بر اثر استفاده گروه تروریستی تکفیری داعش از سلاح‌های شیمیایی در جنگ موصل، دست‌کم 12 نفر مجروح شده‌اند. این اتفاق در جریان بازپس‌گیری بخش‌هایی از شهر موصل از چنگ تروریست‌ها رخ داده است. یک پزشک که همراه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فعالیت می‌کند و مقر آن در شهر اربیل در شمال عراق است به بی.بی.سی اعلام کرد در بین مجروحان، کودکی 11 ساله وجود دارد و آثار عوارض شدید تنفسی و مشکلات پوستی بر بدن او، معاینه شده است.
کد خبر: ۱۰۰۸۳۳۸

به گفته این پزشک، هرچند هنوز به طور دقیق معلوم نیست داعش از چه ماده‌ای استفاده کرده، اما عوارض موجود حاکی از یک حمله شیمیایی است. بی.بی.سی اعلام کرد، به نظر می رسد این مجروحان در پی شلیک دو خمپاره جداگانه به سمت منازل شرق موصل دچار عوارض تنفسی ناشی از مواد شیمیایی شده‌اند. رابرت ماردینی، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ در خاورمیانه می‌گوید این عوارض نشان می‌دهد قربانیان در معرض یک عامل شیمیایی قرار گرفته و به ورم پوست، سرخی چشم‌ها، اسهال، سرفه و استفراغ مبتلا شده‌اند. استفاده از سلاح‌های شیمیایی به لحاظ قوانین بین‌المللی ممنوع است. گفته می‌شود این خمپاره‌ها از مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل شلیک شده‌اند.

از مدت‌ها پیش در مورد استفاده داعش از سلاح‌های شیمایی خبرهایی منتشر شده بود. حتی گفته می‌شد داعش از دانشگاه موصل برای ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند. در تابستان گذشته ارتش آمریکا تائید کرد که داعش موشکی حاوی گاز خردل به سمت نیروهای آمریکایی در پایگاه القیاره نزدیک موصل پرتاب کرده است. نیروهای کرد عراقی نیز بارها درباره شلیک خمپاره‌های حاوی مواد شیمیایی از سوی داعش خبر داده بودند. مرکز دیدبان جنگ‌ها در بریتانیا اعلام کرده، طی سال 2014 حدود 53 مورد مشابه گزارش شده است.

نیروهای عراقی بعد از یکصد روز از شروع جنگ موصل، موفق شدند بخش‌های شرقی این شهر را آزاد کنند. آنها همچنان به نبرد خود برای آزادسازی بخش غربی موصل ادامه می‌دهند. روز گذشته اعلام شد یک سرکرده سعودی گروهک «جند الخلافه» وابسته به داعش، در غرب شهر موصل عراق به هلاکت رسیده است. به گزارش ستاد اطلاعات جنگ ارتش عراق، ابوعبدالرحمن الانصاری (عربستانی) سرکرده گروهک جند الخلافه و شش فرمانده دیگر داعش به نام‌های ابوخالد (عربستانی)، صباح العنزی (عربستانی)، ابوعزام (عربستانی)، ابوحجاب (عربستانی)، ابوصیاح (اردنی) و ابوطیبه (بحرینی) در این حمله هوایی کشته شدند. در اتفاقی دیگر اعلام شد در پی حمله هوایی ائتلاف تحت هدایت آمریکا در موصل، 14 غیرنظامی کشته شده‌اند. شهر موصل از تابستان 1393 در اشغال این گروه تروریستی بوده است و عملیات برای آزادسازی آن از 26 مهر امسال با مشارکت ده‌ها هزار نیروی عراقی شروع شد. داعشی‌ها هم‌اکنون در محله‌های غربی این شهر تحت محاصره قرار دارند و شکست آنها در این شهر به‌منزله فروپاشی این گروه تکفیری در عراق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها