کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

چرا ایران پای نسخه ژنو را امضا نمی کند؟ / ابتکار سوری ـ سوری در آستانه

تحلیل کارشناسان از مذاکرات حل بحران سوریه در گفتگو با جام جم آنلاین؛

معارضان سوری اعتقادی به آراء مردم ندارند / مقاومت دست بالا دارد

کارشناسان سیاسی معتقدند: مواضع خصمانه و کارشکنی معارضان سوری و حامیان آنها تاکنون نشستهای آستانه و سایر مذاکرات حل بحران سوریه را با شکست مواجه ساخته است. اما با وجود اشراف جمهوری اسلامی و سایر گروه های حامی مردم سوریه، در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبتی بمنظور برون رفت از بحران سوریه خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۸۴
معارضان سوری اعتقادی به آراء مردم ندارند / مقاومت دست بالا دارد

به گزارش جام جم آنلاین؛ جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جهت شرکت در کنفرانس آستانه 3 درباره سوریه، صبح دیروز عازم قزاقستان شده بود، طبق برنامه عصر امروز با همتایان روس و ترک پیرامون حل بحران سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

گفتنی است علاوه بر مسکو و آنکارا هیأت‌هایی از دولت سوریه و معارضان این کشور با تضمین کنندگان آتش بس حاکم بر سوریه(ایران، روسیه ،ترکیه) در این نشست مشارکت می‌کنند.

پیرامون این اجلاس که قرار است تا فردا ادامه یابد، «غیرت عبدالرحمانوف» وزیر خارجه قزاقستان گفت: مذاکرات آستانه موجب شد تا آتش بس در سوریه تقویت شود و شورای امنیت سازمان ملل نیز از نقش مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه تقدیر کرده است.

در همین حال چند روز قبل، نشست مذاکرات موسوم به ژنو 4 میان نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان معارضان در سوئیس پایان یافت. در حالی که برخی ناظران نسبت به نتایج این نشست خوش بین هستند و آن را نقطه شروع توافقات مهم بعدی می دانند، اما برخی تحلیلگران نسبت به ژنو 4 امیدوار نبوده و بر این باورند که نتایج ملموسی در بر نداشته است.

مذاکرات ژنو 4 به دنبال نشست آستانه در قزاقستان برگزار شد. نشست آستانه محلی بود که گروه‌های معارض مسلح با اشراف روسیه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، برای نخستین بار وارد مذاکره شدند و مقرر شد مذاکرات را در ژنو 4 ادامه دهند.

به این منظور، «استفان دی میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، سند همکاری را به دو هیآت دولت سوریه و مخالفان ارائه کرد که در نهایت به تحقق آشتی جامع میان دو طرف می‌انجامد.

اما در رابطه با کم و کیف سلسله مذاکرات اخیر پیرامون حل بحران سوریه «حسن هانی‌زاده» کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با جام جم آنلاین، نشست آستانه و ژنو را فاقد یک خروجی مطلوب برای مردم سوریه دانست و گفت: بی‌برنامگی و نبود افقی روشن برای آینده سوریه از طرف معارضان سوری و وابستگان به ترکیه و عربستان، سنگ بزرگی است که در مسیر پیشرفت مذاکرات قرار گرفته است.

وی افزود: دفتر املایی که حامیان تروریسم برای پیاده نظام خود تنظیم کرده‌اند تنها حاوی شعار سرنگونی بشار اسد از کانون قدرت بوده و پس از آن هیچ طرح جامعی برای حکومت سوریه ندارند.

هانی‌زاده انتخابات آزاد را پس از تغییر هر رژیمی بهترین مسیر برای اداره مطلوب یک کشور بر شمرد و خاطر نشان کرد: آنطور که از میدان جنگ سوریه بر می‌آید اساسا محاربان ضد سوری اعتقادی به صندوق رأی و دموکراسی ندارند. در نتیجه همین امر علاوه بر مبهم ساختن نقشه سیاسی حل بحران سوریه به طولانی شدن و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات می‌انجامد.

وی با بیان اینکه حتی شخص دی میستورا خیلی هم به حصول نتایج مثبت دال بر پایان بحران در سوریه خوش بین نیست، تصریح کرد: در طول مذاکرات ژنو این نماینده سازمان ملل نسبت به رفتار پریشان و کارشکنانه گروه‌های مخالف سوری واکنش تندی نشان داد.

این کارشناس سیاست خارجی با نگاهی به برنامه‌های دی میستورا در سلسه نشست‌های سوریه اظهار داشت: برگزاری انتخابات سراسری با حضور همه طیف‌ها و اصلاح قانون اساسی جدول کار مطلوبی برای برون رفت از بحران سوری‌ها بود که با کارشکنی طرفهای مخالف رژیم اسد مغفول ماند.

هانی زاده با نگاهی عمیق‌تر به راهکارهای از میان برداشتن مناقشات سوریه عنوان داشت: طرح 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی مبنی بر اجرای کردن قطعنامه 2254 شورای امنیت با استقبال دی میستورا مواجه شد و از طرفی دولت مرکزی سوریه هم آنرا پذیرفت، لیکن باز هم با مخالفت طرف‌های درگیر با حکومت اسد مواجه شد.

وی در تشریح قطعنامه مذکور یادآور شد: در ذیل این قطعنامه بر پذیرش مشروعیت دولت وقت سوریه از طرف تمام طیف‌های تأکید شده بود. در گام بعد، یک حکومت انتقالی با حضور اسد تشکیل شود و به موازات تحولات فوق قانون اسای هم تغییر کند.

هانی‌زاده در توضیحات تکمیلی ادامه داد: مطابق قطعنامه شورای امنیت باید مهاجران جنگی سوریه به کشور بازگشته و آتش بس پایدار بر کشور حاکم شود. اما متأسفانه معارضان سوری با هیچ یک از طرح‌های مسالمت‌آمیز موافق نیستند، چرا که آنها اهداف دیگری همچون بی‌ثباتی و آشوب در منطقه، چپاول انرژی خاورمیانه و ثروت سوریه و... را دنبال می‌کنند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد؛ مذاکرات ژنو و آستانه تا کنون با شکست روبه ور شده و آینده چنین مذاکراتی با تردید و گمانه زنی همراه است.

در همین حال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون مذاکرات سوریه در مصاحبه با جام جم آنلاین گفت: طراحان بحران در منطقه بویژه جنگ در سوریه به تصور اینکه با یک نبرد کوتاه مدت حکومت اسد و مردم سوریه را به زانو در خواهند آورد؛ با پیاده سازی منویات شوم خود در اشغال خاک سوریه به سر می‌برند.

«محمد ابراهیم رضایی» با توجه به مواضع کشورمان در منطقه خاطر نشان کرد: همانگونه که جمهوری اسلامی بر حل مذاکرات با فرمول سوری سوری تأکید داشته، مردم سوریه باید برای آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند. چرا که همین مردم تاکنون اجازه سقوط نظام فعلی را نداده و نسبت به دولت اسد وفادار مانده‌اند.

وی با نگاهی به تحولات اخیر منطقه در ماه‌های گذشته افزود: آزادی شهرهای استراتژیک سوریه همچون حلب از دست معارضان سوری حلقه محاصره را بیش از گذشته بر تروریست‌ها تنگ کرده و اکنون محور مقاومت دست بالا را در جنگ با تروریسم دارد.

نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: جبهه معارضان سوری قصد دارند با فرسایشی و طولانی کردن مذاکرات، سعی در خنثی سازی نتایج احتمالی مذاکرات آستانه دارند و از این رهگذر بدنبال حذف بشار اسد از قدرت هستند.

وی تصریح کرد: مذاکره کنندگان معارضین زیرنظر سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی واشنگتن و رژیم ریاض تلاش می‌کنند در مذاکرات آستانه و ژنو حامیان محور مقاومت و مردم سوریه را به عقب نشینی وادار کرده تا در نهایت امر گزینه مذاکره و صلح از برنامه حل بحران سوریه خارج گردد.

رضایی در پایان خاطر نشان کرد: حامیان محور مقاومت و جبهه سوریه با اشرافی که به میز مذاکرات آستانه و سایر نشستها پیرامون حل بحران سوریه دارند؛ اجازه نخواهند داد گروه‌های تحت امر رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا به اهداف شوم خود که همانا تجزیه و هرج و مرج سوریه است، برسند.

حال به فاصله کمتر از 48 ساعت باید منتظر نتایج احتمالی نشست آستانه حول محور سرنوشت حکومت دمشق در قزاقستان باشیم. اگرچه دو جبهه با دو رویکرد متفاوت، یکی صلح جو و دیگری جنگ طلب و ستیزه جو دور یک میز به مذاکره می‌نشینند؛ اما بنظر نمی‌رسد ناکامی حامیان تروریسم در منطقه همچون عربستان و ترکیه فرصت چندانی برای وقت کشی معارضان سوری باقی گذاشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها