سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان بهمن‌، 328 مورد از حق قصاص صرف‌نظر شده است،گفت: این مساله امر مطلوبی است و سفارش هم شده است. برخی به‌طور کلی رضایت مطلق می‌دهند و برخی تنها از قصاص صرف‌نظر و با مبلغی مصالحه می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۸۷۸۹

به گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری ادامه داد: در بهمن و نیمه دوم دی‌، در 45 روز منتهی به نیمه اسفند 28 نفر از کسانی که حکم قصاص داشتند، اولیای‌دم از حق خود صرف نظر کردند و فرد محکوم که می‌توانست سلب حیات شود، از قصاص نجات پیدا کرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره حکم احمد منتظری عنوان کرد: این مساله مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و از جزئیات آن مطلع نیستم، اما طبق آنچه شنیدم،یکی از مراجع قم وساطت کردند و آن آقا تعهد داده و فعلا بیرون است.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده موسسه ثامن الحجج توضیح داد: این مساله در شورای پول و اعتبار مطرح شد و هیات تسویه‌ای از طرف بانک مرکزی تعیین کردند و از سوی دادستان کل کشور نیز نماینده‌ای مشخص شد. همچنین سیستم اطلاعاتی و دادسرای تهران نیز بر مسائل نظارت دارند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: بیش از 99درصد سپرده گذاران تکلیفشان روشن شده است؛ وجوه را یا مستقیما دریافت یا تهاتر کرده‌اند و تقریبا یک درصد ـ که بالاترین مبلغ است ـ مانده است. وی اظهار کرد: حدود 13 هزار میلیارد تومان معوقه و سپرده سپرده‌گذاران موسسه ثامن برآورد شده بود که از این میزان ده هزار میلیارد تومان آن به سپرده‌گذاران برگردانده شد و حدود 3000 میلیارد تومان مانده است.

پرونده معاون رئیس‌جمهور سابق مفتوح است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر نامزدی یکی از چهره‌های دولت پیشین و این‌که روند رسیدگی به پرونده وی به چه صورت است، گفت: از آنجا که حکم قطعی در مورد این افراد صادر نشده، ما معذوریت قانونی داریم، اما پرونده مفتوح است و تصمیم و حکم نهایی صادر نشده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که از قول شما آمده که حکم اعدام بابک زنجانی تا مرحله پرداخت بدهی تعلیق شده است، عنوان کرد: اصلا این خبر صحیح نیست و من اصلا این حرف را نزدم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در برخی شبکه‌های ضد انقلاب خبری با این مضمون که شما با جن‌گیر معروف به نام غفاری ارتباط داشته اید منتشر شده است؛ نظر شما در این زمینه چیست؛ با خنده گفت: خیر بنده اصلا با این جن‌گیر ارتباط ندارم. فقط اسم وی را شنیده‌ام و از زمانی که مطرح شد، وی بازداشت شده، نام او را شنیده‌ام و اگر او را ببینم، نمی‌شناسم و حتی قیافه او را هم ندیده‌ام و اعتقادی نیز به این کارها ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سخنگوی دولت اعلام کرده، نامه دادستان را در رابطه با دو تابعیتی‌ها دریافت کرده و بزودی نام آنها را اعلام خواهد کرد؛ آیا نتیجه به قوه قضاییه اعلام شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: خیر.

بازداشت یک فرد 2تابعیتی

وی از بازداشت یک فرد دو تابعیتی خبر داد و گفت: بتازگی یک فرد دو تابعیتی دارای تابعیت ایران و آمریکا دستگیر شده که متاسفانه سر خیلی از ایرانی‌ها کلاه گذاشته و بیش از ده میلیارد تومان از آنها گرفته تا اقامت آنها را درست کند و گرفتاری آن برای مردمی است که سر آنها کلاه رفته است.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: این فرد اکنون در بازداشت است و مردم دقت کنند هر کسی که ادعایی کرد به صرف آن، پولی به وی ندهند.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که آقای جهانگیری عنوان کرده معاون حقوقی وزارت نفت و نماینده دادستان با بابک زنجانی ملاقات داشته و آقای زنجانی برخورد مناسبی با آنها نداشته و گویا ایمیل‌هایی که آقای هندی می‌فرستاد، پرینت شده در اختیار بابک زنجانی بوده است و ایشان مدعی شده که ایمیل‌های وی هک شده است.آیا آقای زنجانی توانایی هک ایمیل‌ها را در زندان دارد یا کسی از بیرون به وی کمک می‌کند که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: این موضوع در دست بررسی است،اما وقتی در رابطه با اصل موضوع پرس و جو شد، عنوان کردند که چنین حرفی رد و بدل شده است و هم دادسرا و هم وزارت اطلاعات در حال بررسی این موضوع هستند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آخرین وضعیت حمله متهمان به سفارت عربستان به کجا رسید و این‌که بیشتر این افراد تبرئه شده اند، گفت: شما فرمودید اکثریت آنها تبرئه شدند؛ این امر صحت ندارد. متهمان بیش از 20 نفر بودند که سه نفر از آنها تبرئه شدند و مواردی هم که در دادسرای ویژه روحانیت بود، حکم شش نفرشان قطعی شد و در زندان هستند. معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دستگیری یک فرد به اتهام جاسوسی در تیم هسته‌ای ایران که تابعیت دو گانه دارد، تصریح کرد: در این رابطه فردی تحت تعقیب قرار گرفته و برای او قرار صادر شده است و دادگاه باید در این رابطه رسیدگی کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که یک منبع آگاه از آزادی «ی.ر» خبر داده است. آیا این خبر صحت دارد، گفت: وی با قرار وثیقه بعد از پنج ماه آزاد شد. پس از بررسی ها،قرار این فرد تخفیف پیدا کرد و در هفته اخیر با وثیقه آزاد شد و تا زمان رسیدگی در دادگاه آزاد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها