درست در زمانی که ما در حال جدا کردن پسته و بادام هندی از میان تخمه‌های آجیل عید بودیم، در آن طرف دنیا و در شهر بارسلون، شرکت سامسونگ سرانجام از سری جدید گوشی‌های هوشمند خود، یعنی گلکسی اس8 رونمایی کرد تا نوبرانه سال 1396 تکمیل شود.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۶۹
آیا بازگشت سامسونگ با گلکسی اس۸ خاطرات بد سال گذشته را از بین خواهد برد؟

حال با گذشت چند روز از رونمایی این محصول زمان خوبی است که نگاهی عمیق به جدیدترین گوشی این شرکت کره‌ای بیندازیم. پرچمدار جدیدی که می‌خواهد بار دیگر از اعتبار خدشه‌دار شده سامسونگ دفاع کند و خاطرات بد سال گذشته و نوت7 را از یادها ببرد. همین حساسیت بالا روی پرچمدار جدید باعث شد تاریخ انتشار این محصول نیز به تاخیر بیفتد و به جای سر درآوردن از نمایشگاه 2017 MWC با چند روز تاخیر و در هتلی در نزدیکی محل برگزاری MWC در شهر بارسلون، بازگشایی جعبه گلکسی اس8 و گلکسی اس8 پلاس انجام گرفت. گوشی‌های هوشمندی که تا به حال توانسته‌اند تحسین بیشتر کارشناسان را برانگیزند، حالا باید دید می‌توانند دل کاربران را هم ببرند یا خیر.

همان‌طور که گفته شد، شرکت کره‌ای سامسونگ از دو پرچمدار جدید سری کهکشانی خود یعنی گلکسی اس8 و اس8 پلاس رونمایی کرد. طراحی ظاهری این دستگاه بسیار چشمگیر و زیباست. هر دو گوشی از صفحه نمایش با لبه‌های منعطف بهره می‌برند تا دیگر خبری از سری اج در کنار گوشی‌های اصلی نباشد و به نوعی شاهد ادغام این دو سری هستیم. بدنه دستگاه مانند نسل‌های قبلی از فلز و لایه شیشه‌ای ساخته شده تا ظاهر درخشان دستگاه، چشم‌نوازتر باشد.

با این‌که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد شرکت اپل دکمه فیزیکی «هوم» را از گوشی‌هایش حذف کند، اما سامسونگ یک قدم جلو‌تر حرکت کرد و این دکمه فیزیکی را برای همیشه از گوشی‌های گلکسی اس8 و اس8 پلاس حذف کرد تا شاهد صفحه نمایش طویل‌تر باشیم. در نمایشگرهای سوپر امولد 5.8 و 6.2 اینچی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس تقریبا خبری از حاشیه اطراف نیست و 83 درصد پنل جلویی دو دستگاه از صفحه نمایش پوشانده شده است.

مغز متفکر این دو دستگاه توسط شرکت کوالکام طراحی شده تا هر دو دستگاه از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 835 بهره ببرند. البته کره‌ای‌ها علاقه خود به تراشه‌های اختصاصی سامسونگ را کنار نگذاشته‌اند تا باز هم بخشی از گلکسی اس8ها با تراشه اگزینوس 8895 وارد بازار شوند. هر دو دستگاه از چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برند و دیگر خبری از عرضه محصول با حافظه‌های متفاوت نیست. البته امکان پشتیبانی از کارت حافظه جانبی باعث می‌شود 256 گیگابایت حافظه اضافه نیز به دستگاه افزوده شود. جالب است بدانید هر دو دستگاه از دوربین 12 مگاپیکسلی با حسگری مشابه گلکسی اس7 استفاده می‌کنند و فقط تفاوت‌هایی در نرم‌افزار دوربین دستگاه باعث بهبود عملکرد دوربین شده است.

ایمنی بالا از ترس نفرین نوت7

یکی از حیاتی‌ترین مسائل در مورد گوشی‌های هوشمند سری جدید سامسونگ، باتری این دستگاه است. در واقع پس از فاجعه گلکسی نوت 7، سامسونگ بیشتر تمرکز خود را روی باتری‌های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس قرار داده تا این دو محصول را با باتری‌هایی با ظرفیت 3000 و 3500 میلی‌آمپر ساعت روانه بازار کند.

جالب است بدانید به ادعای سامسونگ، یکی از بی‌سابقه‌ترین و سختگیرانه‌ترین آزمایش‌های پیش از عرضه روی این دو پرچمدار پیاده شده تا هیچ نگرانی وجود نداشته باشد. تست‌هایی که باعث شد حتما زمان عرضه محصول نیز با تاخیر روبه‌رو شود روی 50 هزار دستگاه گلکسی اس8 و برادر بزرگ‌ترش انجام شد و آن طور که سامسونگ می‌گوید، باتری‌های دستگاه از چنان قدرتی برخوردار است که بعد از دو سال استفاده باز هم توانایی 95 درصد شارژ اولیه خود را دارد.

مهندسان کره‌ای حتی با میخ هم به جان باتری‌های این گوشی‌ها افتاده‌اند و تا حدود 70 درجه سانتیگراد گرما به آنها وارد کرده‌اند تا در صورت بروز مشکل، راه‌حلی برای آن پیدا کنند، اما حداقل تا اینجای کار خبری از نفرین نوت 7 نیست و سازندگان کره‌ای این گوشی‌ها می‌توانند یک نفس راحت بکشند.

تشخیص چهره، جایگزین اثر انگشت

با حذف دکمه «هوم» از گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، این شرکت حسگر اثر انگشت خود را به بخش پشتی دستگاه و در کنار دوربین انتقال داده تا از این لحاظ شباهت بیشتری با گوشی‌های ال‌جی پیدا کند. در واقع می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که سامسونگ نتوانسته راهی برای ادغام این قابلیت با صفحه نمایش پیدا کند تا فرصتی طلایی را در اختیار شرکت اپل قرار دهد.

در کنار این ویژگی، سامسونگ سراغ قابلیت تشخیص چهره و اسکن عنبیه رفته تا به نوعی از کاربرد این حسگر اثر انگشت در پشت گوشی بکاهد. شما در لحظه شروع استفاده از گوشی باید یک اسکن از صورت خود انجام دهید تا بعد از آن برای باز کردن قفل گوشی دیگر احتیاجی به وارد کردن رمز و فشار دادن دکمه نداشته باشید. البته در روزهای گذشته ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد می‌توان قابلیت تشخیص چهره سامسونگ را با یک عکس با کیفیت گول زد و بدون نیاز به چهره واقعی فرد قفل گوشی را باز کرد. این نشان می‌دهد قابلیت جدید سامسونگ چندان هم امن نیست و می‌تواند امنیت کاربرانش را به خطر بیندازد.

بیکسبی؛ رقیب جدی سیری، کورتانا و رفقا

شرکت سامسونگ که پیش از این سعی کرده بود دستیار صوتی خود یعنی S Voice را بین کاربرانش جا بیندازد، این بار با یک دستیار صوتی جدید وارد صحنه شده و «بیکسبی» را به عنوان جایگزین S Voice معرفی کرده است. سامسونگ در معرفی این دستیار صوتی مدعی شده «هر آنچه می‌توانید با لمس تلفن خود انجام دهید، با دستورات صوتی خود نیز قادر به کنترل آن خواهید بود». ادعایی که حتی سیری و کورتانا هم نمی‌توانند با قدرت در مورد آن مانور بدهند. بیکسبی، رفتارهای روزانه شما را زیر نظر می‌گیرد و با تحلیل و بررسی آنها، اطلاعات جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به همین شکل هوشمندتر عمل می‌کند.

این دستیار صوتی حتی به کمک دوربین گوشی می‌تواند در مورد اشیایی که در محیط قرار دارند نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد. اما نکته منفی در مورد بیکسبی، محدودیت زبانی و عدم پوشش لهجه‌های مختلف است. این مساله فقط به زبان‌های کم کاربرد و کشورهای کوچک محدود نمی‌شود و حتی مردم کشور انگلستان نیز نمی‌توانند با بیکسبی براحتی کار کنند و این دستیار صوتی توانایی تشخیص زبان انگلیسی با لهجه بریتانیایی را ندارد.

لطف مایکروسافت یا بی لطفی؟

یکی از یاران همیشگی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ در سال‌های اخیر اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت مایکروسافت است؛ بسته‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی که به عنوان یک برگ برنده روی گوشی‌های سامسونگ قرار ‌گرفته‌اند. اما حالا بعد از تجربه خوبی که کاربران در گوشی‌های گلکسی اس 6، نوت 5 و اس 7 با اپ‌های مایکروسافت داشته‌اند، سامسونگ این بسته نرم‌افزاری را از اس8 حذف کرده و قرار است یک نسخه اختصاصی از گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس در استور مایکروسافت قرار بگیرد.

هنوز مشخص نیست این مساله به کم لطفی مایکروسافت مربوط بوده یا این‌که شرکت کره‌ای سازنده دیگر تمایلی به قرار دادن پکیج نرم‌افزاری مایکروسافت روی گوشی‌هایش ندارد، اما دلیل هرچه باشد دودش به چشم کاربران رفته است. حال باید دید، کسانی که علاقه دارند از امکانات مایکروسافت روی گوشی خود استفاده کنند، چه هزینه اضافه‌ای را باید برای این کار پرداخت کنند.

آرش جهانگیری

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها