مجلس مصوبه افزایش سقف حقوق مدیران را حذف کرد

همان 12 میلیون و 600

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوبه قبلی خود را مبنی بر تعیین سقف حقوق 24 میلیون تومان برای مدیران دولتی، اصلاح کردند.
کد خبر: ۱۰۰۸۳۹۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی شنبه از مصوبه روز چهارشنبه 11 اسفند خود مبنی بر تعیین سقف «حقوق 24 میلیون تومانی» برای مدیران کشور کوتاه آمدند.

نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه هفته گذشته خود ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه را به نحوی اصلاح کردند که امکان افزایش حقوق مدیران دولتی تا سقف 24 میلیون تومان را ممکن می‌ساخت.

اما طبق مصوبه دیروز مجلس، حقوق مقامات و مدیران دولتی حداکثر12میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود و امکان هیچ‌گونه استثنایی برای مدیران دولتی از این مصوبه نیز وجود نخواهد داشت. تنها استثنایی که در مصوبه دیروز مجلس در زمینه سقف پرداخت حقوق وجود دارد، درباره مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم است که امکان پرداخت تا 30 درصد مازاد بر سقف فعلی به آنها وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات از مصوبه قبلی مجلس عنوان کرد: جو ناجوانمردانه‌ای علیه مجلس در رابطه با مصوبه تعیین سقف حقوق مدیران ایجاد شد. به گزارش خانه ملت، لاریجانی درخصوص تعیین سقف حقوق مدیران گفت: ما برای این‌که موضوع حقوق‌های نجومی در کشور رخ ندهد؛ سقف تعیین کردیم و گفتیم مقامات و مدیران بیشتر از دو برابر حداکثر حقوق نمی‌توانند حقوق بگیرند که بیانگر حدود ده میلیون تومان است.

وی افزود: در کشور حقوق‌های 30 تا 40‌میلیون تومانی نیز پرداخت می‌شد و مجلس این کار را برای تعیین سقف انجام داد، یک عده‌ای حرف می‌زنند، اما مجلس پیشقدم شد و جلوی حقوق‌های بالا را گرفت.

لاریجانی ادامه داد: برای این‌که معضلی برای کشور به وجود نیاید، گفتیم که اگر روسای قوا یا وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور موارد استثنایی دیدند؛ مانند کارشناسان و مشاغل تخصصی که در مناطق عملیاتی، مرزی و محروم مشغول به کارند به عنوان مثال، پزشکی در یک منطقه در زمینه تخصصی فعالیتی که انجام می‌دهد، بتواند 60 درصد از مبلغ مذکور بیشتر حقوق دریافت کند که بیانگر حقوق ماهانه 20 میلیون تومان است که البته این مساله مربوط به مدیران و مقامات نبود.

سقف مجلس

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص مصوبه مجلس درباره حقوق‌های نامتعارف، اظهار کرد: زمانی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد، تحلیلگران معتقد بودند چون قانونی در این زمینه سقف را مشخص نکرده، همین موضوع سبب شده تا برخی افراد حقوق‌های نجومی دریافت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آن زمان برخی اعتقاد داشتند که باید در جایی این سقف را تعیین کنیم تا حقوق‌ها از میزان مشخصی بالاتر نرود که بر این اساس در ماده 38 برنامه مشخص شد حقوق افراد حداکثر از دو برابر بیشتر نشود، به‌ عنوان مثال، اگر به‌طور میانگین پنج میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود، این مبلغ نباید از ده میلیون تومان بیشتر شود که طبیعی و منطقی است.

وی افزود: در این ارتباط گفته شد که در مناطق محروم افراد متخصصی وجود دارند که با وجود محدودیت‌های فراوان، فعالیت سنگینی را انجام می‌دهند، در نهایت مقرر شد تا در موارد استثنایی که نظام، روسای قوا و وزرا تشخیص بدهند تحت شرایطی خاص، مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی ـ مدیریتی، مناطق مرزی و محروم از دو برابر میزان سقف پرداختی تا 60 درصد افزوده شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی هم در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص مصوبه مجلس درمورد حقوق‌های نامتعارف، اظهار کرد: ساماندهی حقوق مدیران اقدام مناسبی است و مصوبه مجلس، حقوق‌ها را از حالت بی در و پیکر خارج کرده که نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده رشت گفت: با همه این اوصاف، فکر می‌کنم مجلس باید در این زمینه بازنگری داشته باشد تا بتواند برخی از اشکالاتش را برطرف کند.

تعیین چارچوب برای حقوق مدیران

محمدرضا پورابراهیمی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به مصوبه مجلس برای قانونمندی حقوق‌ها و دریافتی‌ها، خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس برای حقوق مدیران چارچوب تعیین کرد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که باید برای هر گروهی یک سقف مشخصی از حقوق و دریافتی‌ها مشخص شود، افزود: رده‌های مختلف تخصصی نباید به یک میزان حقوق دریافت کنند، اما افراد یکسان در جامعه باید حقوقی یکسان با سقفی مشخص دریافت کنند.

پورابراهیمی ادامه داد: پزشک متخصصی که براحتی می‌تواند جذب کشورهای دیگر شده و به دلار حقوق بگیرد، اما در ایران مانده و فعالیت می‌کند، لذا دریافتی این پزشک باید با پزشکی که تخصصی پایین‌تر دارد، تفاوت داشته باشد. وی با بیان این‌که یکسان‌سازی سقف دریافتی همه افراد معنایی ندارد، یادآور شد: افراد در هر رده، گروه، تخصص و رشته باید سقف دریافتی داشته باشند و برای پزشک یا مدیر متخصص باید سقف حقوق در نظر گرفته شود، همان‌طور که مصوبه مجلس چنین سقفی را مشخص کرد، اما یکسان‌سازی سقف‌ها با تخصص‌های مختلف مبنایی ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که شخصی که برای رسیدن به مدارج بالای علمی تلاش کرده با شخصی که از فلان دانشگاه مدرک گرفته، نباید یکسان دیده شوند، تصریح کرد: یکسان دیدن افراد مختلف با درجه توانمندی متفاوت به عدالت نزدیک نیست، اما با دسته‌بندی و طبقه‌بندی افراد باید برای هر دسته و طبقه، سقفی مشخص کرد.

12 میلیون و 600 هزار تومان؛ مجموع دریافتی مدیران

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم درباره مصوبه دیروز مجلس گفت: با اصلاحیه جدید مجلس، مجموع دریافتی مقامات و مدیران با پایه امسال 12 میلیون و 600 هزار تومان شد.

حمیدرضا حاجی بابایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: این تصمیم در راستای اصلاحیه تبصره یک ماده 38 قانون برنامه ششم گرفته شد. وی تصریح کرد: طبق ماده دیگر برنامه ششم همه دریافتی‌ها باید از یک جا و با یک فیش حقوقی باشد و در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده است، درج شود تا مردم آن را ببینند. حاجی بابایی بیان کرد: با مصوبه جدید همه استثناها از بین رفت و هیچ استثنایی وجود ندارد و از همه مهم‌تر پاداش پایان خدمت بشدت و تا یک سوم کاهش پیدا کرد. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: ماده 38 چهار تبصره دارد و بر اساس این ماده هرگونه دریافتی خارج از شمول قانون انجام شود، جرم است و اگر کسی پرداختی انجام دهد، مشمول مجازات درجه 6 یعنی انفصال از خدمت خواهد شد. حاجی بابایی تاکید کرد: البته تبصره یک ماده 38 برای کسانی که در مناطق محروم، عملیاتی و مرزی هستند و برای متخصصان تا 30 درصد سقف تعیین شده، استثنا قائل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها