محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت شیر داغ‌کن با قابلیت پاستوریزه و استرلیزه کردن و حفظ کلسیم شیر شدند.
کد خبر: ۱۰۱۸۳۴۹

به گزارش مهر، در حال حاضر هیچ وسیله‌ای برای استرلیزه، هموژنیزه و پاستوریزه کردن شیر در مقادیر کم وجود ندارد و دستگاه‌های موجود بسیار بزرگ، گران‌قیمت و نیازمند تخصص بالا هستند که تنها در اختیار واحد‌های صنعتی قرار گرفته‌اند. از این رو محققان ایرانی در صدد برآمدند تا شیرداغ‌کن‌هایی با این مزیت را که می‌توان شیر را در مقادیر کم استرلیزه، هموژنیزه و پاستوریزه کرد، به تولید برسانند. استرلیزاسیون،هموژنیزاسیون و پاستوریزاسیون شیر در هر حجمی و در همه مکان‌ها با استفاده از این شیر داغ‌کن، امکان‌پذیر است.

دامداران و افراد روستایی می‌توانند برای تهیه شیر سالم یا ماست متحمل هزینه‌های اضافی نشوند. زمانی‌که از این شیر داغ‌کن استفاده می‌شود، دیگر نیازی به مواد افزودنی و نگهدارنده نیست و با استفاده از آن می‌توان شیر را تا زمان دلخواه و در دمای دلخواه نگهداری کرد.

همچنین با استفاده از این شیر داغ‌کن، از سر رفتن شیر جلوگیری می‌شود. استفاده از این شیرداغ‌کن مانع از بین بردن کلسیم‌های شیر شده و می‌توان آن‌را در ابعاد و حجم‌های مختلف طراحی و به تولید رساند.

با توجه به این‌که مصرف سرانه شیر در کشور یک‌سوم میزان استاندارد جهانی است و چون مردم ایران از مصرف شیرهای صنعتی به دلیل وجود افزودنی‌ها و از شیر‌های تهیه شده از دامداران به دلیل احتمال ابتلا به تب مالت و.... دوری می‌کنند، استفاده از این شیر داغ‌کن می‌تواند در مصرف سرانه شیر تاثیر بسزایی داشته باشد.

این طرح با عنوان «طراحی و ساخت شیر داغ‌کن با قابلیت پاستوریزه و استرلیزه کردن با حفظ کلسیم شیر» توسط فاطمه صیادی، ثبت اختراع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها