استاندار خوزستان با انتقاد از شرایط غیراستاندارد نگهداری گندم تولیدی این استان در اماکن روباز و احتمال آلودگی این محصول به سموم قارچی ، برای رفع این مشکل مهلت 1.5ساله تعیین کرد.
کد خبر: ۱۰۱۹۰۱۵

به گزارش جام جم، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید حداکثر ظرف 1.5 سال آینده نسبت به استانداردسازی مراکز نگهداری گندم در استان و به حداقل رساندن زمان ماندگاری محصول در این مراکز اقدام کند.

وی تاکید کرد: اگر چه گندم تولیدی در این استان تا زمان برداشت از بهترین کیفیت برخوردار است، اما نگهداری طولانی مدت آن در محل های نامناسب و روباز باعث ایجاد آلودگی و کاهش کیفیت این گندم می شود که باید برای این مساله در سریع ترین زمان چاره اندیشی شود.استاندار خوزستان با اشاره به احتمال آلودگی گندم هایی که در مراکز خرید در خوزستان ذخیره می شود تصریح کرد: سموم قارچی طبیعی (از جمله آفلاتوکسین) در درازمدت تاثیرگذار است و می تواند عامل سرطان باشد بنابراین یکی از راه های کاهش آمار بالای سرطان در استان، کنترل مواد غذایی ناسالم است، اگر چه ممکن است این اقدامات هزینه زیادی در بر داشته باشد.وی با تاکید بر رعایت استانداردها و حقوق مصرف کنندگان در مراکز خرید و نگهداری گندم، اضافه کرد: علاوه بر منشور حقوق شهروندی، قانون حمایت از مصرف کنندگان نیز به رعایت حقوق مردم تاکید دارد که بر همین اساس باید چارچوب ها و استانداردهای عرضه بویژه در زمینه غذا و آب سالم رعایت شود.

گندم، قوت غالب مردم خوزستان است

شریعتی با بیان اینکه گندم قوت غالب مردم این استان است، اظهار کرد: گندم تولیدی خوزستان یکی از باکیفیت ترین گندم های کشور است، اما به دلیل نگهداری نامناسب در زمان خرید و ذخیره سازی محصول، یکی از بی کیفیت ترین نان های کشور را در این استان تحویل مردم داده می شود.

وی اضافه کرد: قبول داریم که مراکز خرید و نگهداری گندم در استان یک شبه اصلاح نمی شود، این مساله چند سال است که مورد بحث است بنابراین لازم است که افزایش استاندارد محصولات، بهبود شرایط زندگی و تضمین سلامت مردم در کوتاه ترین زمان در دستورکار قرار گیرد.شریعتی با اشاره به اینکه بخشی از گندم تولیدی خوزستان مازاد بر نیاز است گفت: به دلیل مشکلاتی که در نگهداری گندم در مراکز خرید وجود دارد، امکان صادرات آن نیز با مشکل رو به رو می شود.وی با گلایه از مجموعه جهاد کشاورزی استان بابت تاخیر در پاسخگویی به یکی از سرمایه گذاران در بخش احداث سیلو گفت: یک سرمایه گذار بهمن ماه پارسال متقاضی ساخت سیلو در گتوند و شاوور بوده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

پیش بینی برداشت 1،7میلیون تن گندم

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آغاز برداشت کشت پاییزه در این استان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری یک میلیون و 700 هزار تن گندم در خوزستان تولید شود.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: برداشت گندم در شهرستان هندیجان و برداشت کلزا در شهرستان شوشتر آغاز شده است.

وی افزود: در صورت عادی بودن شرایط پیش بینی می شود، یک میلیون و 700 هزار تن گندم تولید شده و یک میلیون و 300 هزار تن از این محصول از کشاورزان خریداری شود.

چنگلوایی اضافه کرد: پاییز امسال محصولات کشاورزی در 900 هزار هکتار شامل گندم، جو، کلزا و دانه های روغنی، چغندر قند، نیشکر و حبوبات به زیر کشت رفت.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود 130 هزار تن جو، 30 هزار تن کلزا و بین 750 تا 800 هزار تن چغندر قند در سال زراعی جاری برداشت شود.

چنگلوایی افزود: کشت چغندرقند 10 سال در خوزستان به دلیل تعطیلی کارخانه های قند، متوقف شده بود که از سال زراعی 93-92 دوباره آغاز شده است.وی ادامه داد: به دلیل ادامه تعطیلی کارخانه های قند خوزستان، این محصول به هفت کارخانه در استان های کرمانشاه، قزوین، اصفهان و چهارمحال و بختیاری ارسال می شود که برای این منظور 2هزار دستگاه کامیون برای حمل محصول نیاز است و متاسفانه خوزستان از ارزش افزوده و اشتغالزایی آن سهمی نمی برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برداشت همزمان گندم، جو، کلزا، چغندرقند و سبزی و صیفی در خوزستان گفت: کار برداشت در 45 روز انجام می شود که در این مدت سه هزار کمباین مهاجر و 6 هزار کامیون مهاجر وارد خوزستان می شوند.

چنگلوایی با اشاره به افزایش 2.5 میلیون تن تولیدات خوزستان، افزود: پیش بینی می شود تا پایان فصل زراعی جاری، 15.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان تولید شود که شامل 138 محصول کشاورزی و باغی و تولیدات دامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها