معاون اقتصادی استاندار خوزستان تاکید کرد؛

هدایت تسهیلات بانکی در مسیر تولید

سیدعلی بحرینی مقدم معاونت اقتصادی استاندار خوزستان ، با اشاره به عملکرد این معاونت در 6 ماه گذشته اظهار کرد: معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تمام استانداری‌ها در سراسر کشور در معاونت توسعه ادغام شدند اما در خوزستان با توجه به حجم بالای کار تصمیم بر این شد که معاونت اقتصادی به‌صورت مجزا و مستقل اداره شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۵۲۵

وی با اشاره به این که معاونت اقتصادی به دو اداره تقسیم می‌شود، افزود: 2 اداره که زیرمجموعه معاونت اقتصادی هستند شامل اداره‌کل حمایت از سرمایه‌گذاری و اداره‌کل هماهنگی امور اقتصادی می‌شوند.

افزایش توجهات به سرمایه‌گذاری و کمرنگ شدن رکود پس از برجام

بحرینی‌مقدم تصریح کرد: بعد از پذیرش برجام و توافق بین ایران و پنج کشور طرف مذاکره، به نوعی توجه به سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافت و در این زمینه مذاکرات خوبی صورت گرفت و تحرکات خوبی در زمینه فعالیت های اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد و این موضوع موجب حفظ وضعیت موجود و کم‌رنگ شدن رکود شد.

وی در خصوص شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان اظهار کرد: 414 فرصت سرمایه‌گذاری در استان خوزستان شناسایی شده است که از این میان امکان‌سنجی مالی و اقتصادی 285 فرصت انجام شده است.

بحرینی‌مقدم با اشاره به این که 285 فرصت سرمایه‌گذاری در هشت محور تقسیم‌بندی ‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: این فرصت‌ها مربوط به بخش‌های کشاورزی، گردشگری، زیربنایی، صنعت و معدن و خدمات امور شهری و ... می‌شوند و همکاران ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطالعه شده را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

قطعیت یافتن 90 درصد تفاهم نامه‌های سرمایه‌گذاری

وی با بیان این که نخستین نمایشگاه فرصت سرمایه‌گذاری استان چهارم تا هفتم آذرماه سال 95 در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: از این نمایشگاه استقبال خوبی صورت گرفت و 3900 نفر بازدیدکننده داشت و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از آن دیدن کردند.

معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استاندار خوزستان ادامه داد: 25 مهمان خارجی از آلمان، کره جنوبی، عراق و روسیه از این نمایشگاه بازدید کردند که منجر به انعقاد 34 تفاهم نامه همکاری شد و حدود 90 درصد این تفاهم نامه‌ها قطعیت یافته است که از این تعداد 8 طرح مربوط به شرکت برق منطقه‌ای و یک طرح مربوط به شهرک های صنعتی اجرا شده است.

وی با اشاره به این که پنجره‌ واحد سرمایه‌گذاری اقدام دیگری در راستای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار است، اظهار کرد: این اقدام در استان های مختلف انجام شده اما به روش سنتی است.

بحرینی مقدم با اشاره به تأکیدات استاندار در خصوص پنجره واحد سرمایه‌گذاری و با بیان این که ظرف سه ماه آینده از این پنجره واحد بهره‌برداری می‌کنیم، بیان کرد: باید پنجره واحد به معنای واقعی داشته باشیم و فرآیند و امور سرمایه‌گذاری به‌صورت الکترونیک در دستگاه‌های مختلف انجام شود.

328 طرح شاخص در خوزستان در حال پیگیری است

وی گفت: 328 طرح کلان اقتصادی توسط دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان طرح سرمایه‌گذاری شاخص در استان در حال پیگیری هستند و 219 طرح با سرمایه‌گذاری معادل 16 هزار میلیارد تومان و ارزش بیش از چهار میلیارد دلار در حال اجرا است و حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌ در استان خوزستان انجام شده که از آن‌ها می‌توان به 20 طرح پتروشیمی، 30 طرح کشاورزی، هفت طرح آب و برق، 41 طرح بندر امام و 41 طرح میراث فرهنگی اشاره کرد.

معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استاندار خوزستان با اشاره به طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: پنج طرح سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه 479 میلیون دلار و اشتغال مستقیم 3468 نفر در حال اجرا است.

وی افزود: در سال 95، 29 هزار و 600 میلیارد تومان سپرده نزد بانک ها بود که بیشترین جذب را بانک ملی، تجارت و ملت داشته‌اند و لازم است تناسبی بین سپرده‌ها و تسهیلات وجود داشته باشد و باید بانک ها در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مولد و اشتغال‌زا تحرک بیشتری داشته باشند تا در سال 96 صنعت ما رونق بگیرد.

بحرینی مقدم تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات در سال گذشته، تفاهم نامه بین ستاد فرمان امام (ره) و استانداری خوزستان به ارزش 21 هزار میلیارد تومان بود که هدف آن ایجاد مشاغل خرد و کوچک در شهرستان ها است که در این خصوص جلسات متعددی برگزار شد و در قالب این تفاهم نامه‌ها مقرر شد سه نیروگاه سیکل ترکیبی در آبادان، دزفول و اندیمشک به ارزش 4600 میلیارد تومان احداث شود.وی با اشاره به طرح توانمندسازی اقتصادی در خوزستان گفت: این طرح و مدل شامل 198 طرح است که این طرح در شهرستان های مختلف ازجمله گتوند، اهواز و ... اجرا شده است و هر دو هفته یک بار جلساتی برای پیگیری این موضوعات داریم.

کم‌لطفی در حق طرح احیای اراضی خوزستان

بحرینی مقدم تصریح کرد: طرح 550 هزار هکتاری بنابر تاکید مقام معظم رهبری در چندین سال پیش ابلاغ شده اما مورد کم‌لطفی هایی قرار گرفت. فاز اول این طرح، اجرای 312 هزار هکتار بود که بخش عمده آن اجرا شده و 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: خوزستان بالاترین رتبه تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌کنیم با بهره‌برداری از این طرح تولیدات محصولات کشاورزی استان به 25 میلیون تن افزایش می‌یابد.

بحرینی مقدم عنوان کرد: صادرات ما در سال 95 نسبت به سال 91، از نظر وزنی 62 درصد و از نظر ارزشی 43 درصد رشد داشته است که عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان شامل محصولات فولادی و پتروشیمی بوده و به مقاصد افغانستان، بنگلادش و عراق صادر شده است؛ همچنین ارزش صادرات در سال 95، 1.7 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال قبل، رشد هفت درصدی داشته است.

وی گفت: صادرات از گمرکات استان نیز به لحاظ وزنی 14 درصد و به لحاظ ارزشی بیش از 50 درصد نسبت به ارقام سال 91 رشد داشته است؛ همچنین در سال 95 درآمدزایی شرکت های دانش‌بنیان بیش از 65 میلیارد تومان بوده که این رقم رشد 22 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

احیای کارخانه قند دزفول

بحرینی مقدم اظهار کرد: برای کارخانه قند دزفول با هماهنگی دادستان شوش مبلغ 40 میلیارد تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها کمک گرفتیم و در 15 خرداد امسال این کارخانه مجدداً شروع به فعالیت خواهد کرد که با این اقدام 600 شغل در دزفول ایجاد خواهد شد.

توسعه بندر اروندکنار در دستور کار است

بحرینی‌ مقدم گفت: بندر آبادان به لحاظ گنجایش ظرفیت توسعه ندارد و اداره‌کل بنادر موظف شده طرح توسعه بندر اروندکنار را در دستور کار قرار بدهد و مطالعات آن در حال انجام است.

وی با اشاره به آغاز برداشت و خرید تضمینی گندم در خوزستان گفت: روزانه این محصولات وارد انبارها و سیلوهای پیش‌بینی شده، می‌شوند و پرداخت پول گندم ظرف حداکثر سه روز انجام می‌شود. جلسات متعددی برگزار و سند توسعه سیلوهای خوزستان آماده شده است؛ در حال حاضر 15 سیلو شامل 9 سیلوی دولتی و 6 سیلوی خصوصی در استان داریم که از این تعداد یک سیلو توسط بخش دولتی و 6 سیلو توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

ساماندهی پایانه چذابه و 19 بیمارستان در خوزستان

وی ادامه داد: ساماندهی پایانه مرزی چذابه جزو مواردی است که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم و در بخش گردشگری استان نیز کارهای خوبی صورت گرفته است؛ همچنین درصدد هستیم که 19 بیمارستان را در استان ساماندهی ‌کنیم.

بحرینی مقدم گفت: بعد از مذاکرات برجام و ورود هیات‌های تجاری به استان خوزستان، در 6 ماهه دوم سال 95 رشد قابل توجهی در امور اقتصادی استان محقق شده و مذاکرات خوبی نیز صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها