نزدیک عید که می‌شود، اغلب خانواده‌ها با این تصور که باید خانه از روزهای عادی سال تمیزتر و براق‌تر شود، به دنبال قوی‌ترین مواد شیمیایی برای لکه زدایی و جرمگیری وسایل و سطوح مختلف آشپزخانه، حمام، توالت و کف اتاق‌ها هستند، غافل از این که همین شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های قوی به قدری خطرناک هستند که می‌توانند با ایجاد مسمومیت حاد تنفسی و سوختگی وسیع، فرد را روانه بیمارستان کنند.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۹۶

در نتیجه، سلامت خود را فدای زدودن چند لکه و جرم برجا مانده روی اجاق گاز و سینک و دیوار و کاسه توالت نکنید و تا حد امکان از کم‌خطرترین ماده شیمیایی در کمترین میزان استفاده کنید و آگاه باشید هر ماده‌ای که ارزانقیمت و بی‌نام و نشان باشد و براحتی کثیفی‌ها را بزداید، می‌تواند در گروه پرخطرترین باشد.

به توصیه‌های ایمنی توجه کنید

عباراتی چون سمی و خطرناک روی برچسب مواد شیمیایی، نشان‌دهنده درجه بالای خطر این مواد است. این نوع شوینده‌ها بدترین نوع برای سلامت هستند و باید از خرید آنها صرف‌نظر کنید. عبارت سمی به معنای آن است که ماده شیمیایی می‌تواند سبب مسمومیت شدید شود و واژه خطرناک یعنی ماده بشدت خورنده و قابل اشتعال و مسمومیت‌زاست.

درج عباراتی چون احتیاط، هشدار و توجه به روی برچسب شوینده‌ها، نشان‌دهنده خطر کمتر این مواد است که باید با احتیاط مصرف و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. قبل از مصرف شوینده‌های کم‌خطر، نحوه مصرف آنها را بخوبی مطالعه کنید.

فریب برخی محصولات شیمیایی را که روی آنها نوشته شده غیرسمی، نخورید. این عبارت برای تبلیغ و فروش بیشتر این نوع شوینده‌ها به کار می‌رود. خانواده‌ها باید مواد شیمیایی خانگی و غیرخانگی را ماده سمی در نظر بگیرند.

بهتر است طی سال به نظافت مرتب وسایل و سطوح مختلف خانه بپردازید تا استفاده از مواد شیمیایی قوی را به حداقل برسانید.

می‌توانید از مواد جایگزین بی‌خطر استفاده کنید. مخلوط جوش شیرین و آب برای تمیز کردن سطوح و آبلیمو و آب برای نظافت سطوح شیشه‌ای، از راه‌های استفاده از محصولات ایمن است.

شوینده‌هایی که برای یک وسیله خاص تهیه شده‌اند؛ مثلا گازپاک‌کن برای اجاق گاز یا پاک‌کننده مخصوص یخچال و کابینت و کف از شوینده‌های قوی و احتمالا پرخطر هستند. بهتر است از یک ماده چندمنظوره یا چندکاره که خطرات کمتری دارد و کم‌هزینه‌تر است استفاده کنید.

مواد سفیدکننده، ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده را با دیگر شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها مخلوط نکنید. برخلاف باور عامه مردم این مواد به ظاهر بی‌خطر می‌توانند با یکدیگر واکنش نشان دهند و باعث تولید بخارات سوزاننده و خفه‌کننده اسیدی شوند.

از عوارض تهدیدکننده مجاورت با شوینده‌های پرخطر می‌توان به بروز تنگی نفس، دردهای شدید در ناحیه گلو و گوش، سوزش بینی و چشم و لب و زبان، کاهش بینایی و تحریکات پوستی اشاره کرد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها