گزارشی از ویژه‌برنامه‌‌های انتخاباتی رادیو سلامت

«از من تا ما» و بررسی نقش مشارکت در انتخابات بر سلامت

کد خبر: ۱۰۲۸۴۰۷

شبکه رادیویی سلامت در ایام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با ویژه‌برنامه‌های متعدد از جمله «از من تا ما»، «سپید، سیاه، خاکستری»، «روی موج انتخابات» و «ملاک» سعی در اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی، حضور حداکثری، ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و... دارد.

برنامه «از من تا ما» یکی از برنامه‌های انتخاباتی رادیو سلامت است که در این ایام هر روز از ساعت 18 و 50 به مدت ده دقیقه با بخش‌هایی همچون پخش صداهای مردمی مرتبط با موضوع، بررسی و بیان دیدگاه‌های کارشناسان مختلف، پخش گزارش از شهرستان‌های مختلف و پخش وله‌های مرتبط با موضوع هر برنامه تقدیم شنوندگان می‌شود.

لعیا باستانی، مدیر گروه بهداشت روان این شبکه رادیویی در این‌باره توضیح می‌دهد: رادیو سلامت با توجه به ماموریت و هدف رسانه‌ای خود و متناسب با نیاز مخاطبان برنامه‌هایی را در فصل انتخابات تدارک دیده است. گروه بهداشت روان براساس ماموریتش، دو ویژه‌برنامه «از من تا ما» و «سیاه، سفید، خاکستری» را طراحی کرده است. در این دو برنامه افزایش آگاهی شنوندگان رادیو سلامت در حوزه مشارکت و تاثیر آن برسلامت روان و نیز ارتقای دانش آنان در حوزه رسانه مورد توجه و نظر بوده است.

وی با بیان این‌که تلاش تهیه‌کنندگان این دو برنامه، علاوه بر رویکرد انتخاباتی، افزایش دانش و آگاهی شنوندگان رادیو سلامت در زمینه تاثیرات روان‌شناختی مشارکت و نیز سواد رسانه‌ای است، ادامه می‌دهد: درواقع این برنامه‌ها با دو هدف ایجاد دانش در شنوندگان برنامه‌های رادیو سلامت در دو حوزه مشارکت (در مفهوم کلی آن) و نیز مشارکت سیاسی به طور خاص و نیز ارتقای سواد رسانه‌ای آنان تولید می‌شود.

باستانی با بیان این‌که هدف نخست با تولید برنامه‌ از من تا ما به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی دنبال می‎شود، می‌گوید: در این برنامه مفهوم مشارکت و نیز ضرورت و نقش مشارکت در سلامت فرد و جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین مصادیق مشارکت، عوامل موثر برمشارکت، موانع شکل‌گیری و تحقق مشارکت از جمله عوامل فردی ـ روانی و راهکارهای افزایش مشارکت بررسی و نهایتا به عوامل موثر در افزایش مشارکت سیاسی و نیز آثار و پیامدهای مشارکت سیاسی در جامعه از جمله افزایش همدلی و نشاط اجتماعی اشاره می‌شود.

وی با بیان این‌که هدف دوم یعنی افزایش سواد رسانه‌ای در برنامه‌ سیاه، سفید، خاکستری به تهیه‌کنندگی ساریا چهری دنبال می‌شود، می‌افزاید: در این برنامه مصادیقی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و نیز اخبار، فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی و همچنین تبلیغات کالاها انتخاب و از خلال آنها مباحث مرتبط با سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود. در این برنامه به ضرورت کسب مهارت‌های زندگی در مواجهه با اخبار و اطلاعات از جمله مهارت تفکر انتقادی و نیز مهارت تصمیم‌گیری پرداخته شده است. هدف برنامه سیاه، سفید، خاکستری؛ افزایش آگاهی شنوندگان نسبت به پیام‌های رسانه‌ای است و در زمینه شگردهای رسانه‌ای با هدف اغوای کاربران و مخاطبان و نیز پیرامون راه‌های مواجهه با هجوم رسانه‌ای و همچنین تبلیغات اغواگرانه که عدم شناخت کاربران را نشانه گرفته است، به نکاتی اشاره می‌کند.

نقش تاثیرگذار رادیو بر انتخابات

مرتضی میلانی، تهیه‌کننده برنامه «از من تا ما» با بیان این‌که رسانه ملی در امر انتخابات وظیفه سنگینی برعهده دارد، می‌گوید: رسانه ملی برخلاف ادعای رسانه‌های بیگانه همچنان رسانه مورد اعتماد مردم است و درخصوص شبکه‌های رادیویی، چون این رسانه در دسته رسانه‌های غیرمزاحم و رسانه‌های گرم دسته‌بندی می‌شود با اطلاع‌رسانی‌های بموقع، به‌روز و لحظه‌ای می‌تواند به تسریع روند انتخابات کمک کند.

وی درباره برنامه «از من تا ما» می‌گوید: در این برنامه سعی برشناساندن ضرورت و اهمیت کار گروهی داریم تا بتوانیم مسیر یک انتخاب خوب و عقلانی را برای مخاطب فراهم کنیم. بر همین اساس، موضوعات برنامه براساس یک روند منظم و سرفصل‌های به هم پیوسته با مشورت استادان دانشگاه‌های مرتبط با موضوع، انتخاب و برنامه‌ریزی شده است.

میلانی درخصوص تفاوت این برنامه با دیگر برنامه‌های انتخاباتی رادیو تصریح کرد: تفاوت برنامه «از من تا ما» در این است که این برنامه از بخش‌های کوتاه و شنیدنی تشکیل شده است و با وجود زمان کوتاهی که داشتیم، تلاش کردیم با ساختار جدید و روان، اطلاعات مورد نیاز مخاطب را در اختیارش قرار دهیم. با توجه به دنیای دیجیتال امروزی که مخاطبان با اطلاعات بعضا نادرستی در فضای مجازی مواجه می‌شوند؛ سعی کردیم برای افزایش آگاهی مخاطبان با طراحی برنامه‌ای، اطلاعات مورد نیاز شنوندگان رادیوسلامت را از منابع معتبر و دقیق در اختیارشان قرار دهیم.

رقیه بقایی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها