میرجلال‌الدین کزازی تاکید کرد باید در شناسانیدن نوروز به جهانیان بکوشیم
کد خبر: ۱۰۱۳۱۵۴
معرفی نوروز به جهانیان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ، میرجلال‌الدین کزازی گفت: برگزاری جشن و آیین نوروز کاری است که می‌توانیم آن را کاری ساختاری و بنیادین در شناسانیدن ایران و فرهنگ ایرانی به جهانیان بدانیم.

این نویسنده و پژوهشگر در آستانه نوروز با بیان اینکه نوروز جشن و آیینی است که از فراسوی هزاره‌ها در فرهنگ و تاریخ گرانسنگ ایران برای ایرانیان به یادگار مانده است، اظهار کرد: در میان جشن‌ها و آیین‌های شادمانی که پرشمار نیز بوده‌اند، تنها آیین و جشن نوروز است که هنوز ایرانیان آن را هر سال با شکوه و باورمندی بسیار برگزار می‌کنند، زیرا این جشن و آیین، جشن و آیین فراگیر همه ایرانیان شده و نه تنها در ایران کنونی آن را بزرگ می‌دارند، که در جغرافیای بسیار پهناورتر که جغرافیای فرهنگی ایران است نیز جشن نوروز روایی دارد. هم ایرانیانی که هم‌اکنون در کشوری بیرون از جغرافیای سیاسی ایران می‌زیند، نوروز را گرامی می‌دارند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: نوروز به برترین و نیرومندترین درفش فرهنگی ایرانی دگرگون شده و می توانیم بی‌گمان باشیم که در هر جایی نشانی از نوروز هست فرهنگ ایرانی تا بدان جای راه برده است.

کزازی تصریح کرد: نوروز تنها جشن و آیینی در کنار دیگر آیین‌ها و جشن‌های ایرانی نیست، نوروز خود به تنهایی گونه‌ای از فرهنگ است و بی‌هیچ بیمی می‌توانیم از فرهنگ نوروز سخن بگوییم.

او با یادآوری اینکه امروز نبرد، نبرد سپاهیان و جنگ‌افزارها نیست، نبرد اندیشه‌ها و منش‌ها و فرهنگ‌هاست، گفت: من به آواز بلند می‌گویم بی‌هیچ پرده و پروا که ما ایرانیان نیرومندترین زرادخانه را در این نبرد شگفت در دسترس داریم، زیرا ما ایرانیان یکی از فرهنگی‌ترین مردمان جهانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها