سردار باقری و سردار دهقان نسبت به ماجراجویی عربستان هشدار دادند

پاسخ‌کوبنده به ‌یاوه‌گویی‌های آل‌سعود

مقامات سعودی که در سال‌های اخیر روش‌های مختلف را برای مقابله با جمهو‌ری اسلامی ایران آزموده‌اند و توفیقی کسب نکرده‌اند، بتازگی صراحت بیشتری در چنگ و دندان نشان دادن به کشورمان پیدا کرده‌اند که البته این رویکرد آنها واکنش شدید جمهوری اسلامی ایران را همراه داشته است.
کد خبر: ۱۰۲۸۴۲۰

چند روز قبل بود که محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی و جانشین ولیعهد عربستان در سخنانی تحریک‌آمیزگفته بود عربستان به دنبال کشاندن نبرد به داخل مرزهای ایران است. این اظهارات در روزهای گذشته با واکنش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده بود و علاوه بر محکومیت آن از سوی وزارت امور خارجه، نماینده ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان خواستار واکنش جهانی نسبت به چنین تهدیداتی از سوی عربستان شده بود، اما در ادامه واکنش مقامات کشورمان، دیروز سردار حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در نهمین جشنواره جوان سرباز گفت: حکام نورس و تازه به دوران رسیده منطقه را نصیحت می‌کنیم و به آنها می‌گوییم آزموده را آزمودن خطاست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر دفاع افزود: دشمنان این سرزمین به چیزی کمتر از محدود کردن و به قید و بند کشیدن ملت ما رضایت نمی‌دهند، اما زهی خیال باطل، زیرا ملتی که همه هزینه‌های استقلال و آزادیخواهی را می‌پردازد شایسته نصرت الهی است و در سایه رهبری امام گونه صحیح قدم برداشته و ترسی به دل راه نمی‌دهد.

سردار دهقان گفت: به حکام دست‌نشانده و مرتجع منطقه و به رئیس‌جمهور تاجرپیشه کم‌تجربه آمریکا توصیه می‌کنم تا خود برای تاریخ و آیندگان عبرت نشده‌اند، از گذشتگان عبرت بگیرند و از سرنوشت صدام درس بیاموزند.

عربستان حماقت نکند

وزیر دفاع همچنین در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی المنار اظهار کرد: اگر عربستان حماقتی علیه ایران مرتکب شود، جز مکه و مدینه، دیگر مناطق این کشور را امن نخواهیم گذاشت.

سردار دهقان در پاسخ به این سوال که آیا عربستان این توانایی را دارد که دامنه نبرد را به خاک ایران بکشاند، گفت: من درک نمی‌کنم که چگونه می‌خواهند چنین کاری انجام دهند، آنان گمان می‌کنند آن‌قدر نیروی هوایی قدرتمندی دارند که بتوانند چنین کاری انجام دهند، من به آنان توصیه می‌کنم چنین حماقتی را مرتکب نشوند، اما اگر این حماقت را مرتکب شوند بعید است از عربستان جز مکه و مدینه، جای دیگری باقی بماند.

وی درباره حل بحران منطقه، تصریح کرد: حل مشکل آسان است، در گام اول، عربستان باید از یمن خارج شود، در گام دوم، عربستان در امور کشورهای اسلامی مداخله نکند و گام سوم، پذیرش نظام امنیت جمعی در منطقه و بیرون راندن نیروهای بین‌المللی از منطقه است، گام چهارم نیز باور به حقوق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش است. تحقق این امور می‌تواند به حل معضلات منطقه بینجامد.

بازی عربستان با آتش

عربستان با وجود این‌که در ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را علیه ایران به کار بسته نتوانسته است به خواسته‌های میدانی خود دست یابد؛ در لبنان به اهدافش نرسیده و تا حدودی در سوریه عقب‌نشینی کرده است. در یمن و سایر نقاط نیز وضعیت خوبی ندارد و به اعتقاد تحلیلگران مواضع اخیر سعودی‌ها علیه ایران در همین چارچوب قابل ارزیابی است، چراکه عربستان و اسرائیل می‌خواهند ایران را وارد مسائل امنیتی کنند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم تهدیدات اخیر بن‌سلمان را یک طنز سیاسی دانست و با بیان این‌که این اظهارات جاهلانه از سوی هیچ‌یک از ملت‌های عرب و اسلامی منطقه جدی گرفته نشد، گفت: سعودی‌ها در آستانه سفر دونالد ترامپ، چنین مسائلی را مطرح و سعی می‌کنند برای جلب توجه لابی صهیونیستی، همان ادبیات نتانیاهو و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به کار برند.

هانی زاده با تاکید بر این‌که چنین موضعگیری‌هایی نشان‌دهنده عقده حقارت عربستان سعودی نسبت به جمهوری اسلامی ایران است، افزود: سعودی‌ها در یمن، عراق و سوریه شکست خورده و کسری بودجه یکصد میلیارد دلاری آنها در سال جاری نشان‌دهنده عمق انزوای سیاسی این رژیم است.

وی افزود: سعودی‌ها به شدت از اختلافات داخلی نیز رنج می‌برند و از سوی دیگر با جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران در منطقه مواجهه‌اند و ملاحظه می‌کنند که تهران، نقش مثبت و مهمی در حل مناقشات منطقه‌ای دارد؛ مجموعه این مسائل باعث شده که رژیم سعودی به شدت احساس نگرانی کند و برخی مقامات بی‌تجربه این رژیم ادعاهایی مطرح کنند که بسیار فراتر از ظرفیت‌های رژیم سعودی است و به نوعی بازی با آتش است.

تهدیدات عربستان جدی نیست

مجتبی امانی، کارشناس مسائل خاورمیانه هم با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد اظهارات مقامات عربستان چندان جدی باشد، عنوان کرد: گرچه مقامات ایرانی بارها پاسخ آنها را داده‌اند، اما ظاهرا سعودی‌ها هم درصدد تکرار کلام گذشته آمریکایی‌ها مبنی بر روی میز بودن گزینه‌ها هستند و قصد دارند آن را در ادبیات سیاسی خود وارد کنند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که هر فرد و کشوری که قادر به تحقق عملی خواسته‌ها و اهداف خود نباشد بیشتر به سمت شعار می‌رود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره شاهد تهدیدات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است، اظهارات مقامات عربستان علیه ایران که توان نظامی و امکانی فراتر از آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارند، ناشی از شکست‌ سعودی‌ها در منطقه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درعین حال مسائل داخلی ایران از جمله موضوع انتخابات را در موضعگیری‌های اخیر مقامات عربستانی بی‌تاثیر ندانست و گفت: به نظر می‌رسد سعودی‌ها در فضای انتخاباتی فعلی کشورمان در تلاشند به گونه‌ای خودنمایی کنند و محصول آن به سوی یکی از نامزدها باشد و در آرای مردم ایران هم تاثیر بگذارد، البته آنها باید بدانند اقداماتشان تاثیری در آرای مردم ما نخواهد داشت. وی اظهار کرد: این‌گونه اظهارات نشان از میزان دشمنی سعودی‌ها علیه ایران است و باید به شکل مقتضی به آن در سطوح مسئولان سیاسی پاسخ داده شود، اما در عین حال نباید چنین سخنان و ادعاهایی را که سال‌های بسیار علیه ایران تکرار می‌شود، جدی گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها