رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست خبری

حلقه تحریم بانکی هنوز رفع نشده است

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در نشست خبری که رنگ و بوی انتخاباتی داشت، بسیاری از سوالات جدی را بی‌پاسخ گذاشت، از برخی آمارهای رسمی بانک مرکزی اظهار بی‌اطلاعی کرد و وعده انتشار آمار چک‌های برگشتی و مطالبات معوق را داد که محقق نشد.
کد خبر: ۱۰۲۸۸۸۵

رئیس کل بانک مرکزی درباره وعده‌اش درباره تک‌نرخی شدن ارز شش ماه پس از برجام، اعلام کرد: قبل از اجرای برجام اعلام کردم پس از شش ماه از لغو تحریم‌ها و بعد از اجرای برجام، ارز تک‌نرخی می‌شود، اما شرایط بانکی با سرعتی که انتظار داشتیم، عادی نشد.

وی اظهار کرد: در زمان تحریم، نظام بانکی به سمت صرافی‌ها حرکت کرد و صرافی‌ها علاوه بر فعالیت‌های روزمره، اقدامات بانکی را نیز انجام می‌دادند و به‌دلیل این‌که منافعی برای برخی وجود داشت،مقاومت‌هایی هم انجام می‌شود، البته بانک مرکزی نیز برای رفع این مشکل، اقدامات مناسبی انجام داده است.

سیف در واکنش به رقم رشد 55 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها و رسیدن حجم کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به 115 هزار میلیارد تومان به نقل از آمارهای رسمی بانک مرکزی، گفت: رقمی که ما داریم، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، 25 تا 26 هزار میلیارد تومان است. وقتی خبرنگاران بر مبنای آمار رسمی بانک مرکزی، ادعای سیف را نقد کردند، او ادامه داد: بنده چنین آماری ندارم و آن آمار را به ما نشان بدهید.

سیف درباره پرسشی مبنی بر این‌که پایه پولی در دولت یازدهم تقریباً معادل رقمی که دولت قبل برای تکمیل مسکن مهر افزایش داد، رشد کرده و این پول صرف چه چیزی شده است، پاسخی نداد.

در ادامه نشست، خبرنگار جام‌جم از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا فهرست بنگاه‌های تسهیلات گیرنده را در اختیار خبرنگاران قرار دهد که پاسخ داد: 25 هزار بنگاه تولیدی بعید است به درد شما بخورد، اگر به صورت استانی می‌خواهید، می‌توانیم آمار را به شما بدهیم.پیگیری‌های بعدی خبرنگار جام‌جم هم به جایی نرسید و بانک مرکزی از ارائه فهرست بنگاه‌هایی که گفته می‌شود سال گذشته از بانک‌ها وام گرفته‌اند، خودداری کرد.

همیشه پای دولت قبل در میان است

در این نشست هم ولی‌الله سیف با انتقاد از دولت گذشته، اثرات مخرب در اقتصاد را به آن دوره نسبت داد.

وی گفت: قرار بود یارانه‌ها از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخت شود، ولی به‌دلیل بی‌نظمی در یک مورد با دستور وزیر وقت اقتصاد 7500 میلیارد تومان از حساب بانک مرکزی برداشت شد و تنها 1800 میلیارد تومان آن بازپرداخت شده؛ این موضوع در واقع به معنای دست کردن دولت در جیب بانک ‌مرکزی است.

سیف ادامه داد: 3000میلیارد تومان با دستور رئیس کل وقت بانک‌ مرکزی و با دستور رئیس‌جمهور وقت از حساب بانک‌ها برداشت شد، بانک‌ها امروز هم مدعی هستند و دیوان محاسبات هم این موضوع را بررسی کرد و گفت باید این رقم برگردانده شود.

رئیس کل بانک مرکزی نمونه دیگر تصمیم غلط دولت قبل را تبدیل سه میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی به ریال و 3700 میلیارد تومان برای اتمام طرح‌ها عنوان کرد و گفت:45 هزار میلیارد تومان خط اعتباری بدون منبع از بانک‌ مرکزی برای مسکن مهر گرفتند که به معنای چاپ اسکناس و دست کردن در جیب 80 میلیون نفر است.

قرار نیست همه بانک‌ها وام بدهند

سیف در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که چرا بانک‌ها وام خرد نمی‌دهند و اگر اعطا می‌کنند با سودهای خارج از ضوابط بانک مرکزی است و بتازگی بهانه‌ای به نام انتخابات دارند که وام ندهند، گفت: این به هیچ وجه درست نیست.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم کلی بگوییم همه بانک‌ها وام نمی‌دهند یا همه بانک‌ها وام می‌دهند. بانک‌ها براساس منابع جذب شده تسهیلات می‌پردازند و باید تعادل در منابع و مصارف داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سانسور آمار چک‌های برگشتی تصریح کرد: این کار هیچ‌وقت محرمانه نبوده است.چک‌های برگشتی سالانه 2 تا 3 درصد افزایش دارد.

در پایان نشست قرار شد آمار چک‌های برگشتی روی سایت مرکزی در معرض عموم قرار بگیرد که تا پایان ساعت اداری و زمان تنظیم این گزارش،هنوز آماری در این زمینه ارائه نشده است.

بابت مؤسسه کاسپین باید از بانک مرکزی تقدیر شود

رئیس‌ کل بانک مرکزی درباره سردرگمی شش ماهه سپرده‌گذاران مؤسسه مجوزدار کاسپین به یک اظهار تأسف بسنده کرد و با انداختن همه تقصیرها به گردن دیگران عنوان کرد: باید بابت مؤسسه کاسپین از بانک مرکزی تقدیر شود.

انتقاد مطهری از بانک مرکزی

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس با انتقاد از بانک مرکزی گفت: از بانک مرکزی می‌خواهم تکلیف سهامداران موسساتی مانند کاسپین، ثامن‌الحجج و آرمان را زودتر مشخص کند. اساساً چرا این معضلات پدید می‌آید، آیا جز به خاطر کوتاهی بانک مرکزی در نظارت بر فعالیت این‌گونه موسسات اعتباری است. اگر از زمان ثبت این موسسات، نظارت کافی وجود داشت و ملاحظاتی نمی‌شد و به تعبیر امیرالمومنین، رودربایستی و رفیق بازی در کار نبود، این موسسات تا این میزان رشد نمی‌کردند. به گزارش خانه ملت، وی تاکید کرد: وقتی موسسه‌ای می‌گوید 35 درصد سود سپرده می‌دهد، آیا بانک مرکزی نباید سوال کند از کجا و چرا انضباط مالی کشور را بر هم می‌زنید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها