روز گذشته موجی از ریزگردها بخش‌های زیادی از خوزستان را فراگرفت که شدت و غلظت آن در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بیش از نقاط دیگر استان بود، طوری که مجبور به تعطیلی مدارس این سه شهرستان شدیم. البته در شهرستان اهواز نیز شاهد گردوغبار بودیم، اما این گردوغبار به اندازه‌ای نبود که ناچار به تعطیلی مدارس یا ادارات شویم.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۵۱

منشأ این گردوغبار خارج از کشور و عراق بود که درخصوص آن فعلا نمی‌توان کاری کرد، اما برنامه‌هایی که برای مهار کانون‌های داخلی گردوغبار چندی پیش به تصویب دولت رسید، با جدیت در حال اجراست. در همین زمینه و برای بازدید از مراحل اجرای برنامه‌های فوق، اواخر هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی سفری به استان خوزستان داشت و کانون‌های گردوغبار داخلی و همچنین برنامه‌های درحال اجرا در این کانون‌ها را از نزدیک مورد بازدید قرار داد. اکنون با همکاری خوبی که بین همه نهادهای استان، زیر حمایت استانداری وجود دارد، اجرای برنامه‌های مهار کانون‌های گردوغبار از پیشرفت خوب و رضایت بخشی برخوردار است.

طرح نهالکاری و درختکاری از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برای مهار کانون‌های غبارخیز استان تهیه و تصویب شد. براساس این برنامه، سه کانون فوق‌بحرانی، بحرانی و حاد گردوغبار در استان شناسایی شد که وسعت منطقه فوق‌بحرانی حدود 42 هزار هکتار ( شامل هفت منطقه)، منطقه بحرانی صد هزار هکتار و منطقه حاد 350 هزار هکتار تعیین و قرار شد گردوغبار ناشی از این مناطق با راهکارهایی چون کاشت نهال و مالچ‌پاشی مهار شود.

همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد توجه و نهالکاری در منطقه فوق بحرانی در اولویت طرح‌های مهار گردوغبار استان قرار گیرد و طی سال 96 تمام گستره این منطقه نهالکاری و درختکاری شود. تاکنون نیز در 5500 هکتار از این منطقه کاشت نهال صورت گرفته که آبیاری آنها با تانکر انجام شده است.

اما برای آبرسانی سریع و آسان به تمام کانون‌های گردوغبار از جمله 42 هزار هکتار فوق بحرانی مقرر شد، کانالی به طول حدود 50 کیلومتر، عرض 50 متر و عمق 5/1 متر حفر شود تا از طریق این کانال آب کارون برای آبیاری نهال‌های کاشته شده، رهاسازی شود. همزمان با نهالکاری در منطقه فوق بحرانی، حفر این کانال عظیم نیز با فعالیت 350دستگاه ماشین سنگین و 110 دستگاه بیل مکانیکی سنگین و البته همکاری و مشارکت همه نهادهای استان در حال انجام است که این طرح یکی از بزرگ‌ترین کارهای عمرانی کشور در حال حاضر به‌شمار می‌رود.

بقیه کانون‌های بحرانی و حاد ریزگردهای داخل استان نیز قرار است طی یک برنامه پنجساله مهار و کنترل شود. اما مهار کانون‌های گردوغبار با منشأ خارجی از دست ما خارج است و رفع آنها منوط به رایزنی بیشتر دولتمردان کشورمان با کشورهای همسایه است.

غلامرضا شریعتی

استاندار خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها