استاندار خوزستان گفت: تصویب پنج طرح مهم و زیربنایی برای خوزستان با 230 هزار میلیارد ریال، نشان از توجه و عزم جدی دولت در جهت توجه به ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی است.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۵۰

به گزارش جام جم، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: این طرح ها شامل احداث مرکز جامع کنترل سرطان، اجرای گام دوم طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، احیای رودخانه کارون، طرح توسعه و تجهیز شبکه توزیع برق خوزستان و مهار کانون های داخلی ریزگردهاست که هفته گذشته در دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه هدف از تصویب این طرح ها تقویت زیرساخت های خوزستان است افزود: بند نخست یکی از مصوبه های اصلی هیات دولت مربوط به بحث آب شرب و فاضلاب خوزستان است.

شریعتی گفت: مساله آب شرب در برخی استان های کشور، به دلیل مشکل کمی آب شرب است اما در خوزستان آب شرب هم از نظر کمی و هم کیفی مشکل دارد.

وی با اشاره به ساخت سدهای عظیم بر روی رودخانه های خوزستان و به تبع آن کاهش دبی رودخانه ها بویژه کارون، افزود: از سوی دیگر به دلیل رشد فزاینده جمعیت در خوزستان میزان فاضلاب خانگی چند برابر شده که این فاضلاب به رودخانه ها سرازیر می شود که این مساله کیفیت آب شرب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، این در حالیست که در خوزستان عمده آب شرب مردم از محل منابع آب سطحی تامین می شود.

شریعتی اضافه کرد: سامانه توزیع انتقال آب شرب خوزستان نیز فرسوده شده و از این جهت در عمل بحث کیفی آب شرب مردم با مشکلات متعددی روبه روست. به گفته وی، سامانه فاضلاب شهرهای خوزستان نیز به شدت دچار مشکل است.

وی تصریح کرد: دولت قراردادهای فایناس را به دلیل نیاز به ضمانت و ایجاد بار سنگین مالی، براحتی نمی پذیرد اما رئیس جمهور تاکید کرد که در مورد آب و فاضلاب خوزستان اجرای این طرح ها را متعهد می شود.

شریعتی افزود: در پی تصویب این طرح و دستور رئیس جمهور، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هیات همراه به خوزستان عزیمت و موضوع را بررسی و برنامه ریزی کرده تا این تعهد جنبه رسمی پیدا کند.

*مهار کانون های فوق بحرانی ریزگرد طی امسال

استاندار خوزستان بند دوم این مصوبه را مربوط به مشکل ریزگردها دانست و گفت: گرد و غبار یکی از مشکلات جدی خوزستان است، گرچه 35 درصد کانون ریزگردها داخلی و 65 درصد آن خارجی است.

وی افزود: تلاش دولت منجر به تصویب قطعنامه های بین المللی در زمینه گرد و غبار شده که برای مهار کانون های خارجی باید با رایزنی هایی که انجام می دهیم، کشورهای همسایه را مجاب به پایبندی به این قطعنامه ها کنیم.

شریعتی با اشاره به اثرات منفی کانون های داخلی در خوزستان گفت: حل این مساله از خواسته های بحق مردم خوزستان بوده و در مدت 12 سالی که به صورت جدی از وقوع این معضل می گذرد مشکلاتی را برای مردم ایجاد و استانداردهای رفاه در زندگی مردم را پایین آورده است.

وی ادامه داد: دولت گذشته نیز مصوباتی برای حل مشکل گرد و غبار داشته که به سرانجام نرسید اما دولت فعلی به صورت جدی این طرح را پیگیری کرده و عملیات اجرایی آغاز شده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: نهالکاری در حدود هشت هزار هکتار تا پایان فروردین انجام می شود که پس از آن به دلیل گرما و پایان فصل نهالکاری، کار تولید و نهالکاری برای مهر آینده باید اجرا شود.

شریعتی گفت: دولت متعهد شده در سال نخست طرح مهار کانون های گرد و غبار، حدود 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی خوزستان را تثبیت کند.

وی اضافه کرد: در یک برنامه میان مدت پنج ساله 320 هزار هکتار از کانون های ریزگرد زیر پوشش گیاهی قرار می گیرد و در یک برنامه بلند مدت نیز 800 هزار هکتار از زمین ها برای نهال کاری در برنامه دولت قرار دارد و دولت متعهد شده در این زمینه 10 هزار میلیارد ریال اعتبار تامین کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها