوان الکترونیکی دارد با یک باجه تلفن خارج از کشور، که چرخاننده این پیشخوان در مواقع خاص، باجه تلفن را در اختیار اهالی محل می‌گذارد. اهالی محل در بخش‌های آیتمیک نقش‌آفرینی و از اپلیکیشن دلگرام استفاده می‌کنند.

یکی از همسایه‌ها گوینده رادیو شده و شخصیتی جدی، مصمم و منطقی دارد. قهوه‌چی مرد دنیادیده‌ای است که در بازار یک قهوه‌خانه کوچک دارد و نقشش در محله ریش‌سپیدی است و قند و شکر محافل دورهمی محله است. فلافل‌سرای غلام بیروتی؛ فلافل‌فروش محله مردی شاد و شنگول است که با خاطراتش زندگی می‌کند که گاهی ساخته ذهن خودش و گاهی هم هرگز اتفاق نیفتاده است و اغراق می‌کند.

دیگه چه خبر؛ مرور اخبار محلات مختلف تهران است و در تمام آیتم‌های فوق ردپایی از شخصیت‌های اصلی توشنبه است تا پیوستگی طرح حفظ شود.

طراحی فضایی فانتزی

پیمان غریب‌پناه، کارشناس کارگردانی نمایشی است و نزدیک 13 سال که در بیشتر شبکه‌ها کار اجرا می‌کند و از همان بدو ورود به سازمان کار نمایشی و اجرا را به عهده داشته است.

او در پاسخ به این پرسش که وجه تمایز رادیو توشنبه با دیگر برنامه‌ها در چیست، می‌گوید: فضای برنامه نمایشی و اجرای برنامه نمایشی به دلیل فضایی که دارد بسیار متفاوت است. اجراها در این برنامه به صورت دیجیکال و تیپیکال است. بنده نقش امید درهمی را دارم که یک میوه فروش است و حال قصد دارد، گوینده شود. شخصیتی که اجرا می‌کنم یک تیپ است و حضور یک تیپ در کل برنامه مستلزم یک اجرای متفاوت و حضور ذهن به‌موقع است. به همین دلیل سبک و سیاق این اجرا با اجراهای دیگر فرق می‌کند.

این شخصیت به همه چیز به دید طنز نگاه می‌کند، حتی کاراکترهای اطرافش از این قاعده مستثنا نیستند که همین ویژگی‌ها فرم و مدل اجرای این برنامه را با برنامه‌های دیگر متفاوت کرده است. یکی از مزایای اجرای متفاوت این که شنونده در حال شنیدن اجرایی متفاوت و این برایش جذابیت دارد. این فضا به دلیل این که نمایشی است مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند بخصوص این که فضای برنامه در یک محله اتفاق می‌افتد.

شمشیر دولبه فضای مجازی

برنامه توشنبه کاری از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 پخش می‌شود.

برنامه با پخش آهنگی شاد آغاز می‌شود و کاراکترها از همان ابتدا به ایفای نقش می‌پردازند؛ علی زراندوز در نقش گوینده یک رادیو محلی، پیمان غریب‌پناه در نقش آقای درهمی میوه‌فروش محله و یاسر کطائیان در نقش چرخاننده پیشخوان الکترونیکی است.

موضوع برنامه درباره شبکه‌های مجازی است و تمام بخش‌های برنامه از گزارش‌های مردمی، نمایش‌های طنز و دیالوگ‌ها درباره فضای مجازی است.

مهدی اسماعیلی گزارشگر برنامه با مردم درباره این که فضای مجازی چیست؟ مصاحبه می‌کند.

قطعه‌های نمایشی شغل‌های مختلف و گفت‌وگوهای طنز و شاد بین مشتری و مغازه‌دار از بخش‌های شیرین و جذاب این برنامه است. در میان برنامه هم دلگرام‌های مخاطبان درباره فضای مجازی خوانده می‌شود و در بخش خبری رادیو توشنبه، با عنوان خبری تازه در راه است به رویدادهای مهم روز اختصاص یافته است.

سبزی فروشی عمه منظر؛ با حضور گیتی معینی بازیگر تلویزیون و سینما اجرا می‌شود، عمه منظر زنی دست وپادار و 40ساله که با پاک کردن و فروش سبزی، ترشی، مربا و...گذران زندگی می‌کند، زنی مطلع و خوش‌لحن که با مشتریان درباره مسائل مختلف جامعه صحبت می‌کند که حواسش به اهالی محل است تا سفره‌هایشان خالی نباشد یا به عبارتی با شکم گرسنه سر بر بالین نگذارند.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها