معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: درصورت همکاری وزارت نفت در راستای رفع موانع، امسال بیش از 90 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۷۰۱۱

به گزارش ایرنا، هوشنگ حسونی‌زاده در سمینار آموزشی مقابله با سیلاب و ریزگرد، با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: با توجه به این‌که هورالعظیم یکی از کانون‌های ریزگردها معرفی شده آبگیری این تالاب از سه سال پیش آغاز شده و از سال آبی 92ـ91 تاکنون سالانه بیش از یک‌میلیارد مترمکعب آب وارد این تالاب شده است.

وی افزود: سال 93، 64 درصد تالاب هورالعظیم، سال 94، 68 درصد و پارسال 76 درصد این تالاب آبگیری شده و در صورت همکاری وزارت نفت امسال بیش از 90 درصد آن را می‌توانیم آبگیری کنیم.

حسونی‌زاده همچنین از تدوین نظام‌نامه سیلاب در خوزستان خبر داد و گفت: پیاده‌سازی این نظام‌نامه در دستور کار است.

وی توضیح داد: این نظام‌نامه در سه مرحله پیش آگاهی سیل، از زمان پیش‌آگاهی تا زمان وقوع سیل و بعد از سیل را شامل می‌شود که بیش از ده ارگان در مدیریت سیل دخیل هستند که در این نظام‌نامه نحوه همکاری آنها پیش‌بینی شده است. حسونی‌زاده اظهار کرد: سیل بر اثر عوامل طبیعی رخ می‌دهد که دخالت بشر می‌تواند آن را تشدید کند.

وی افزود: طی 25 سال گذشته 57 مورد سیلاب در حوضه رودخانه کارون، 74 مورد در حوضه دز، 35 مورد در حوضه کرخه و 52 مورد در حوضه مارون اتفاق افتاده که از سال 84 با وقوع خشکسالی در خوزستان و احداث سدهای مخزنی، تعداد سیلاب‌ها کاهش یافته اما خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی و منازل از 15 سال پیش به دلیل بی‌توجهی به حریم رودخانه‌ها بیشتر شده است.

حسونی‌زاده مطالعه و اجرای طرح‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای مهار سیل و مدیریت حوضه آبریز را از راهکارهای کاهش و پیشگیری از سیلاب عنوان کرد و گفت: تهیه سیستم هشدار سیل، مدیریت یکپارچه سدها در زمان سیل و تهیه مدل‌های پیش‌یابی از اقدامات انجام شده است.

وی اظهار کرد: تمامی حوضه‌های آبریز استان مجهز به ایستگاه‌های هواشناسی و کنترل سیل شده‌اند که تجهیزات آنلاین در 70 درصد از این ایستگاه‌ها هشدار سیل نصب شده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با بیان این‌که امسال 205 میلی‌متر بارندگی در خوزستان اتفاق افتاده گفت: میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 48 درصد کاهش و نسبت به متوسط 41 درصد کاهش نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها