تاثیر تبیین مشارکت سیاسی یا مشارکت حداکثری در انتخابات روی جایگاه و منزلت کشور در چارچوب ئتوری قدرت نرم قابل تبیین است، قدرت نرم دارای ابعاد مختلفی در حوزه‌های گوناگون است، هر کشور به میزانی که منسجم‌تر باشد به لحاظ قدرت نرم توانمندتر است.
کد خبر: ۱۰۳۱۲۵۵
مشارکت سیاسی تجلی قدرت نرم ایران

به لحاظ اقتصادی نیز هر چه رشد اقتصادی، رفاه و نرخ جذب سرمایه‌گذاری در کشوری بالاتر باشد موجب افزایش قدرت نرم می‌شود.

در توضیح این‌که چگونه مشارکت سیاسی بخشی از قدرت نرم است باید گفت به میزانی که مشارکت بالاتر باشد نشانگر امید یک کشور به آینده‌ای بهتر است، بالا بودن میزان مشارکت سیاسی نشان‌دهنده انسجام، وحدت ملی کشور و نشان‌دهنده پیوند عظیم میان ملت و حکومت است، هر چقدر مشارکت بالاتر باشد علاقه مردم به تمامیت ارضی و نظام بیشتر خواهد بود، با افزایش مشارکت مشروعیت نظام سیاسی نیز ارتقا می‌یابد.

افزایش مشارکت به ارتقای امنیت ملی کشور کمک می‌کند و موجب می‌شود دشمن در محاسبات، قدرت مردم را به حساب بیاورد و به این ترتیب مشخص می‌شود نظام سیاسی از پشتوانه مردمی برخوردار است، در صورتی که بنا باشد بسیاری از قدرت‌های سخت یا نیمه سخت مثل تحریم‌ها علیه کشوری اعمال شود نمایش قدرت نرم مانع از این خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین عوامل برقراری وفاق، اقتدار و ارتقاء ضریب امنیت ملی مشارکت سیاسی در صحنه‌های گوناگون ملی است.

مشارکت سیاسی و مردمی در واقع تجلی مشروعیت حاکمیت و ضامن تامین و ثبات است، زیرا مشارکت سیاسی می‌تواند به مثابه مناسب‌ترین پشتوانه جهت حل و فصل بحران‌های سیاسی ـ اجتماعی و امنیتی مورد استفاده قرار گیرد و هر دولتی که بتواند جلوه‌های بیشتری از همکاری و همدلی توده‌های مردمی را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بخصوص در دفاع از کشور و حکومت در مقابل تهدیدات داخلی و خارجی جلب نماید، می‌تواند در جامعه بین‌المللی از اعتبار، شخصیت و موقعیت رفیع‌تری برخوردار گردد.

مشارکت افراد جامعه در مشروعیت‏ بخشی حکومت‏ها و کاهش یا افزایش ضریب امنیت ملی موثر بوده و اعتماد مردم به حکومت موجب افزایش مشارکت و قوام حکومت و افزایش ضریب امنیت ملی می‌‏شود.

افزایش مشارکت به وجهه ملی کشور کمک می‌کند، همچنین افزایش مشارکت موجب می‌شود سایر کشورها نیز مشروعیت بالایی برای آن کشور قائل شوند.

همان‌گونه که اگر رئیس‌ جمهوری آرای زیادی داشته باشد، آن آرا موجب مشروعیت بخشی بیشتری به تصمیماتش می‌شود، به همین ترتیب افزایش مشارکت سیاسی مردم نیز موجب اقتدار کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.

مهم‌ترین حسن مشارکت سیاسی که امروزه تبدیل به یک ضرورت شده است، تضمین رشد سیاسی مردم و جامعه در عین حفظ ثبات رژیم سیاسی است.

در حقیقت مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، در سطوح و نیز در عرصه‌های گوناگون، به آنها این آگاهی را خواهد داد که از توانایی‌هایشان بهینه استفاده کنند.

فرآیند مشارکت به عنوان یک نظام کارکردی در سطوح کلان، میانی و خرد با کارکردهای افزایش ثبات اجتماعی، ایجاد روحیه همبستگی و کاهش تعارضات گروهی، قبیله‌ای و قومی، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و احساس تعلق و تعهد در فرد، بسط عدالت اجتماعی و... همراه است.

دکتر نوذر شفیعی / استاد دانشگاه

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها