شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در رسانه ملی،در حدود سه ساعت، درباره برنامه ها و مسائل جاری کشور با محوریت مسائل اجتماعی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۶۱

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، طرح و برنامه برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده، نخستین سؤال مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود .

دیدگاه‌های نامزدها در باره حاشیه نشینی

مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سوال گفت: مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید متناسب با ظرفیت های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادهایی که این نیروی انسانی دارد در پیشرفت کشور مشارکت کند.

وی ادامه داد: عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمین متأسفانه موجب شده است بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلانشهرها و حاشیه آنها روی آورند که به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است. دو نامزد ریاست جمهوری در خصوص حاشیه‌نشینی دیدگاه‌های خود را در این باره ابراز کردند. مصطفی هاشمی طبا نیز پس از سخنان میرسلیم در خصوص موضوع حاشیه نشینی گفت: سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال ازبین رفتن است که مثال های متعددی در این مورد است.

اولویت اولی که برای کشور ما باید قائل شد توجه به زیستگاه و حفظ ایران است و اگر قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت مورد توجه قرار دهیم نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

در ادامه حسن روحانی وارد بحث شد و گفت: حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها و حتی شاید بتوان گفت همه کشورهاست لااقل من سراغ ندارم کشوری که در آن حاشیه نشینی نباشد. وی افزود: معمولا حاشیه نشینی دور شهرهای بزرگ و کلانشهرها است و ریشه آن به عوامل مختلف بر می‌گردد که یک عامل مهم آن مساله بیکاری و نداشتن درآمد کافی است. روحانی گفت: فردی که در شهری دور زندگی می‌کند یا در روستایی زندگی می‌کند و منابع درآمدی اش کافی نیست و یا اینکه اصلا نمی تواند شغلی داشته باشد برای اشتغال خود ناچار به مهاجرت است.

محمدباقر قالیباف هم در اولین مناظره در واکنش به سخنان سید مصطفی میرسلیم در موضوع حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی نکته مهم و کلیدی است ما امروز حدود 11میلیون نفر حاشیه نشین عمدتا در حاشیه‌شهرها داریم که به علت فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود آمده است. وی افزود: یک راه‌حل برای حل مشکل حاشیه نشینی چاره اندیشی برای دراز مدت است اما هم زمان باید برای کوتاه مدت هم یک برنامه داشته باشیم، معمولا در دنیا این گونه است که دولت‌ها از حاشیه نشین‌ها حمایت می‌کنند من با آشنایی‌ای که با نظرات آقای میرسلیم دارم می‌دانم که ایشان هم با من هم‌نظر هستند.

قالیباف گفت: بخشی از این محرومین و کم‌درآمدها همین حاشیه نشین‌ها هستند، دولت هم در گذشته تدبیر کرده در حوزه یارانه‌ها به این افراد کمک کند و در هفت سال گذشته نیز کمک شده اما آنها گله می‌کنند که در طول این هفت سال با توجه به افزایش گرانی و تورم اتفاق افتاده ارزش آن 45 هزار و 500 تومان امروز به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است و چرا این رقم همپایه تورم کشور افزایش پیدا نمی کند؟

جهانگیری نیز در فرصت دو دقیقه‌ای خود در واکنش به سخنان سید مصطفی آقامیرسلیم گفت: حاشیه نشینی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که اکثر شهرهای بزرگ کشور از تهران گرفته تا اصفهان، مشهد، زاهدان و چابهار و دیگر شهرهای بزرگ با این پدیده روبرو هستند. وی با بیان اینکه باید به این مردم به طور جدی توجه شود افزود: نباید آنها را به‌عنوان افراد اضافی نگاه کرد آنها همه ایرانی هستند اما به دلایل مختلف به حاشیه شهرها پناه آورده اند و باید به مسائل آنها به طور جدی توجه شود.

سیدابراهیم رئیسی دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: تثبیت مالکیت یکی از مسائلی است که باید در بحث حاشیه‌نشینی مورد توجه واقع شود. وی اضافه کرد: آمار دقیق باید نسبت به حاشیه نشینی اولا معلوم بشود و نکته دوم آنکه یک بحث علمی و تحقیقی می‌کنیم که دلایل حاشیه‌نشینی چیست. وی ادامه داد: باید سرمایه‌گذاران و صنایع دعوت شوند تا در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند تا مشکل حاشیه‌نشینی برطرف شود.

سیدمصطفی آقامیرسلیم پس از پایان سخنان رئیسی و در ادامه توضیحات خود تاکید کرد: دولت محترم با بودجه هایی که سالانه در اختیار داشته در طی چهار سال گذشته اقداماتی را برای رسیدگی به محرومان در مناطق حاشیه شهرها انجام داده است، اما کفایت نمی‌کند. میرسلیم با بیان اینکه ضرورت دارد به صورت جدی و قبل از اینکه با فجایع اجتماعی مواجه شویم به این مشکل و معضل اجتماعی بپردازیم اظهار داشت: برای بازگشت کسانی که امکان بازگشتشان به شهرهای کوچک میسر است، باید قطعاً آماده‌سازی لازم صورت بگیرد و این آماده‌سازی به مفهوم این است که ما قائل به اعمال مدیریت صحیح و منابع آبی کشور بشویم.

تاکید بر کاهش فاصله طبقاتی

در بخش دیگری از این مناظره، نوبت به سید ابراهیم رئیسی رسید تا به سوالی درباره کاهش فاصله طبقاتی در کشور پاسخ دهد. این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و قطعا فاصله طبقاتی زیبنده آن نیست ولی آنچه که نگران‌کننده است اینکه ضریب جینی نشان می‌دهد در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بوده این فاصله کمتر شده است . وی با بیان اینکه در این سال‌ها شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی شده ایم ، از افزایش 7 واحدی ضریب جینی طی این سال‌ها خبر داد و افزود: امروز توجه به طبقه پایین جامعه از اولویت‌های برنامه من است . راهکار برون‌رفت از این وضع آن است که ما نسبت به دهک‌های پایین جامعه توجه بیشتری داشته باشیم .

وی تجدید نظر درباره اخذ مالیات از حقوق‌بگیرانی را که زیر 3 میلیون تومان دریافت می‌کنند از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد اینکه اجازه ندهیم افرادی قانون را دور بزنند و فرار مالیاتی داشته باشند .

در ادامه این بحث، مصطفی میرسلیم در رابطه با صحبت‌های رئیسی چند سؤال را مطرح کرد و گفت: آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه انجام شده در جهت کاهش عدالت اجتماعی بوده یا توانسته به سرانجام برسد یا نه؟

هاشمی‌طبا نیز خطاب به رئیسی گفت: یقیناً اقشار محروم، معلولان و بی‌سرپرستان باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از آنها حمایت شود اما معنای آن این است که ما باید یارانه هایی را که به صورت عمومی توزیع می‌کنیم در دسترس آنها قرار بدهیم تا به آنها بتوانیم سر و سامان بدهیم که معنای آن بزرگتر شدن دولت و فروش ارز است بنابراین باید ببینیم حد یقف دولت در بزرگ شدن چقدر است؟

اما وقتی نوبت به حسن روحانی رسید، او از عملکرد دولت در زمینه کاهش فاصله طبقاتی دفاع کرد و گفت: دولت یازدهم در این زمینه اقداماتی کرد که نمونه آن رسیدن گاز برای اولین بار به زاهدان و همچنین آغاز ساخت راه آهن به سمت چابهار است و چابهار در آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. وی یکی دیگر از راه‌های رفع نابرابری‌های اجتماعی را رسیدگی به طبقات نیازمند دانست و گفت: خوشبختانه اکنون مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سه برابر ابتدای دولت یازدهم است.

محمدباقر قالیباف، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه این مناظره تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: از زمانی که در شهر تهران شروع به کار کردیم دیدیم که فاصله شمال و جنوب زیاد است اما آن را کم کردیم چون باید به محرومان توجه و روی بافت‌های فرسوده تمرکز می‌کردیم که این اتفاق افتاد .

اسحاق جهانگیری، دیگر نامزد انتخابات هم در این رابطه گفت: مهمترین کار این است که باید اقداماتی انجام دهیم تا همه جامعه احساس کنند مسئولانشان در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم گیری می‌کنند. وی افزود: اینکه یک فرد موفق می‌شود بیش از 8/3میلیارد دلار از اموال کشور را به جیب بزند هر کسی این خبر را بشنود می‌داند که جامعه به سمت بی عدالتی رفته است عده ای با فساد و زد و بند به ثروت‌های باد آورده رسیده اند اما متاسفانه عده ای به حداقل‌های زندگی نیاز دارند.

در انتها رئیسی در جمع بندی سخنان خود گفت: آنچه ما شاهد آن هستیم اینکه برنامه پنجم اجرا شده است و شاهد بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلکرده هستیم شاهد تعطیل شدن برخی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی هستیم و شاهد مشکلات اقتصادی هستیم که این مشکلات فاصله را بیشتر و بیشتر کرده است و بر کسی پوشیده نیست که امروز زندگی برخی از افراد جامعه فقط از 45 هزار تومان یارانه می‌گذرد. ما حرفمان این است چرا عده کمی بتوانند از مواهب وامکانات و تسهیلات بسیاری برخوردار شوند اما برای تسهیلات ازدواج جوانان ما با مشکل مواجه‌اند و در نوبت اند درحالی که افراد دیگر به راحتی وام می‌گیرند.

برنامه‌های 6 نامزد برای بازار مسکن

پرسش دیگری که در این مناظره به بحث گذاشته شد، درباره مسکن جوانان بود. سید مصطفی هاشمی طبا، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت: مهمتر از حل مسئله مسکن حل مسئله اشتغال است و این امر بدون توجه به سرمایه گذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات امکان پذیر نیست. وی افزود: دولت در حال حاضر خدمات بسیار زیادی ارائه کرده است اما امکان بزرگتر شدن دولت بدون توانمند شدن اقتصاد جامعه و افزایش درآمد ملی امکان پذیر نیست.

حسن روحانی دیگر نامزد حاضر در این انتخابات هم در زمینه مسکن گفت: برای مسئله مسکن برنامه‌های مختلفی برای دوره‌های قبل اجرا شد و در دولت گذشته نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی روی مسکن مهر شد و ما با همه مشکلاتی که این طرح داشت آن را ادامه دادیم و تا پایان دولت مسکن مهر به اتمام می‌رسد. به غیر از 100 هزار مسکن مهر که هیچ خریداری ندارد، اشکال آن است که خود مردم محل سکونت خود را باید انتخاب کنند و مابرای خرید خانه اولی‌ها به آنها وام دادیم و زوجین می‌توانند از آن استفاده کنند .

محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به این پرسش گفت: 4 درصد افراد جامعه ما از همه چیز برخوردارند و 96 درصد هستند که از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند که این بدلیل رانت بازی افراد صورت گرفته است . 3میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است و معلوم نیست که اینها به چه کسی تعلق دارد و مشخص است که آنها به افراد مرفه و ویلاداران خارج از شهرها تعلق دارد. وی تاکید کرد: برنامه دولت این بود که هرسال 10درصد بافت فرسوده را تکمیل کند و الان حدود 7 تا 8 درصد در کشور است و در تهران ما توانسته ایم آن را به 34 درصد برسانیم در حالیکه دولت هیچ حمایتی از ما نکرد . وی تصریح کرد: اگر رانتی چند میلیاردی گرفته است چرا باید این رانت دوباره تکرار شود و ما شاهد تکرار چندباره آن باشیم.

اسحاق جهانگیری هم در این زمینه توضیح داد: متأسفانه به دلیل صدور پروانه‌های بی حساب و کتاب در شهرها مسئله مسکن به دلالی شدن کشیده شده است. ما امروز با تعداد قابل توجه واحد مسکونی خالی روبرو هستیم و طبق یک محاسبه بیش از 250 میلیارد دلار ارزش این واحدهای مسکونی است که خالی مانده و معنایش این است که این سرمایه‌های راکد مانده کشور در جاهای دیگر نیاز است.

سید ابراهیم رئیسی نیز در واکنش به سخنان مصطفی هاشمی طبا گفت: اساس به توانمندسازی مردم است تا بتوانند مسکن ایجاد و بافت فرسوده را احیا کنند. اما زوج‌های جوانی که در بدو ازدواج هستند چه باید بکنند؟ حتماً باید به آنها کمک شود و تسهیلاتی برای اجاره مسکن برای آنها قائل شویم. وی افزود: 11 میلیون جوان آماده ازدواج داریم. نمی توانیم از سویی بگوییم معتقدیم باید ازدواج صورت گیرد و از آن طرف هم دولت گامی در این زمینه برندارد.

سید مصطفی آقامیرسلیم هم با بیان اینکه پاسخ دقیق سؤالات مطرح نشد چند پرسش را با هاشمی طبا به بحث گذاشت: سرمایه گذارانی در کشور وجود دارند که سرمایه خود را صرف ساخت مسکن تجملی می‌کنند که بخش عمده ای از این واحدهای مسکونی نیز خالی مانده است. چگونه می‌شود این سرمایه‌ها را برای ساخت مسکن ارزان قیمت هدایت کرد؟ اساساً مسکن ارزان قیمت را چگونه می‌بینید؟ آیا دولت باید زمین را رایگان دراختیار جوانان قرار بگذارد. چرا شما اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی کنید.

در پایان این بخش، مصطفی هاشمی طبا هم با بیان اینکه توانمند شدن انسان‌ها با اعانه امکان پذیر نیست گفت: توانمندسازی انسان‌ها با کار، ارزش افزوده و قدرتمند کردن آنها ممکن می‌شود، اما اشکال ما این است که همه چیز را با هم می‌خواهیم. وی اضافه کرد: گفتن اینکه دولت چه اقداماتی را انجام دهد ساده است اما ضمن اینکه دولت از یک محدوده ای نمی تواند فراتر رود باید گفت دولت‌های جمهوری اسلامی تا امروز، خدمات بسیار بزرگی را انجام داده اند.

امید به آینده و اشتغال،راه حل مشکل ازدواج

سوال دیگر مطرح شده در مناظره نخست درباره مشکل ازدواج جوانان بود. حسن روحانی در این رابطه گفت: برای رفع مشکل ازدواج در جامعه باید اشتغال و امید به آینده ایجاد کرد. ایجاد امید یعنی اینکه برای جامعه نشاط فراهم شود مردم به آینده تردید نداشته باشند هر روز یک تهدیدی جامعه را تحت فشار قرار ندهد و هر روز تهدید و حذفی برای کشور شاهد نباشیم. هر روز محدودیت سلیقه ای غیر قانونی برای جوانان ایجاد کنیم در نشاط آنها تاثیر منفی دارد بنابراین باید جامعه را امیدوار و برای آنها شغل ایجاد کرد .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز امید به آینده در جامعه افزایش پیدا کرده و جوانان و مردم به آینده کاملا امیدوار هستند و از سویی دیگر آمارها نشان می دهد که شرایط کسب و کار بهبود یافته و جایگاه ایران از 152 به 120 رسیده است . روحانی تاکید کرد: برای رفع مشکل ازدواج امید به آینده و اشتغال یک اصل است.

پس از روحانی نوبت به قالیباف رسید تا عملکرد دولت در رابطه با اشتغال را نقد کند. قالیباف با اشاره به اینکه مشکل جدی امروز کشور ما در بحث ازدواج ، موضوع اشتغال است گفت: جنابعالی در آغاز دوره به مردم قول ایجاد چهار میلیون اشتغال را دادید.

حسن روحانی در پاسخ به گفته قالیباف در خصوص قول ایجاد چهارمیلیون اشتغال گفت: یک سایت گمنام موضوعی را منتشر می کند و سایت معروفی و یا یک روزنامه آن را نقل می کند و جنابعالی هم می خواهید از آن روزنامه نقل کنید این در حالیست که من چنین قولی را در هیچ دوره برای تامین چهار میلیون شغل نداده ام و این دروغ محض است.

قالیباف با تذکر به حسن روحانی در خصوص تحمل برای پایان یافتن سخنانش افزود: ما حتما این موضوع را از سایت خود شما نقل خواهیم کرد و شما که از آزادی سخن می گویید اجازه بدهید من نظر خود را خدمت شما بدهم تحمل داشته باشید در این دو دقیقه اتفاقی نمی افتد. این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت امید ، نشاط ، حقوق شهروندی و شبکه های اینترنت در کشور افزود: آیا واقعا امروز افسردگی در جامعه ما تا چه اندازه ایجاد شده است در حالی که بنا به آمار دولت شرایط غیرقابل قبول است.

اسحاق جهانگیری در ادامه با اشاره به ضرورت پذیرفته شدن جوانان و حفظ احترام آنها ادامه داد: احترام جوانان به بهانه های واهی نباید از بین برود و ایجاد شغل برای آنها از مهمترین کارهاست.

جهانگیری با بیان اینکه آقای روحانی رئیس ماست و البته هم اکنون رقیب ما محسوب می‌شود، گفت: یکی از مهمترین کارهای انجام شده برای جوانان افزایش سقف وام ازدواج از سه میلیون به ده میلیون تومان بوده است. جهانگیری با بیان اینکه چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد و چه کسانی سبب ممانعت از ورود 700 هزار شیعه به مشهد که زندگی ساکنان این شهر را می چرخاند و شغل ایجاد می‌کرد، گفت: آقای قالیباف ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم ، ما نمی توانیم زندگی مردم را به خاطر منافع خودمان دچار آسیب بکنیم چه کسانی به سفارت حمله کرده‌اند آنها هم اکنون در ستادهای کدام کاندیداها فعالیت می کنند و کدام کاندیداها آنها را حمایت می‌کردند به آنها پول پرداخت کرده و آنها را شکل می دادند. در ادامه ابراهیم رئیسی در نقد سخنان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جوانان باید نشاط داشته باشند بر لزوم ارائه تسهیلات بهتر و بیشتر به جوانان تأکید کرد و گفت: دولت می تواند و این قابلیت را دارد که سالانه به بیش از 700 هزار زوج و یا به یک میلیون نفر تسهیلات بدهد.

پس از نقدهای مطرح شده به عملکرد دولت، حسن روحانی در جمع بندی سخنان خود گفت: علتی که خواستم آقای قالیباف در همان کلام ادامه ندهد می خواستم گناهش اضافه نشود وگرنه می‌تواند 100 دقیقه دیگر هم ادامه دهد چون دروغ بود می خواستم این حرف را ادامه ندهد حالا هرچه می خواهد بفرماید ما حاضریم بقیه وقت را هم به وی بدهیم که صحبت کند. روحانی گفت: البته یکی از کاندیداها ادعای رشد بسیار بالایی کرده است اگر چنین است باید صدها میلیارد دلار سرمایه وارد کشور شود تا این کار شدنی باشد اشکالی ندارد اگر شدنی باشد این کار را می‌شود انجام داد .

کشور باید به روش الکترونیک اداره شود

بحث دیگر در این مناظره به موضوع تسهیل امور اجرایی در دستگاه‌های دولتی اختصاص داشت. اسحاق جهانگیری در این زمینه گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حوزه IT و ICT در حال انجام است این است که کشور باید به روش الکترونیک اداره شود.

وی گفت: رویکرد غالب دولت یازدهم به مسائل اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بود و در واقع تغییر داد نگاه امنیتی ، آمرانه و خشن ، قضایی و غیر علمی به مسائل اجتماعی، در واقع مسائل اجتماعی حتما باید با نگاهی علمی به آن پرداخته شود که اخیرا از مهم ترین مسائلی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد و با فریب و دروغ نباید با جامعه صحبت شود و باطل‌السحر فریب و دروغ آگاهی مردم است ما امیدوار هستیم کشور موفق شود آسیب‌های اجتماعی را با روش علمی و با ساختار و اصلاح روندها رفع بکند خوشبختانه در زمینه مسائل اجتماعی با جلسه و گزارشاتی که وزارت کشور تهیه کرده و جلسه ای که محضر مقام معظم رهبری بوده ایم تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که زیاد به آن نمی پردازم. جهانگیری افزود: یکی از کارهایی که برای رضایت ارباب رجوع انجام بگیرد این است که شفافیت خیلی جدی وجود داشته باشد. یعنی فردی که به اداره ای مراجعه می‌کند باید به حقوق خود آگاه باشد و دولت الکترونیک جزو مهم ترین سیاست هایی است که باید به طور کامل اجرا شود.

در ادامه این بحث رئیسی و میر سلیم در پاسخ به اظهارات جهانگیری گفتند: در مورد نظام اداری که با حقوق مردم سر و کار دارد آنچه مشهود است این است که آسیب‌های اداری کشور را رنج می‌دهد. در همین خصوص هاشمی طبا هم گفت: مدیران نباید از مردم پنهان باشند.

حسن روحانی هم در ادامه گفت: یکی از مسائل بسیار مهمی که حتماً آقای جهانگیری هم به آن توجه می‌کنند واگذاری امور غیرحاکمیتی به مردم است، در اداره کشور باید کار را به مردم واگذار کنیم و بخش خصوصی فعال شود. مشکلات بخش دولتی هم باید سر جایش بحث شود. روحانی با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: یکی از کارهای رسانه ها متأسفانه تضعیف سرمایه‌های اجتماعی است می‌خواهند فاصله بین نظام و مردم ایجاد کنند. مسئله دوم شفاف شدن همه امور است که دولت در این زمینه با پیگیری مسئله دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات که دو مرحله آن تکمیل شده گام هایی در این زمینه برداشته است.

اما محمدباقر قالیباف با نگاهی انتقادی به اظهارات جهانگیری واکنش نشان داد وگفت: جناب جهانگیری شما در سخنانتان به اخلاق اشاره کردید ولی ای کاش این اخلاق را رعایت می‌کردید. این هم از پدیده‌های عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون رئیس جمهور نامزد شده اید و آمده اید و البته حق شهروندی شما این است و شما هم می‌گویید ما رقیب هستیم ولی حالا مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما چند روز آینده مشخص خواهد شد این‌که شما هستید یا نیستید. اگر دولت اینجا آمده است که گزارش کار خودش را بدهد خب صادقانه بگوید ما آمده ایم گزارش کار بدهیم و گزارش کاری که می‌دهید درست بدهید.

قالیباف گفت: بیش از یک دهه است در شهر تهران شورایاری‌های محله را درست کرده ایم دولت محترم دو ماه قبل ابلاغ کرد که واگذاری به مردم ممنوع است و این چه مردمی کردن است؟ اشکال اساسی دولت شما این است که در مجموعه برنامه هایش می‌گوید نمی شود، سرمایه نیست و بعد از چهار درصد افراد مرفه جامعه حمایت می‌کنید و مردم باید قضاوت کنند که هزار مسیر جلوی شما برای گرفتن وام گذاشته می‌شود ولی در یک سال بیش از 530هزار میلیارد تومان داده می‌شود ولی باید مشخص بشود که به چه کسانی داده شده است.

در پایان این بخش اسحاق جهانگیری در جمع‌بندی مطالب خود گفت: یک جریانی را به نام جریان اصلاح طلب از همه حقوق محروم کرده اید و می‌گویید یک کاندیدا هم نداشته باشید که در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب را بزند من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند. وی افزود: در زمینه مسائل اجتماعی با برخوردهای گاز انبری، امنیتی و قضایی، مشکلات فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی حل نمی شود و بدتر از آن با کتک زدن دستفروش ها در خیابان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی شود.با این گونه رفتارها متاسفانه یک فرهنگ به شهرستان ها منتقل می‌شود که مادر دستفروش از گروه ضربت شهرداری سیلی خورد من آن روزی که آن سیلی را دیدم مثل این بودکه به صورت خودم سیلی زدند یعنی آنقدر ناراحت شدم. ما باید بدانیم که با مسائل اجتماعی، با فرهنگ مردم باید برخوردهای علمی داشته باشیم. وی گفت: در ارتباط با مطالبی که آقای قالیباف اینجا گفت که چرا شما کاندیدا شدید باید دید اصلا شما چنین حقی برای خودتان قائلید که راجع به بنده ای که سابقه کاری ام حتما از شما بیشتر و مهمتر است بپرسید. جهانگیری افزود: به طور طبیعی وقتی بنده که از دهستان شروع کردم در شهرستان بودم ، استان بودم، استاندار بودم، وزیر بودم و اکنون معاون اول هستم طبیعی است که اگر بخواهم دنبال مسئولیت جدید باشم فکر می‌کنم باید خودم را در معرض انتخاب مردم قرار بدهم چرا شما برآشفته شده اید؟

قالیباف در واکنش به این سخنان جهانگیری گفت: ما از اینجا ناراحتیم که کسی که از خانواده شهید است چرا باید دستاویز سیاسی شود.جهانگیری در پاسخ به این اظهارات قالیباف افزود: من نگفتم خانواده شهید هستم یا نیستم حالا آن را در جای خودش اگر لازم شد می‌گویم که من چقدر ارزشی هستم دیگرانی که ادعای ارزشی دارند چه کارهای ارزشی کرده‌اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: اولا مشابه بنده در دوره هشتم در مقابل آقای خاتمی، وزیر دفاع و معاونش کاندیدا شدند و هیچ کس هم نگفت این کار غیرطبیعی است . وی افزود: یک جریانی به نام جریان اصلاح طلب از همه حقوق محرومشان کردید می‌گویید یک کاندیدا هم نداشته باشید که در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب را بزند من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند. من آمده ام بگویم که دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد چرا عده ای که خودشان مسئول این شرایط هستند، می‌خواهند حالت را عوض کرده و با ژستی جدید به صحنه بیایند دولت نهم و دهم با کشور چه کرد؟ با سرمایه‌های انسانی این کشور چه کرد؟ وی افزود: وقتی ما این دولت را تحویل گرفتیم، جریان آن دولت کدام یک از ما را مقابل یکدیگر قرار نداد با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد، با آقای ناطق‌نوری چه کرد آن جریان سیاسی همه را خانه نشین کرد به همه ضربه زد و روبروی هم قرار داد و در فضای اقتصادی700 میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند و جز بیکاری چه چیزی برای کشور به جای گذاشتند؟

 

راهکارها برای مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی

محمدباقر قالیباف وقتی براساس قرعه‌کشی پشت تریبون قرار گرفت، به سوالی درباره مشکلات زیست محیطی پاسخ گفت. وی توضیح داد: ما از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم اما باید بدانیم که اولین حق مردم هوا است و ما با بی تدیبری هوا را از آنها گرفته ایم.

وی افزود: در ریزگردها، روندی که تا الان پیش‌ رفته این بوده است که از سه الی چهار استان متاسفانه امروز قریب به 20 استان یعنی در حقیقت‌بخشی تا مرکز تهران را شاهد هستیم که بعضا ریزگردها تا تهران قابل مشاهده هستند. وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از این مشکلات مربوط به بی توجهی داخل است اظهار کرد: همین حوادثی که اخیرا در اهواز شاهد بودیم و مردم دیگر نمی گویند ریزگرد، بلکه می‌گویند ریز مرگ، واقعا این موضوع محیط زیست و این گرد و خاک دقیقا داخلی بود یعنی زمانی که مالچ پاشی و درختکاری را رها کرده و مشکلاتی مانند این پیدا می‌شود، طبیعی است که شاهد این مسائل باشیم.

در پاسخ به این اظهارات جهانگیری منشا 70درصد ریزگردها را خارج از کشور دانست و گفت: منشا اصلی آن کشور عراق و مرز این کشور با اردن ، سوریه و عربستان است.

وی با انتقاد از روش مدیریتی قالیباف در شهرداری گفت: قالیباف 12 سال شهردار تهران است در حالی‌که هنوز زباله جلوی منازل مردم را به تر و خشک تفکیک نکرده و حتی مجوز برج‌های 22 طبقه بلاهایی سر تهران آورده است و اگر به جای ساختن بزرگراه صدر که گره ترافیکی را هم باز نکرد می‌توانستند همه اتوبوس‌های فرسوده تهران و مسائل زیستی آن را حل کرد.شما مسئول شهرداری تهران هستید به گونه ای صحبت می‌کنید که گویا شما مسئول کل عالم هستید ما حرف علمی می‌زنیم و افتخار می‌کنیم که در دانشگاه هایی همچون صنعتی شریف و علوم و تحقیقات تحصیل کردیم پس آیا مدیریت ما به شصت سال قبل بر می‌گردد و مدیریت شما مدرن می‌شود در حالی‌که نمی‌توانید حتی تهران را مدیریت کنید.

در ادامه این مناظره رئیسی دیگر نامزد انتخابات گفت: محیط زیست یکی از محورهای اصلی توسعه است که در قانون اساسی نیز با حساسیت روی آن توجه شده است

همچنین میرسلیم خطاب به قالیباف گفت : چرا بیابان زایی روبه افزایش رفته است و چگونه می‌شود از نظر زمانی این معضل را حل کرد یعنی راه کار شما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟

هاشمی طبا هم گفت: اولین و مهم‌ترین کار در کشور مسئله احیای محیط زیست و حفظ ایران همراه با اصلاح کشاورزی است.

حسن روحانی با ابراز خرسندی از بیان موضوع محیط زیست گفت: آقای قالیباف گفتند که ما نباید هوا را از مردم بگیریم. پس در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است.

او با اشاره به این‌که آقای قالیباف می‌خواهند جامعه غنی و فقیر 4 درصدی و 96 درصدی بسازد، افزود: مجوز این برج‌های بزرگ را شما به گروه 4 درصد می‌دهید؟ البته من که معتقد به این موضوع 4 درصد و 96 درصد نیستم. اما شما که مرتب این شعار را می‌دهید مجوز این برج‌های بلند را به چه کسی داده اید؟ روحانی با اشاره به صدور مجوز از سوی آقای قالیباف برای برج 33 طبقه به شخصی که اموال مردم را معادل 3/8 میلیارد دلار غارت کرد، گفت: شما برچه مبنایی مجوزهای ساخت برج‌های 20 طبقه را در کوچه‌های 10 متری و 12 متری صادر کرده‌اید؟ وی با بیان این‌که تمام درخت‌های 300ساله و 200 ساله تهران قطع و جای آنها درختان یک ساله کاشته می‌شود، ادامه داد: در بوستان ها و پارک‌های مختلف مجوزهای بسیار زیادی صادر شده است و ما شکایت‌های زیادی از سوی شورایعالی شهرسازی داریم.

در پاسخ به این نقدها، محمدباقر قالیباف با انتقاد از این‌که دولت روحانی در میان مردم نیست این دولت را جزو 4 درصدی ها خواند و گفت: افتخار امروز شهرداری تهران در حوزه محیط زیست آن است که از زباله ها برق تولید می‌کند. وی از دولتمردان خواست از اتاق‌های خود بیرون بیایند و ببینند که چگونه شهرداری تهران امروز از زباله ها کمپوست تهیه می‌کند و در کشاورزی استفاده می‌شود. قالیباف گفت: اگر برای شما آلودگی هوا مهم است چرا قانون را اجرا نمی کنید و چرا پول حمل و نقل عمومی را نه به تهران و نه به هیچ شهری نداده اید؟

وی به صحبت‌های آقای روحانی که گفته است من صد روزه تحول اقتصادی ایجاد می‌کنم، اشاره کرد و افزود: شما دائم دم از صداقت و اخلاق حرف می‌زنید اما هرگز به تعهدات خود عمل نکردید. قالیباف با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی به جای شفاف‌سازی روی همه پرونده ها یک مهر محرمانه می‌زند گفت: مردم بدانند همین پتروشیمی که می‌گویند شغل ایجاد می‌کند مواد اولیه آن را از طریق دلال بازی به کشور همسایه صادر می‌کنند. وی تأکید کرد: واقعاً امروز این 4 درصد همین دلال‌های زالو صفت هستند. قالیباف با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی به همان فردی که هم اکنون در زندان است لوح تقدیر داده است، گفت: من واقعاً از این بابت متأسفم. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت گذشته و عملکرد آن دولت به من هیچ ربطی ندارد تصریح کرد: خود من همواره منتقد آن دولت بوده ام و این درحالی است که آن روزها در حاشیه و خفا با یکدیگر حرف می‌زدید. دولت گذشته کارهای خوبی هم کرده که یکی از مهم‌ترین آنها این است که طرفدار محرومان بود و دائم می‌رفت به روستاها سر می‌زد. اما شما حتی از تهران هم تکان نمی خورید. اگر هم سفری به استان ها می‌کنید فقط به مرکز استان می‌روید و بعد از دو جلسه بلافاصله بازمی گردید بدون اینکه کار مردم را حل کنید. وی خطاب به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز شما در این جلسه شرکت کردید تا از نظر عدد و رقم کمک حال آقای روحانی باشید اشکالی هم ندارد ولی وقت مردم را گرفته اید و البته این یک پدیده است. قالیباف به ایرادی که در مورد بلندمرتبه‌سازی از وی گرفته شده است اشاره کرد و گفت: حالا در تهران بلندمرتبه سازی عامل آلودگی است شما در اراک، کرج و اهواز چه کرده اید. مشکل این شهرها چیست؟

پاسخ‌های نامزدها در بخش دوم مناظره

حسن روحانی درباره اشتغال بانوان گفت: در این دولت اقدامات بسیار مهمی برای اشتغال انجام گرفته است. او با تاکید بر اهمیت اشتغال بانوان گفت: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد دانشجویان دانشگاه ها را دختران جوان و مستعد تشکیل می‌دهند استفاده از بانوان برای اشتغال اهمیت زیادی دارد.

سید مصطفی میرسلیم هم در پاسخ به سوالی ترافیکی، توضیح داد: توجه نداشتن به ترابری عمومی موجب شده است سرمایه‌های مهمی از مردم در راه بندان ها و سوخت زیادی هدر رود همچنین وقت مردم ضایع و اعصاب آنها خرد شود . اقتصاد ورزش هم موضوع بحث سید ابراهیم رئیسی بود که گفت: دولت باید این بالندگی را پیدا کندکه هم در اقتصاد ورزش بتواند کارآمد باشد و هم در جهت رونق این قضیه به نحوی که ما بتوانیم در عرصه‌های مختلف مدال‌آورانی داشته باشیم که اعتقاد و باور به نظام دارند. اسحاق جهانگیری هم در این بخش یادآور شد: وضع را آن‌قدر نه سیاه می‌بینم که قابل حل نباشد و به حل مسائل آینده کشوربسیار امیدوارهستم.

قالیباف در ادامه مناظره در واکنش به سخنان روحانی در دور اول مناظرات مبنی بر کذب بودن وعده ایجاد 4میلیون شغل با نشان دادن تصویر سخنان روحانی در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری افزود: آقای روحانی می‌گفت که سخن شما از سایت‌های بی نام و نشان است چنین سخنانی نشان می‌دهد که رو به دوربین نگاه می‌کنند و حرفهایی می‌زنند که واقعیت ندارد مثلا وعده صدروزه و یا ایجاد اشتغال 4میلیون نفری می‌دهند اما آن را کتمان می‌کنند. از دوستان خواهش کردم که صدای صحبت‌های آقای روحانی در دوره تبلیغات را پخش کنند این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد اما از این کار ممانعت شد به هر حال مردم می‌توانند در فضای مجازی واقعیت را مشاهده کنند.

در پاسخ به این اظهارات، روحانی گفت: هرسه موردی که به من نسبت داده شد در این جلسه دروغ محض بود. اولا برنامه 100روزه قبلا هم گفتم در دنیا معمول است به این معنا افرادی که کاندیدا می‌شوند یک برنامه 100روزه و برنامه 4 ساله دارند آن دفعه هم من برنامه 100روزه داشتم که آخر 100روز اعلام کردم که چکار انجام دادیم و یکی از آن هم توافق هسته ای بود که در همان مدت 100روزه توافق موقت ژنو انجام شد و بقیه اموری که در آن مصاحبه اعلام کردیم . مسئله دوم راجع به شغل که گفتند؛ من در یک مصاحبه ای گفتم اگر گردشگران را بتوانیم جذب کنیم و 10 میلیون گردشگر در سال اضافه شوند می‌توانیم این کار را بکنیم . در این لحظه مجری با اعلام اینکه زمان به پایان رسیده است بین صحبت آقای روحانی آمد با این حال آقای روحانی گفت: سومین هم اینجا گفته شد و اتهامی دروغ بود، صادرکنندگان جلسه ای گذاشتند و از من دعوت شد که البته برای سال ها پیش است در آنجا عده‌ای به عنوان صادرکنندگان برتر بودند که گفته شد جوایز به آنها بدهیم جوایزی که آنها آورده بودند بهشان دادیم و آن وقت ایشان ( قالیباف) بدون اینکه با دقت بیان کند اعلام می‌کند . قالیباف در ادامه گفت: مصاحبه رئیس محترم قوه قضاییه است همین آقایی که در زندان است حالا یا درست یا غلط ایشان اعتراف کردند که همین آقا به ستاد جنابعالی کمک کردند و این پدیده زشت است به دوربین نگاه کردن و گفتن. روحانی در پاسخ گفت که ستاد وی این موضوع را تکذیب کرده است.

در حاشیه مناظره نخست

مناظره شش کاندیدای ریاست‌جمهوری دیروز با موضوع اجتماعی برگزار شد.

هر کدام از نامزدها با خودروهای اختصاصی و با اسکورت متحدالشکل، وارد محوطه پخش شبکه یک شدند.

نامزدها پس از ورود به محوطه سازمان صدا و سیمای و پیاده شدن از خودرو با استقبال سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی به اتاق انتظار هدایت شدند.

در اتاق انتظار دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی ضمن خوشامدگویی به نامزدها، مختصات مناظره را برای شش نامزد تشریح کرد.

قبل از شروع مناظره حسب قرعه محل استقرار نامزدهای ریاست جمهوری، هاشمی‌طبا در صندلی شماره 1، روحانی در صندلی شماره 2، قالیباف در صندلی شماره 3، جهانگیری در صندلی شماره 4، رئیسی در صندلی شماره 5 و میرسلیم در صندلی شماره 6 مستقر شدند.

اولین مناظره انتخابات، راس ساعت 16 و 30 دقیقه، با پخش سرود ملی کشورمان و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، آغاز شد.

مناظره در استودیو 11 صدا و سیما با اجرای مرتضی حیدری برگزار شد .

برابر با قرعه اولین نامزدی که پشت تریبون قرار گرفت و به سوالات پاسخ داد مصطفی میرسلیم و آخرین فرد محمدباقر قالیباف بود.

در طول مناظره عمده چالش میان قالیباف از یک سو و جهانگیری و روحانی از سوی دیگر صورت گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها