احتمالا می‌دانید زگیل تناسلی جزو شایع‌ترین بیماری‌های آمیزشی است که بشدت مسری‌ بوده، درمان قطعی ندارد ‌و ‌فقط در یک بار رابطه با یک فرد آلوده به این بیماری، احتمال انتقال بیماری 60 درصد است.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۵۴
بارداری و زگیل تناسلی

به گزارش جام جم آنلاین، در این میان، بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری، اجتناب از آلودگی است. باید بدانید یک واکسن مؤثر برای پیشگیری از عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی نوع 6، 11، 16 و 18 به نام Gardasil در سال 2006 هم برای زنان و هم برای مردان مورد تأئید قرار گرفت.

در دنیا خانم‌ها از این واکسن به صورت وسیع استفاده می‌کنند. در عین حال، خانم‌هایی که قبلا آلوده به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) نشده‌اند، تجویز واکسن تقریبا صددرصد از آلوده شدن به انواع ویروس پاپیلوم انسانی پیشگیری می‌کند، اما در خانم‌هایی که قبلا به ویروس پاپیلوم انسانی آلوده شده‌اند، کمتر مؤثر است و از ابتلا به تمام انواع ویروس پاپیلوم انسانی جلوگیری نمی‌کند.

واکسن دیگری به نام Cervarix وجود دارد که از ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی نوع 16 و 18 پیشگیری می‌کند و توسط FDA برای خانم‌های ده تا 25 ساله مورد تائید قرار گرفته است. توجه داشته باشید کار واکسن پیشگیری از ابتلا به عفونت است نه درمان. پس همین که فردی به ویروس آلوده شود، واکسن دیگر کمکی به درمان بیماری نخواهد کرد.

بنابراین باید از آلودگی به این ویروس که عامل زگیل‌های تناسلی و بعضی سرطان‌ها مثل سرطان گردن رحم در خانم هاست، جلوگیری شود. از طرفی در بسیاری از موارد، زگیل‌های تناسلی به درمان پاسخ نمی‌دهند و حتی پس از برداشتن با جراحی نیز عود می‌کنند.

البته میزان عود زگیل‌های تناسلی یک سال پس از درمان 50 درصد است و در موارد زیر بیشتر است:

ـ برقراری رابطه جنسی مجدد با فرد آلوده

ـ عفونت با انواع مختلف ویروس پاپیلوم انسانی

ـ باقی ماندن ویروس در پوست مجاور زگیل‌ها و ریشه مو

ـ وجود ضایعات عمقی که دیده نمی‌شوند؛ مثلا در خانمی که زگیل‌های قسمت خارجی دستگاه تناسلی وی درمان شده ولی زگیل‌های داخل واژن نادیده گرفته می‌شوند.

در خانم‌ها اغلب زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری ظاهر شده یا زیاد می‌شوند. همچنین عفونت‌های نهفته می‌توانند در دوران بارداری خود را نشان دهند. اگر زگیل‌ها داخل واژن یا دهانه رحم باشند، ممکن است زایمان طبیعی را دچار مشکل کنند چون این ضایعات براحتی خونریزی می‌کنند.

از طرفی ویروس پاپیلوم انسانی می‌تواند در نوزاد سبب عفونت خطیر ریوی شود که بالقوه کشنده است. در این نوزادان زگیل‌ها به سرعت در دستگاه تنفسی رشد کرده و منتشر شده و باعث انسداد راه‌های هوایی می‌شوند. در این میان این احتمال هم وجود دارد زگیل‌ها بعد از حاملگی به خودی خود از بین بروند.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
۰
۰
چرا این واكسنها در سطح وسیع جامعه اطلاع رسانی نمیشه ، به خدا با عدم اطلاع رسانی به موقع و جامعتون به ملتتون مدیون هستید ( مخاطب تنها روزنامه جام جم نیست ) .

نیازمندی ها