جنگ جهانی دوم در سال 1945 میلادی به پایان رسید اما امروز و پس از گذشت 72 سال، تصویرسازی، احساس‌سازی و انتقال فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌های آن جنگ در راس اولویت‌های هالیوود و سینمای غرب قرار دارد. چرا این‌گونه است؟ زیرا آنان بدرستی فهمیده‌اند که انتقال وقایع آن جنگ به نسل جدید،‌ زمینه‌ساز توجه به امنیت و همدلی و همه آن چیزی است که موتور محرکه افراد برای مشارکت در روند توسعه کشور است.
کد خبر: ۱۰۳۵۱۵۷

در ایران ما نیز با وجود آثار فاخری که در رشته‌های مختلف هنری درباره تبیین دفاع مقدس ساخته شده، اما کمیت و کیفیت این آثار هنوز به گونه‌ای نیست را که نسل جدید یعنی جوانان 13 تا 18 ساله را که کمترین درکی از جنگ ندارند به سوی فهم فرهنگ دفاع مقدس رهنمون کند.

این‌چنین است که می‌بینیم در هیاهوی انتخاباتی، سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر در زرق و برق خبرهای سیاسی به حاشیه رانده می‌شود یا همین چند روز پیش، ورود بخش دیگری از پیکرهای مطهر غواصان شهید دست‌بسته، کمتر مورد توجه قرار گرفت.

البته علل بروز این پدیده، متعدد است و شخص، سازمان یا دستگاه خاصی را نمی‌توان مقصر شناخت، به هر حال اما متاسفانه خروجی کار، طوری است که فرهنگ دفاع مقدس و شهادت و ایثارگری‌های بی‌شمار صورت گرفته در لحظه لحظه آن، برای نسل جوان شناخته‌شده نیست. آنان یادشان نیست همین انتخاباتی که اخیرا برگزار شد، مرهون همان شهدای غواص و هزاران شهید دیگر است و این فراموشی تقصیر همه ماست.

شهدای غواص و شمار دیگری از شهدای دوران دفاع‌مقدس، دیروز از طریق اروندکنار خرمشهر به وطن وارد شدند و ساکت و مظلوم در خاک آرام می‌گیرند اما اگر پیام آنان را نشنویم و منتقل نکنیم، تاریخ به‌گونه‌ای دیگر برایمان تکرار شده و آن وقت است که خواهیم فهمید چه سرمایه عظیمی را نادیده انگاشته‌ایم.

سیدعلی دوستی موسوی

دبیرگروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها