به‌دنبال توافق آستانه چهار که آرامشی نسبی را به بخش‌هایی از سوریه بخشید، ارتش این کشور فرصت یافت در کنار نیروهای مردمی و متحدان منطقه‌ای این کشور، پیروزی‌های قبلی خود بخصوص در حومه دو شهر مهم حلب و دمشق را کامل کند. یکی از این پیروزی‌های مهم، تسلط کامل ارتش سوریه بر محله القابون در شمال دمشق بود. ارتش پس از این که موفق شد محله یاد شده را به طور کامل آزاد کند، با تروریست‌ها توافقی امضاء کرد تا همه آنها از این منطقه خارج شوند. به این ترتیب شمال دمشق پاکسازی و برای همیشه به حضور تروریست‌ها در آنجا پایان داده شده است .
کد خبر: ۱۰۳۰۶۲۷

به گزارش رویترز، نیروهای ارتش، روز شنبه موفق شدند محله مهم القابون را تحت کنترل خود در آورند و بیشتر تونل‌های وابسته به تروریست‌ها را منهدم کنند. فرمانده ارتش سوریه در قابون نیز اعلام کرد این محله، انبار مهم سلاح برای تروریست‌های حاضر در عربین، حرستا و دوما بود که اکنون دیگر امن شده است. به‌دنبال توافق ارتش با تروریست‌ها، روز گذشته نخستین گروه از تروریست‌های قابون از این منطقه خارج شدند. شبکه خبری الجزیره نیز گزارش کرد براساس این توافق حاصل شده، تروریست‌ها به سوی استان ادلب اعزام خواهند شد. این توافق، پس از حصول یک توافق مشابه برای تخلیه مناطق مجاور در محله‌های برزه و تشرین دمشق است که بر اساس آن بیش از 1200 فرد مسلح به ادلب منتقل شدند.

فتوحات در حومه حلب

طی روزهای گذشته ارتش سوریه در حومه حلب نیز پیروزی‌های جدیدی به‌دست آورد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روز شنبه نیروهای ارتش سوریه موفق شدند کنترل فرودگاه نظامی الجراح را در اطراف حلب به دست گیرند.

آنها پس از چند روز نبرد سنگین با عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش در اطراف فرودگاه نظامی الجراح واقع در صد کیلومتری شرق شهر حلب کنترل آن را به دست گرفتند. پایگاه هوایی الجراح پس از فرودگاه نظامی کویرس، دومین مرکز نظامی منطقه شرق حلب است که طی یک سال گذشته از اشغال داعش خارج و به دست نظامیان سوری افتاده است. انتظار می‌رود با همکاری روسیه این فرودگاه بسرعت بازسازی و پس از تجهیز به سامانه‌های مدرن راداری، پدافندی، موشکی و... به‌عنوان یکی از مقرهای بزرگ فرماندهی برای عملیات آزادسازی شهر دیرالزور و همچنین حفاظت از آسمان استان حلب مورد استفاده قرار گیرد.

چند روز پیش نیز ارتش سوریه موفق شده بود شهرک المهدوم در شرق استان حلب را از گروه تروریستی تکفیری داعش پاکسازی کند. این شهرک روز پنجشنبه از کنترل تروریست‌های تکفیری خارج شده بود. شهرک المهدوم در شمال‌غرب شهر مسکنه از مهم ترین پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در شرق استان حلب و در مسیر اصلی حلب به الرقه قرار دارد. فرودگاه الجراح میان دو شهرک دیرحافر و مسکنه و در فاصله 60 کیلومتری شرق شهر حلب قرار دارد.

شهرک مسکنه نیز از کنترل نیروهای تروریستی پاکسازی شده است. در فوریه سال 2013 چند گروه تروریستی که بزرگ‌ترین آنها احرارالشام و جیش‌الاسلام بود در یک هجوم گسترده و محاصره یک ماهه توانستند فرودگاه الجراح را اشغال کنند. ارتش سوریه از اواخر دی ماه 95، عملیات گسترده‌ای را در شرق استان حلب آغاز و تاکنون ده‌ها شهرک و روستا را پاکسازی کرده است. این عملیات از ابتدای فروردین 96 با اعزام نیروها و تجهیزات ارتش سوریه به شمال استان حماه برای مقابله با پیشروی گروه‌های تروریستی جبهه النصره، حزب اسلامی ترکستان، جیش النصر، جیش العزه، ابناءالشام و ارتش آزاد شروع و موفق شد پیشروی تروریست‌ها را متوقف کند .

تامین امنیت مثلث بغداد ـ اردن ـ‌ دمشق

در خبری دیگر گفته شد ارتش و نیروهای مسلح سوریه، امنیت مثلث ظاظا در شرق منطقه السبع بیار در صحرای سوریه را تامین کردند.کنترل این منطقه پیش از این در دست مخالفان وابسته به ارتش به اصطلاح آزاد سوریه بود. با آزادسازی مثلث ظاظا به این ترتیب امنیت مثلث بغداد ـ اردن ـ دمشق در صحرای سوریه تأمین شده است. گفته می‌شود ارتش سوریه قصد دارد عملیات خود را در صحرای (بادیة الشام) تشدید و با سرعت زیادی به سمت مرزهای مشترک سوریه با عراق و اردن پیش روی کند. این درحالی است که نیروهای کرد سوری نیز طی روزهای گذشته موفق شدند شهر الطبقه را در نزدیکی رقه به تصرف خود در آورند. آنها می‌گویند حملات خود علیه داعش در شهر رقه را نیز شروع کرده‌اند. آمریکا قرار بود به کردهای سوریه سلاح‌های سنگین بدهد تا بتوانند در حمله به رقه از آن استفاده کنند. حال برخی خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که سلاح‌های سنگین به دست کردهای سوریه رسیده است. رقه، مهم‌ترین مرکز خلافت خودخوانده داعش است و با تصرف این شهر، شکست سنگینی بر این گروه تکفیری تروریستی وارد خواهد شد. گروه داعش با از دست دادن موصل در عراق و رقه در سوریه دیگر پایگاه مهمی نخواهد داشت و طومار خلافت خود خوانده‌اش در هم پیچیده خواهد شد.

مروه عثمان ،کارشناس مسائل غرب آسیا در بیروت

آنچه پیروزی‌های مقاومت در سوریه را این روزها بیش از گذشته برای ما روشن کرده، ناامید شدن حامیان تروریست‌ها از رسیدن به یک نتیجه قطعی، ملموس و سودمند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت در آینده است.

در عین حال نباید در این خصوص نشست آستانه و نتایج ملموس و موفق آن را از نظر دور داشت. تلاش کشورها در این نشست برای کاهش تنش در منطقه، یکی از موارد مهم و دستاورد خوب کشور‌های منطقه ازجمله ایران و ترکیه و با حمایت روسیه بود. در این نشست قدرت‌های منطقه نشان دادند بدون کمک از غرب و دل بستن به نشست‌های تشریفاتی در ژنو و دیگر شهرهای غربی می‌توانند به نتیجه‌ای ملموس دست پیدا کنند.

آغاز زندگی در قلعه تاریخی حلب

جشن ازدواج گروهی 30 سرباز ارتش سوریه که در آزادسازی شهر حلب مشارکت کرده بودند، در مقابل قلعه تاریخی این شهر برگزار شد. به گزارش تسنیم، سربازانی که با شجاعت از حلب و قلعه آن طی سالیان گذشته دفاع کرده بودند اینک شادی خود را تکمیل و زندگی جدیدی را با همسر خود در این شهر آغاز کردند. یکی از مادران شهدا که در این مراسم شرکت کرده بود، گفت: من به عروس و دامادها می‌گویم، بر همه شما مبارک باشد. من مادر شهید احمد عبدالقادر البنی هستم و اینجا آمده‌ام تا در این مراسم عروسی گروهی شرکت کنم و تبریک بگویم. وی افزود: من کارگاه خیاطی دارم و تعدادی لباس عروسی با خودم آورده‌ام. همچنین پرچم‌های سوریه و تاج گل مخصوص عروس با خودم آورده‌ام. این کمترین چیزی است که به این جوانان هدیه می‌کنم. هر جوان سرباز سوری مثل فرزند خودم است. از خداوند درخواست می‌کنم سوریه در خیر و خوبی باقی بماند. شهر حلب پس از چهار سال اشغال، آذرماه سال گذشته از چنگ تروریست‌ها آزاد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها