پیوند اعضاء یکی از مهمترین اعمال جراحی برای نجات جان انسان‌ها است و در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۷۱
شگفت‌انگیز‌ترین جراحی‌های پیوند عضو در جهان

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛اولین جراحی موفق پیوند عضو در عصر مدرن درسال ۱۹۰۵ میلادی انجام شده است و پس ازآن همه ساله هزاران جراحی مشابه در سراسر جهان انجام می‌شود تا سلامت افراد حفظ شود و خطر مرگ در آن‌ها از بین برود.

از جمله اولین جراحی‌های منحصربفرد پیوند عضو در بدن انسان می‌توان موارد زیر را نام برد:

پیوند رحم به بدن زن:
جراحان کشور ترکیه درسال ۲۰۱۱ نخستین بار رحم یک زن متوفی را به زنی جوان که از بدو تولد فاقد رحم بود در یک جراحی پیچیده پیوند زدند، هدف آن‌ها این بود که علاوه بر عملکرد طبیعی رحم، این زن در آینده بتواند صاحب فرزند شود.

پیوند تخمدان:
کارشناسان در مرکز ناباروری از سنت لوئیس در سال ۲۰۰۷ یکی از تخمدان‌های یک خواهر دوقلو را به خواهر دیگری که در اثر یائسگی زودرس دیگر امکان بارداری نداشت با موفقیت پیوند زدند و این خواهر یک سال پس از دریافت پیوند باردار شده یک فرزند دختر سالم به دنیا آورد.

پیوند همزمان شش عضوبه بدن یک گیرنده اعضاء بدن: در سال ۲۰۰۸ پزشکان متوجه وجود یک تومور بسیار بزرگ در بدن یک دختر ۵ ساله اهل منطقه maine به نام Alannah Shevenell شدند که بیشتر از ۵۰ درصد بدن او را گرفته بود، پزشکان برای جلوگیری از مرگ دختر چاره‌ای جز پیوند اعضای بدن نداشتند و پس از پیدا کردن اهدا کننده مناسب در یک جراحی همزمان ۶ عضو آسیب دیده را از بدن او خارج کرده و ۶ عضو پیوندی شامل معده، کبد، طحال، روده کوچک، لوزالمعده و بخشی از مری را به او پیوند زدند.

با وجود موفقیت آمیز بودن عمل جراحی، اما این کودک دچار سیستم ایمنی بسیار ضعیفی شده است و مجبور به مصرف داروهای مخصوص پیوند اعضاء است و نمی‌تواند در اجتماع شرکت کند.

پیوند همزمان دو دست:
این جراحی بسیار پیچیده نخستین بار در سال ۱۹۹۹ برروی یک بیمار که در تصادف رانندگی هر دو دست خود را از دست داده بود با موفقیت انجام شد، هر چند که مدتی بعد بیمار مجدداً از پزشکان خواست دست‌های او را قطع کنند.

پس از آن و با پیشرفت تکنیک‌های پزشکی، متخصصان موفق به پیوند همزمان دست و پا به بیماران شدند، هر چند که در میان همه جراحی‌های موفق موارد ناموفق و رد شدن عضو پیوندی یا عدم دریافت سیگنال‌های عصبی بین مغز و عضو نیز وجود داشت.

پیوند انگشت شصت پا:
یکی دیگر از جراحی‌های بسیار منحصربفرد، پیوند انگشت شصت پا است که نخستین بار در سال ۱۹۶۴ برروی یک میمون انجام شد و در سال ۱۹۶۹ در بیمارستان ویکتوریا ملکه در انگلستان برروی انسان با موفقیت انجام گرفت؛ و از آن سال تا کنون جراحان انگشتان دست و پای عده زیادی از افراد را که در اثر تصادف یا سانحه حین کار با معلولیت مواجه شده بودند را پیوند زده و زندگی طبیعی را به آن‌ها بازگردانده‌اند.

پیوند کامل صورت:
از جمله دیگر جراحی‌های مشهور در دنیا جراحی پیوند کامل صورت، جراحی همزمان پیوند کلیه در یک بیمارستان برروی ۶۰ پیوند گیرنده و نیز جراحی پیوند قلب است.

کارشناسان امیدوار هستند در کنار دریافت عضو از اهدا کنندگان در بازه زمانی طلایی، بتوانند ارگان‌های بدن را در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی بدن خود فرد پرورش دهند و بدون نیاز به مصرف داروهای پر عارضه جانبی اهدای عضو فرد بتواند زندگی طبیعی خود را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها