نامزد دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با اعلام اینکه ما در بحث مبارزه با قاچاق مطالعات انجام داده‌ایم و برنامه داریم، گفت: ظرف شش ماه از آغاز کاردولت می‌توان گزارشی از اقداماتی که در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا در کشور شده را به مردم ارائه کرد و مجموع اقداماتی که انجام خواهد شد نیز مردم خواهند توانست تأثیر آن را به صورت محسوس ملاحظه کنند.
کد خبر: ۱۰۳۱۶۰۸
اگر آقایان از رکود عبور کردند دست ما را هم بگیرند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه انتخاباتی خود از شبکه خبر رسانه ملی به تشریح برنامه‌های دولت احتمالی خود پرداخت.

وی در ابتدای این گفتگو در تشریح راهکارهای خود برای رونق تولید و بهبود وضع بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: تولید و اشتغال محور امروز جامعه ماست و هر دولتی باید نسبت به این موضوعات هم مشکلات فعلی را بداند و هم نسبت به این مشکلات برنامه داشته باشد تا بتوانیم چگونه از رکودی که کشور به آن دچار شده خارج شویم.

رئیسی ادامه داد: هرچند برخی آقایان عنوان می‌کنند از رکود عبور کردیم اما به اعتقاد بنده برای فهم این ادعا کافی است سری به بازار و داد و ستد میان مردم بزنیم ضمن اینکه برخی‌ها در جواب این ادعای دولت عنوان می‌کنند اگر آقایان از رکود عبور کردند دست ما را هم بگیرند و از آن عبور دهند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه همه صاحب‌نظران اقتصادی و هم وضع فعلی جامعه نشان می‌دهد که وضع رکود در بازار حاکم است، گفت: برای عبور کشور از رکود و رونق تولید باید موانعی که مخل تولید است را از سر راه برداریم.

وی اظهار داشت: یکی از موانع مخل تولید بحث قاچاق کالاست و به هر میزان که افزایش قاچاق کالا داشته باشیم شاهد رونق تولید نخواهیم بود.

رئیسی با بیان اینکه در بحث مبارزه با قاچاق بحث ما بحث کوله‌باری‌ها نیست،‌ گفت: مسئله کسانی هستند که کانتینر کانتینر قاچاق کالا به کشور انجام می‌دهند و حقوق دولت هم نمی‌پردازند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ امروز برای ایجاد اشتغال، هر یک میلیارد دلار صد هزار شغل ایجاد می‌کند که می‌شود با کاهش ده میلیارد دلار از میزان قاچاق در کشور یک میلیون شغل ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه امر مبارزه با قاچاق کاملاً امکان‌پذیر است،‌ اظهار داشت: رهگیری اینکه قاچاق از کجا و با کدام پول اتفاق می‌افتد کار پیچیده‌ای نیست، امروز دستگاه‌های اطلاعاتی با همکاری وزارت خارجه می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند به نحوی که سبب شود قاچاق کالا برای قاچاقچیان صرف نکند.

رئیسی با اعلام اینکه ما در بحث مبارزه با قاچاق مطالعات انجام داده‌ایم و برنامه داریم، گفت: ظرف شش ماه از آغاز کاردولت می‌توان گزارشی از اقداماتی که در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا در کشور شده را به مردم ارائه کرد و مجموع اقداماتی که انجام خواهد شد نیز مردم خواهند توانست تأثیر آن را به صورت محسوس ملاحظه کنند.

*وارداتی که داریم نگران کننده است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی دیگر از موانع رونق تولید و اشتغال بحث واردات است البته در این جا اشکالی نسبت به واردات مواد اولیه کارخانجات و تجهیزات نیست بلکه وارداتی که انجام می‌گیرد و نگران کننده هم هست عمدتاً مربوط به کالاهای غیرضروری می‌شود.

*واردات کالاهای چینی در این دولت دو برابر شده است

وی یادآور شد: طبق وعده‌ای که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بودند قرار بود بازار، بازار واردات کالاهای چینی نباشد و این در حالی‌است که ما شاهدیم در این چهار سال ورود کالاهای چینی به کشور نسبت به دوره‌های گذشته دو برابر شده است که قرار نبود چنین افزایشی داشته باشیم.

رئیسی تأکید کرد: واردات کالا باید مدیریت شود و باید به سمت واردات کالاهای استراتژیک و راهبردی برویم ضمن آنکه باید از واردات کالاهایی که قابل تولید در داخل کشور است، پرهیز کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: یکی دیگر از موانع رونق تولید نقدینگی بالایی است که در این دولت سه برابر شده که اگر این نقدینگی را در مسیر تولید استفاده نکنیم سیل بنیان کنی خواهد شد لذا در نظر داریم نقدینگی را حتماً در مسیر تولید قرار دهیم.

وی با بیان اینکه آقایان ادعا دارند تورم تک رقمی شده بود ما نیز منکر این ادعا نمی‌شویم اما دلیل اینکه تورم تک رقمی است به دلیل وجود رکود است و اگر قرار باشد چرخ‌های اقتصادی حرکت کند تورم هم افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از موانع رونق تولید که باید از سر راه آن برداشته شود تحریک بازار داخلی جهت افزایش قدرت خرید و همچنین صادرات کالاهای تولید داخل است، در جهت افزایش قدرت خرید در داخل باید مردم را تشویق به خرید کالاهای ساخت داخل کنیم و در زمینه صادرات کالا نیز باید سیاست خارجی‌مان فعال شود تا بتوانیم زمینه را برای صادرات کالا به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه فراهم سازیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قول می‌دهید در دولت شما از واردات کالاهای غیرضرور جلوگیری شود، اظهار داشت: هرکسی که دغدغه مردم را داشته باشد اولین اقدامش این خواهد بود که مانع واردات کالاهای غیرضرور شود لذا بنده نیز قول می‌دهم که با کمک مردم اینها را انجام دهم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه شما برای رفع مشکلات بانکی اعم از سود بالای تسهیلات و اعطای تسهیلات خود چیست، گفت: ابتدا بانک مرکزی باید در جای خود قرار گیرد که جایگاه آن عبارت است از نظارت و کنترل بر سیستم بانکی و دوم اینکه بانک‌ها باید اموال بلوکه شده‌شان را فعال سازند و منابع آن را در روند امور مالی و پولی کشور قرار دهند.

رئیسی افزود: سوم اینکه باید پرداخت تسهیلات کنترل شود، درست نیست به کسی که بدحساب بانکی است تسهیلات پرداخت شود و ما نیز نمی‌توانیم این موضوع را برای مردم توجیه کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه تسهیلات باید به تولید پرداخت شود،‌ گفت: امروز کسانی هستند که تسهیلات را از سیستم بانکی می‌گیرند و در بانک دیگری می‌برند و ماهیانه سود آن را دریافت می‌کنند و در مقابل آن ما شاهد هستیم که برای پرداخت وام ده میلیون تومانی ازدواج مشکل داریم.

وی با اعلام اینکه هم اکنون ۵۰۰ هزار درخواست برای وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی وجود دارد، گفت: اگر توجیه مسئولین نبوده اعتبارات است باید سریعاً دو نفر از کسانی که تسهیلات کلان دریافت کرده‌اند آن را به سیستم بانکی بازگردانند تا این اقدام میسر شود.

رئیسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر از نزدیکان شما فساد اقتصادی داشته باشند به دستگاه قضایی کمک خواهید کرد یا نه، گفت: در وهله اول رئیس دولت و مدیران آن باید روحیه فسادستیزی داشته باشند و دوم اینکه هرجا که فسادزا است آن را حل کنند تا شاهد فسا نباشیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین اگر کسی مرتکب فساد شد باید بداند که برخورد با او عبرت آموز خواهد بود و این خیلی بد است که در مردم باوری به وجود آید که اگر کسی اتصالی به یک مسئول بالا داشت نمی‌توان با او برخورد کرد لذا باید این مسئله از ذهن مردم پاک شود اما نه با سخنرانی و بخش‌نامه بلکه مردم باید این مسئله را در عمل احساس کنند.

وی اعلام کرد: بر این اساس در دولت احتمالی خود قصد دارم در همه استان‌های کشور دفتر بازرسی ایجاد کنم که اگر مردم نتوانستند مشکلات اجرایی که در کشور وجود دارد و مفاسدی که اتفاق می‌افتد را از طریق استان‌ها پیگیری کنند مستقیماً رئیس جمهور را در جریان این مباحث قرار دهند.

رئیسی همچنین درباره اینکه چه برنامه‌ای برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر دارید، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نوعی از نظارت همگانی نسبت به دولتمردان است.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌دولت باید فضای نقد را در کشور باب کند و نقدپذیر باشد و نقادان را مورد تشویق قرار دهد نه اینکه آ‌نها را توقیف و یا تحقیر کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت امر به معروف و نهی از منکر و نظارت پذیری و نقدپذیری را از خود دور کند تردید نکنید فساد کشور را فراخواهد گرفت.

رئیسی با اشاره به اینکه فضای مجازی را باید به طور درست استفاده کرد گفت: فضای مجازی نباید مرکزی برای عبور به فضای خصوصی افراد باشد زیرا در این صورت خطرناک است، این فضا اتوبانی است که هم می توان کارهای بسیاری در آن انجام داد هم می توانند سبب ایجاد تصادف میان ماشین ها شود.


وی تصریح کرد: ما باید اقتصاد در فضای مجازی و نرم افزار دنبال کنیم لذا اگر فضای مجازی به حریم خصوصی افراد وارد شود و در خدمت کارهای خلاف قرار بگیرد خطرناک است.

*شورای عالی فضای مجازی کارآمدی لازم را ندارد

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی کارآمدی لازم را ندارد و اگر کارآمدی داشت بهره وری ما از این فضای مجازی خیلی بیشتر می شد، خاطر نشان کرد: باید ساز و کارهای لازم را برای برقراری ارتباط با مردم فراهم کرد لذا نباید به صورت تبلیغاتی این کار را کرد و باید پا را فراتر بگذاریم.

رئیسی با اشاره به اینکه غالبا شب ها نماز در مسجد می خواندم که با افراد ارتباط برقرار کنم افزود: باید برای ارتباط با مردم و با دولت به صورت عام و با ریاست جمهوری و نهاد ریاست جمهوری به صورت خاص ساز و کارهای لازم به منظور برقرای ارتباط با مردم ایجاد شود.

*شاید بتوانم ادعا کنم یکی از مسئولینی هستم که سهل الارتباط با مردم بودم

وی ادامه داد: من همیشه یک روز در هفته خود را برای ارتباط با مردم اختصاص می دادم و شاید بتوانم ادعا کنم یکی از مسئولینی بودم که سهل الارتباط با مردم به حساب می آید.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ارتباط محرومان برای دولت را یک قدرت می دانم اظهار داشت: نباید شاهد حقوق های نجومی بود و از سوی دیگر باید با اقشار پایین جامعه بتوان ارتباط برقرار کرد.

رئیسی با تاکید براینکه ارتباط با محرومان یکی از ضرورت های دولت است تا با مشکل این قشر آشنا شد ادامه داد: نباید میان دولت و محرومان فاصله ایجاد شود بنده ثروتم را اعلام کردم که یک آپارتمان 140 متری دارم و تنها یک حساب بانکی هم دارم. بورس و سهام و ویلا هم ندارم.

وی با اشاره به اینکه سال ها در تهران مستاجر بودم و از این موضوع خسارتی ندیدم خاطر نشان کرد: مدیران نباید به لاک خود فرو روند زیرا در صورتی که به غیر از این باشد سبب بروز مشکل در کشور می شود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ اشرافیت و کاخ نشینی از آفت های انقلاب است گفت: دولتمردانی که با من کار می کنند نباید پایه اشرافی داشته باشند اگر اعتماد مردم وجود دارد این مسئله سبب ایمنی در برابر آسیب ها می شود.

رئیسی با اشاره به اینکه برای افزایش اعتماد مردم باید شفاف بود افزود: مردم باید ببینند مدیران زندگی اشرافی ندارند اگر اشرافی گری باب شود شاهد نابود شدن زیستگاه های ملی به تعبیر امام (ره) می شویم.

وی با اشاره به اینکه دولت کرامت به وعده هایش عمل خواهد کرد افزود: 38 سال تجربه اجرایی در کشور دارم و لذا به مردم قول می دهم بر روی وعده هایم پای بند خواهم بود.

* فرهنگ ما فرهنگ اقدام و عمل است

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما تابع قوانین هستیم گفت: نمی شود و پول ندارم در فرهنگ ما نیست فرهنگ ما فرهنگ اقدام و عمل است.

* چگونه می شود و نمی شود در فرهنگ ما نیست

رئیسی با بیان اینکه هر کسی که دغدغه مردم و انقلاب دارد در انتخابات باید شرکت کند تا مشارکت خوبی داشته باشیم ادامه داد: ما مصمم هستیم می توانیم و چگونه می شود و نمی شود در فرهنگ ما نیست.

وی با اشاره به روند دولت کنونی در ایجاد اشتغال گفت: با این روندی که دولت کنونی در پیش گرفته ده سال طول می کشد بیکاران فعلی کار پیدا کنند لذا باید اشتغال به صورت فعال و میلیونی در هر سال ایجاد شود. باید بین علم و اقتصاد و سیاست ارتباط برقرار شود و متناسب با اقلیم انسان ها ایجاد ظرفیت کرد و با توجه به ظرفیت ها امکانات لازم را فراهم کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید متناسب با ظرفیت استان ها فارغ التحصیلان مشغول به کار شوند ادامه داد: آمادگی پذیرش برای آمایش سرزمینی دانشگاهی داریم و این امر نیز انجام خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه اشتغال فعال میلیونی باید در کشور ایجاد شود و امکان و منابع آن نیز در کشور وجود دارد اظهار داشت: سال های آتی شاهد بیکاری فزاینده میان مردم نخواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی ادامه داد: دولت نباید پول را از صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی بردارد لذا بدهی دولت بالای صد هزار میلیارد است و این موضوع مشکلاتی را برای بازنشستگان ایجاد کرده است و از سوی دیگر فعال کردن شرکت هایی که قسمتی از شستا وجود دارد سودش باید برای سازمان تامین اجتماعی 33 درصد باشد این در حالی است که 7 درصد است و این شرکت ها باید بتوانند صندوق های بازنشستگی را مورد حمایت قرار دهند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه دولت باید دستش را از جیب بازنشستگان بیرون درآورد گفت: مبالغی که بازنشستگان دریافت می کنند کفاف زندگی آنها را نمی کند لذا با برنامه می توان مشکلات صندوق بازنشستگی را حل کرد پس اگر به این صندوق نرسیم یکی از زمینه های بحران اجتماعی خواهد بود.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تحکیم خانواده و افزایش ازدواج گفت: علت طلاق در اعتیاد، نبودن شغل و مسکن است لذا اگر این وضعیت رفع شود آمار طلاق پایین می آید.

وی با اشاره به اینکه امروز در کشور برنامه ریزی کم نداریم ادامه داد: نقدینگی در کشور کم نیست مشکل در مدیریت اجرایی است باید حرف و سخن به عنوان تنها راه نباشد بلکه مدیران باید اقدام و عمل را پیشه کنند.

* بنای ما در دولت کار و کرامت ایجاد کار و شغل است

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در دولت کار و کرامت کار خواهیم کرد تا برای مردم اشتغال ایجاد شود خاطر نشان کرد: در نظام حاکمیت مهدوی مدیران باید دو شاخص تقوا و کارآمدی را پیشه کنند لذا بنای ما در دولت کار و کرامت ایجاد کار و شغل است.

*بنای ما اقدام و عمل با کمک مردم است

رئیسی با اشاره به اینکه مسئله ما کتابت و نوشتن نیست گفت: این دولت برنامه داشت اما چه قدر براساس برنامه عمل کرد؟ لذا امروز نوبت اقدام و عمل است و با کمک مردم و جوانان می توان میدان اقدام و عمل را باز کرد تا مردم احساس کنند این رویکرد با رویکردهای گذشته متفاوت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها