جنجال اخراج مدیر اف.بی.آی هنوز ادامه دارد

داستان دزد و پلیس در آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخراج جیمز کومی، مدیر اف.بی.آی را تنها با یک نامه اعلام کرد و تصور می‌کرد این موضوع براحتی و بدون حاشیه یا جنجالی به پایان برسد. اما اخبار و گزارش‌های منتشر شده طی چند روز گذشته به‌قدری زیاد بوده که خود ترامپ مجبور به پاسخگویی در این زمینه شده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۷۳۳

در این میان ابعاد تازه‌ای از اخراج کومی در رسانه‌ها منتشر شده که نشان از سرآسیمگی و شتاب‌زدگی در سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ دارد. بر همین اساس تحلیلگران بر این باورند که اخراج کومی برخلاف دیگر جنجال‌های به‌وجود آمده توسط دولت جدید آمریکا، تبعات بیشتری برای ترامپ خواهد داشت.

اشاره ترامپ به دلایل اخراج

طی چند روز گذشته حرف و حدیث در مورد اخراج کومی به‌قدری در محافل سیاسی و خبری آمریکا شنیده شد که لستر هالت، خبرنگار ارشد شبکه ان.بی.سی، پنجشنبه شب و به هنگام مصاحبه اختصاصی با ترامپ، سوالاتی را در این زمینه از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید.

یکی از مسائل مطرح شده در مورد اخراج کومی، تحقیقات سازمان متبوع او در مورد ارتباط ترامپ با روس‌ها بوده است. به گزارش منابع خبری، ترامپ در این مصاحبه اذعان کرد وقتی تصمیم به اخراج کومی گرفته، مساله تحقیقات مربوط به ارتباط مقام‌های نزدیک به او با روسیه را نیز در ذهن داشته است. وی در این باره گفت: در حقیقت زمانی که تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم به خودم گفتم این ماجرای ارتباط ترامپ با روسیه، ساختگی است و بهانه دموکرات‌ها برای توجیه باخت‌شان در انتخاباتی است که فکر می‌کنند باید در آن پیروز می‌شدند. البته ترامپ فقط به این موضوع بسنده نکرد و با بیان جملاتی، حمله همه‌جانبه‌ای را علیه کومی انجام داد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، مدیر برکنار شده اف.بی.آی را مورد حمله قرار داد و او را یک آدم خودنما توصیف کرد که توجه دیگران را گدایی می‌کند. ترامپ با بیان این‌که اف.بی.آی در دوران مدیریت کومی دچار آشفتگی شده بود، به این مساله نیز اشاره کرد که از مدت‌ها قبل قصد اخراج کومی را داشته است.

ابعاد تازه‌ای از برکناری کومی

در حالی که جنجال اخراج کومی هنوز در آمریکا ادامه دارد، منابع خبری ابعاد و حقایقی تازه‌ در مورد این موضوع فاش کرده‌اند.

در همین رابطه رویترز گزارش داد که اخراج کومی احتمالا به امتناع او از انجام خواسته ترامپ مربوط است.

گفته می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا به همراه جف سشنز، وزیر دادگستری‌ و معاون او رد روزنستاین، از رئیس اف.‌بی‌.آی خواسته بودند پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا کلیاتی را از آنچه قرار است در سنا بگوید، در اختیار آنها قرار دهد.

با این حال، پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی از سوی ترامپ، عزم سنای آمریکا برای ادامه تحقیقات درباره ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه قوی‌تر شده است.

به گزارش رویترز، سنا، مایکل فلین مشاور امنیت ملی برکنارشده ترامپ را فراخواند تا تمامی اسناد مرتبط با موضوع احتمال ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه را در اختیار این کمیته قرار دهد.

از سوی دیگر، سخنان رئیس موقت اف.بی.آی نشان می‌دهد اختلاف میان این سازمان اطلاعاتی و کاخ سفید همچنان پابرجاست.

اندرو مک کیب که با اخراج کومی به عنوان مدیر موقت اف.بی.آی تعیین شده، در واکنش به اظهارات ترامپ علیه کومی مبنی بر این که کومی از اداره اف.بی.آی ناتوان است، می‌گوید: کومی به عنوان مدیر اف.بی‌.آی از حمایت گسترده در داخل این سازمان برخوردار است. مک کیب که در تحقیقات ارتباط با روسیه مشارکت داشته، گفت: این تحقیقات با وجود اخراج کومی ادامه خواهد یافت. او همچنین تاکید کرد که از دادن اطلاعات به‌روز به کاخ سفید درباره این تحقیقات خودداری خواهد کرد و هرگونه تلاش برای اخلال در این تحقیقات را به کنگره اطلاع خواهد داد. همزمان یک مقام اف.بی.آی به واشنگتن‌پست گفت: ترامپ با اخراج کومی اساسا علیه تعداد زیادی از کارمندان این سازمان اعلام جنگ کرده است و تلاشی هماهنگ برای پاسخ به این اقدام ترامپ صورت خواهد گرفت. همچنین ایندیپندنت در خبری اعلام کرد ماموران اف.بی.آی در اقدامی هماهنگ تصاویر صفحات خود را به عکسی از جیمز کومی تغییر دادند که این نشان از متحد بودن آنها در مقابل کاخ سفید است.

انتشار تصاویر جنجالی از سفر لاوروف

همزمان با وجود این تحولات، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به واشنگتن سفر کرد و با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشت.

حال تصاویر این دیدار به جنجالی تازه در محافل سیاسی آمریکا تبدیل شده است. این تصاویر نشان می‌دهد ترامپ لبخند زنان با لاوروف دست می‌دهد و در کنار آنها سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در واشنگتن ایستاده است. کیسلیاک، فردی است که مقام‌های ترامپ متهم به ارتباط با او هستند. نکته جنجالی این است که هیچ خبرنگار یا رسانه آمریکایی در زمان این دیدار در کاخ سفید حضور نداشته و آن را رسانه‌های روسی منتشر کرده‌اند. به‌دنبال این مساله مقامات آمریکایی گفته‌اند که به کاخ سفید اطلاع داده شد یک عکاس روس در دیدار ترامپ و لاوروف حضور خواهد یافت و تصاویری که تهیه می‌شود، بایگانی شده و فوراً منتشر نخواهد شد. کاخ سفید پس از این‌که یک خبرگزاری دولتی روسیه تصاویر مذکور را منتشر کرد، با عصبانیت اعلام کرد فریب خورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها