سال‌هاست که بازار کتاب و کتابخوانی رو به احتضار است و مسئولان و اهالی نشر و قلم به هر دری می‌زنند تا نوشدارویی برای بیماری ناعلاج یار مهربان بیایند. گاهی مدیران و دست‌اندرکاران همچون طبیبی حاذق نسخه جدیدی می‌پیچیدند تا شاید این بیمار رو به موت را علاج کنند اما انگار آب در هاون می‌کوبیدند؛ نبض شمارگان کتاب هر روز کمتر از دیروز می‌زند. بسیاری ناامید و خسته، مرگ مغزی کتاب و کتابخوانی را اعلام کردند و گفتند درمان‌ها دیگر فایده‌ای ندارد.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۸۸
مُسکنی به نام عیدانه کتاب

حالا یکی دو سالی است که مسئولان فرهنگی کشور در کنار ناشران به فکر شوک الکتریکی افتاده‌اند تا شاید بتوانند این بیمار را احیا کنند. طرح‌ عیدانه کتاب که امسال برای دومین دوره برگزار شد از جمله این شوک‌ها بود که مسئولان و برخی از اهالی نشر را به احیا کردن کتاب امیدوار کرده است. بر اساس این طرح، علاقه‌مندان می‌توانستند در بازه زمانی 15 اسفند تا 15 فروردین به کتابفروشی‌ها بروند و کتاب‌های مورد نظر خود را تا سقف 100 هزار تومان با 20 درصد تخفیف و برای کتاب‌های کودک و نوجوان با 25 درصد تخفیف خریداری کنند.

هر چند برخی از منتقدان، طرح‌هایی نظیر عیدانه، پاییزه و تابستانه کتاب را مسکن‌هایی می‌خوانند که تنها درد کتاب به عنوان یک بیمار رو به موت را کم می‌کند، اما مدافعان این طرح معتقدند این طرح‌ها همچون شوک الکتریکی توانسته حرکت و جنبشی در بازار کتاب به‌وجود ‌آورد. آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که پر بیراه نمی‌گویند. آن‌گونه که منابع خانه کتاب به عنوان متولی اجرای این طرح خبر می‌دهند تا دیروز، یعنی یک روز تا پایان اجرای طرح «عیدانه کتاب» در 745 کتابفروشی عضو این طرح در سراسر کشور، 506 هزار و 972 جلد کتاب به فروش رسیده است. این در حالی است سال گذشته در نخستین دوره طرح «عیدانه کتاب»، در همین بازه زمانی، 286 هزار و 580 نسخه کتاب رسیده بود و مسئولان خانه کتاب پیش‌بینی می‌کنند با ادامه یافتن این روند در روز پایانی، طرح «عیدانه کتاب» در سال 96 فروشی دو برابری را نسبت به سال گذشته تجربه کند.

البته نباید فراموش کرد که امسال 745 کتابفروشی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان، 577 کتابفروشی در مراکز استان‌ها و 168 کتابفروشی در شهرستان، مستقر هستند که این میزان در مقایسه با «عیدانه کتاب» سال گذشته که با مشارکت 376 کتابفروشی برگزار شد، مشارکت دو برابری کتابفروشان را نشان می‌دهد.

فارغ از مُسکن یا شوک خواندن این طرح‌ها، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب معتقد است پس از چند دوره اجرای طرح عیدانه، خرید کتاب و هدیه دادن آن به عنوان عیدی در مخاطبان نهادینه می‌شود و پس از آن حتی اگر دولت چتر حمایت خود را از طرح عیدانه کتاب بردارد، مردم بر اساس عادت به کتابفروشی‌ها خواهند رفت و کتاب خواهند خرید. باید منتظر ماند و مشاهده کرد آیا طرح‌های تابستانه و پاییزه و عیدانه در دوره سوم و چهارم روند صعودیشان را حفظ می‌کنند و به خون تازه‌‌ای در رگ‌های کتاب و کتابخوانی تبدیل می‌شوند؟

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها