قاضی زاده هاشمی گفت: دانش‌آموزان ایرانی بیش از دو برابر استانداردهای دنیا دندان پوسیده دارند و متأسفانه مردم کشور به جای اهمیت به سلامت دهان و دندان به ظاهر خود می‌پردازند.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۹۶
دندان‌های دانش آموزان ایرانی خراب‌تر از استانداردهای جهان/ به سلامت دهان بهای بیشتری بدهید

به گزارش جام جم آنلاین، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم دومین سالگرد طرح تحول سلامت دندان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت سلامت دندان و نقش موثر آن در پیشگیری از بیماری‌‌های مختلف اظهار داشت: طرح وارنیش‌فلوراید‌ در دانش‌آموزان انجام می‌‌شود اما به دلیل هزینه بالا من معتقدم که پیشگیری از بروز بیماری دهان و دندان بر همه کارها اولویت دارد.

وی بیان کرد: بهداشت دهان و دندان علاوه بر سفیدی دندان‌ها باعث می‌شود تا از بروز بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های دستگاه گوارش جلوگیری شود و به نظر من مردم باید خودشان رعایت کنند.

هاشمی تصریح کرد: شاخص DMf (دندان‌های پرشده، کشیده و پوسیده) کشور باید کاهش یابد و در حال حاضر 35 میلیون خدمت برای دانش‌آموزان و بچه‌های دوره متوسطه اول ارائه شده و من امیدوارم شاخص پوسیدگی به وسیله این خدمات در بین دانش‌آموزان تا 50 درصد کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: کار فلوراید‌تراپی در بین دانش‌آموزان که مانع از پوسیدگی دندان شده و به خوبی در حال اجرا می‌باشد و در این طرح شیارهای دندان پر می‌‌شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: در مقطع دانش‌آموزی 7 میلیون نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌‌اند و مراکز دندان‌پزشکی اکثرا در نوبت بعدازظهر‌ دایر بوده و ما در شهرها مراکز تجمیعی‌ را ایجاد کرده‌ایم.

هاشمی عنوان کرد: 3 هزار کلینیک در حاشیه شهرها و مراکز بیمارستانی فعال هستند و برای ترمیم پوسیدگی 32 دندان احتیاج به پول، تجهیزات ، حمایت مالی بیمه‌ها است و به همین خاطر باید به خوبی از دندان‌ها مراقبت کرد تا تعداد دندان‌های پوسیده اضافه نشود.

وی ادامه داد: خود مردم می‌توانند از بروز پوسیدگی دندان و رعایت نکات بهداشتی جلوگیری کنند و از مصرف شکر در زندگی روزمره کم کنند زیرا مصرف شکر در بین مردم ایران چندین برابر استانداردها‌ی بین المللی بوده و برخی از تنقلات نیز مخرب دندان هستند که متأسفانه مردم ایران زیاد از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: توجه مردم به ظاهرشان مانند مو و لباس و حتی سفیدی دندان زیاد است اما به نظر من به جای این کارها بهتر است مسواک بزنیم تا شاهد خراب شدن دندان نشویم.

هاشمی متذکر شد: با توجه به اینکه دندان‌های پوسیده در بین مردم بیش از دو برابر استانداردها است فکر می‌کنم پیشگیری مقدم بر درمان باشد.

وی گفت: در حوزه دهان و دندان متخصصان زیادی تربیت کرده‌ایم اما متأسفانه باید بگویم که هزینه‌های دندان‌پزشکی برای مردم سنگین است و بیمه‌ها توان مالی مناسب را ندارند که البته در بیشتر کشورهای دنیا وضع به همین صورت است و در اروپا نیز شرکت‌های خصوصی هزینه‌های دندان‌پزشکی را پرداخت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها