گزارش ویژه جام‌جم از تغییرات سود نمادهای پرمخاطب

وضعیت قرمز در تالار شیشه‌ای

بورس اوراق بهادار تهران با پیشی گرفتن فشار فروش در اکثر نمادهای تأثیرگذار با افت نسبی همراه شده که این موضوع در شاخص کل به طور کامل نمایان است. این روزها در حالی سپری می‌شود که با سبقت عرضه‌ها از تقاضا، شاهد کاهش رونق و احتیاط بیشتر سهامداران هستیم.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۲۱
وضعیت قرمز در تالار شیشه‌ای

حضور فعال فروشندگان حقوقی در بازار در کنار الزام برای تسویه معامله‌گران حقیقی در پایان سال موجب شده تا روند قیمتی سهام شرکت‌ها تنزل یابد و با استقبال سهامداران مواجه نشود.

با این حال، اخبار و تحولات سیاسی کشور ازجمله انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده بر روند معاملات بازار بی‌تأثیر نیست و از همین رو معامله‌گران تالار شیشه‌ای با رصد کامل اوضاع به دنبال فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری هستند. با وجود این، برخی تک سهم‌های کوچک و بنگاه‌های متوسط بازار با اقبال نسبی سهامداران مواجه شده‌اند و روند تقاضا در بنگاه‌های آتیه‌دار افزایش پیدا کرده است، به طوری که سهامداران این نمادهای بورسی روزهای خوشی را سپری می‌کنند، اما کلیت تالار شیشه‌ای به دلیل فقدان فضای شفاف اطلاعاتی و ابهام از آینده بازار، روند نزولی را طی می‌کند که در این باره انتظار می‌رود با وجود پیش‌بینی‌ مثبت از سودآوری شرکت‌ها روند متعادلی بر بازار حکمفرما شود.

علاوه بر این نکته قابل تأمل در شرایط کنونی بهبود نیافتن وضعیت نقدینگی در بازار سرمایه و تداوم نرخ‌های سود بانکی بالا در کنار نسبت قیمت بر عایدی بالای سهام است که انگیزه برای حرکت نقدینگی جدید از سوی سرمایه‌گذاران به سمت تالار شیشه‌ای را متوقف کرده است، ضمن آن که نرخ سود بانکی بالا به عنوان عاملی برای کاهش سودآوری و حتی افزایش زیان بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار تبدیل شده و امکان عرض اندام برای نمادها در تالار شیشه‌ای سلب شده است.

در کنار این موضوع باید متذکر شد که گزارش‌های ارسالی برای بودجه سال 96 شرکت‌ها از بهبود آرام اوضاع حکایت دارد، اما این تغییرات به اندازه‌ای که سیگنال‌ها را برای حرکت بورس فعال کند، نبوده است.

در روزهای اخیر به دلیل تعمیق لایه‌های رکود در اقتصاد کشور و وضعیت نامناسب قیمت‌های جهانی بازار، متعادل و روبه منفی بود و بیشتر معاملات بر کفه فروش سنگینی داشت.

آخرین تغییر و تحولات کدال

در هفته‌ای که گذشت بسیاری از شرکت‌ها گزارش‌ها و بودجه‌های مختلفی را روانه بازار کردند که نشان می‌دهد، برخی از آنان با تعدیل منفی و برخی با تعدیل مثبت به استقبال سهامداران خود رفته‌اند.

سرمایه‌گذاران در تالار شیشه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره خرید و فروش سهام، نگاه ویژه‌ای به تحولات شرکت‌ها در کدال دارند و پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها و میزان پوشش و تحقق سودآوری‌شان در نسبت پی‌برای تأثیر زیادی دارد. در این باره به بررسی گزارش‌های چند شرکت مهم در تالار شیشه‌ای پرداختیم که در میان آنان، شرکت‌هایی از پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در کنار برخی شرکت‌های تولیدی قرار گرفته‌اند.

سیمان تهران

شرکت سیمان تهران در اولین پیش‌بینی حسابرسی نشده که در قالب اصلاحیه ارائه شده، برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه سال 96 به ازای هر سهم 229 ریال سود پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش قبلی خود در سال مالی گذشته، 25 درصد تعدیل منفی دارد.

تولید برق عسلویه مپنا

بررسی روند بودجه شرکت‌های بورسی و فرابورسی نشان می‌دهد، نماد تولید برق عسلویه مپنا با ارائه گزارش پیش‌بینی سود به طور حسابرسی نشده برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 به ازای هر سهم پیش‌بینی 1661 ریالی دارد که نسبت به گزارش مالی سال قبل خود تعدیل منفی 24 درصدی اعمال کرده است.

تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی

نماد شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی نیز در اولین پیش‌بینی حسابرسی‌نشده منتهی به 31 شهریور سال 96 به ازای هر سهم 750 ریال زیان پیش‌بینی کرده که روند کاهشی از پیش‌بینی زیان، تعدیل مثبت 30 درصدی در پی داشته است بنابراین زیان این شرکت برای سال آینده با روند کاهشی همراه خواهد بود.

پالایش نفت لاوان

پالایش نفت لاوان در اولین پیش‌بینی حسابرسی نشده منتهی به 29 اسفندماه سال 96 به ازای هر سهم 287 ریال سود پیش‌بینی کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مالی قبل 34 درصد تعدیل مثبت دارد.

مپنا

گروه مپنا به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه و اثرگذارترین شرکت بازار سهام، گزارشی را روانه بازار کرد که نشان از تعدیل مثبت یک درصدی دارد؛ این نماد در اولین پیش‌بینی حسابرسی نشده منتهی به 29 اسفندماه سال 96 به ازای هر سهم 527 ریال سود پیش‌بینی کرده که روند نزولی در پیش‌بینی خود نسبت به سال مالی قبل دارد.

زغال‌سنگ نگین طبس

نماد زغال‌سنگ نگین طبس در اولین پیش‌بینی حسابرسی نشده منتهی به 29 اسفند 96 به ازای هر سهم 241 ریال سود پیش‌بینی کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مالی قبل 36 درصد تعدیل منفی داده و قطعا در قیمت سهم آن شرکت تأثیر نزولی خواهد داشت.

پالایش نفت تبریز

در گروه شرکت‌های پالایشی نیز پالایش نفت تبریز در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر 95 به صورت حسابرسی نشده به ازای هر سهم 286 ریال سود محقق کرده و این در حالی است که این شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم 268 ریال زیان محقق کرده بود که این شرکت براساس عملکرد واقعی 9 ماهه، پیش‌بینی خود را 242 درصد پوشش داده است.

پالایش نفت تهران

پالایش نفت تهران در پیش‌بینی حسابرسی نشده خود بر اساس دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 349 ریال سود پیش‌بینی کرده که این شرکت در دوره 9 ماهه 281 ریال سود محقق کرده و پیش‌بینی خود را 81 درصد پوشش داده است.

سرمایه‌گذاری سپه

سرمایه‌گذاری سپه در دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذر 95 به صورت حسابرسی نشده به ازای هر سهم 308 ریال سود محقق کرده است. این شرکت در این دوره با افزایش سرمایه 50 درصدی و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم 33 درصد کاهش داشته، ولی سود خالص طبق گزارش‌ها تغییری نکرده است.

کلام آخر

براساس این گزارش روند پیش‌بینی بودجه برخی شرکت‌ها نشان می‌دهد به دلیل افزایش فشارهای اقتصادی و تحقق نیافتن وعده‌های دولت در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، وضعیت‌ نگران‌کننده‌ای وجود دارد و تداوم این روند منجر به افزایش زیاندهی و آب شدن سرمایه سهامداران تالار شیشه‌ای در ماه‌های آینده خواهد بود؛ با توجه به بررسی‌های صورت گرفته اکثر شرکت‌ها در سودآوری عملیاتی خود دچار چالش‌ جدی شده‌اند و این موضوع باید با اصلاح ساختارهای اقتصادی در کشور و ثبات پارامترهای اثرگذار مورد بازنگری قرار گیرد. روند هفته گذشته نشان داد سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در سهام ندارند و دریافت سود از محل نظام بانکی بدون ریسک را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ترجیح می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها