افزایش سقف حقوق مدیران دولتی رای آورد

موافقان و مخالفان از یک مصوبه جنجالی می‌گویند

چهارشنبه گذشته در مجلس شورای اسلامی با وجود اعتراض برخی نمایندگان، مصوبه‌ای تصویب شد که حقوق 24 میلیونی برای مدیران دولتی را برای پنج سال آینده و در چارچوب برنامه ششم توسعه قانونی کرد.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۹۰

ماجرا از این قرار بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان بررسی مصوبات مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه، با یکی از این مصوبات درباره تعیین سقف 12 میلیون تومانی برای حقوق مدیران مخالفت کرده و آن را خلاف برخی سیاست‌های کلی کشور دانسته بود. شورای نگهبان هم نظر مجمع را به مجلس ارسال کرده بود. نمایندگان مجلس نیز در جلسه چهارشنبه برای رفع این ایراد، با شرط و شروطی، سقف حقوق مدیران دولتی را به 24 میلیون تومان افزایش دادند. براساس تبصره یک ماده 38 این لایحه؛ شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد رؤسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را به‌عهده دارند و بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی، برای مشاغل تخصصی، مدیریتی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم تا 60 درصد دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور کند.

کار از کار گذشته است

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس دراین باره به خبرنگار ما گفت: بحثی که درباره پرداخت حقوق به مدیران پیش آمده بسیار نگران‌کننده است و احتمال دارد برخی افراد از کلمه مدیران در بخش استثنا سوءاستفاده کنند. وی افزود: به نظر می‌رسد رقم در نظر گرفته شده برای مدیرانی که قرار است در هر شرایطی حقوق 24 میلیون تومانی دریافت کنند، نجومی است و امیدواریم شورای نگهبان نسبت به این موضوع ایراد بگیرد تا مجمع تشخیص مصلحت نظام برای آن تصمیم‌گیری کند.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: مجلس در زمینه تصویب پرداخت حقوق مدیران باید عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد. به این دلیل که کارگران حقوق یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند و حتی رقم 24 میلیون تومان شاید هزینه یک تا دو سال آنها باشد که قرار است ماهانه به مدیران پرداخت شود. عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: این مصوبه برای مخالفت یک رأی کم آورد و اگر یک نماینده نسبت به این موضوع مخالفت کرده بود، دیگر در صحن رأی نمی‌آورد.

فرافکنی نکنید

در همین زمینه ‌بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با دفاع از مصوبه مجلس به خبر ساعت 21 شبکه یک سیما عنوان کرد: موضوع پیگیری حقوق‌های نجومی از مجلس شروع شد. خواهش می‌کنیم فرافکنی نکنید؛ حقوق‌ها براساس قانون مدیریت خدمات کشوری درنهایت شش میلیون تومان است؛ آن هم برای شخصی با 30 سال سابقه کار که متخصص آن رشته و دارای تجربه باشد.

وی افزود: حال اگر این فرد وزیر یا معاون وزیر شد، درنهایت شش میلیون تومان دیگر به حقوق وی اضافه و با سقف 12 میلیون تومان، حقوق وی مشخص می‌شود و تحت هیچ عنوانی نمی‌تواند حقوقی بیش از این مبلغ را دریافت کند. موضوع تخصصی، منطقه محروم، هیات‌های علمی و متخصصان پزشکی هم دخیل است. مثلا اگر کسی در منطقه محروم بود، سقف 20 درصد به شش میلیون تومان اضافه می‌شود. اگر فردی در منطقه محروم بود و تخصص هم داشت، 20درصد دیگر نیز به آن سقف اضافه می‌شود. همچنین در مورد مناطق عملیاتی و نیروهای رزمنده. لذا این‌که بخواهیم در جامعه القا کنیم مدیری 24 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، این‌گونه نخواهد بود.

اتاق شیشه‌ای

از سوی دیگر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس با بیان این‌که در قانون برنامه ششم حداکثر حقوق مدیران 14 برابر تعیین شد، افزود: تعیین سقف برای حقوق مدیران، پرداختی‌ها را در اتاق شیشه‌ای قرار داد. در این زمان چند مورد را که ممکن بود تعیین این سقف اخلال در نظام اداری کشور ایجاد کند، مستثنا کردند که شامل مشاغل در مناطق محروم، مرزی، عملیاتی و مشاغل خاص می‌شد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش ‌از این استثنائات دریافت حقوق فراوان بود، اما اکنون با تعیین سقف میزان پرداختی شفاف بوده و بیش از این نمی‌توان پرداختی داشت.

فاجعه اختلاف 30 برابری

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان این‌که در مصوبه اخیر مجلس درخصوص حداکثر حقوق مدیران یک فاجعه رخ داده است، در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد: این اختلاف 30 برابری نسبت به حداقل دستمزد با ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است. به گفته وی، برخلاف گفته‌های برخی نمایندگان در ایرادات مستقیم شورای نگهبان، نکته‌ای درخصوص سقف حقوق مدیران دیده نمی‌شود. این درحالی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه قبلی مجلس را با برخی سیاست‌های کلی ناهمخوان می‌دانست.

مخالف بودم

محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه هم با دفاع از مصوبه مجلس تصریح کرد: در ماه‌های اخیر صحبت از حقوق‌های نجومی بین 70 تا 200 میلیون تومان بود و بر این اساس کمیسیون تلفیق کاری انجام داد که بسیار ارزشمند است و حقوق مدیران را از 200برابر پایه به 14 برابر کاهش داده است.

وی افزود: البته برخی گروه‌ها را مستثنا کردیم که بتوانند تا 60 درصد آن هم با درخواست روسای قوا و با تائید شورای حقوق و دستمزد بیشتر از رقم 12 میلیون و 600 هزار تومان دریافت کنند. این نماینده مجلس اظهار کرد: شورای نگهبان به اصل این ماده ایراد گرفت که به نظام صحیح اداری اشاره دارد و ما برای این‌که این ایراد را رفع کنیم، بخش مدیران را با شروط در نظر گرفته شده جای دادیم. مصوبه به این معنا نیست که همه مدیران می‌توانند از این استثنا بهره‌مند شوند.

خدابخشی با اشاره به این‌که شخصا مخالف این مصوبه بودم، تصریح کرد: با مصوبه‌ای که کمیسیون تصویب کرد و صحن علنی رای داد، مخالف بودم و حتی به رئیس کمیسیون تلفیق هم پیشنهاد کردم که این ماده حذف شود، اما ظاهرا با حذف این ماده دوباره مجوز دریافت حقوق‌های نجومی به مدیران داده می‌شود. وی تاکید کرد: حقوقی که در نظر گرفته شده 12 میلیون و 600 هزار تومان است که با افزایش 60 درصدی به رقم 19 میلیون تومان می‌رسد.

پاداش‌های 100 میلیونی

دکتر احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس دید‌بان شفافیت با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص حقوق‌های مدیران دولتی تاکید کرد: این تصمیمات اگر نتیجه تبانی نبوده باشد، حاصل تمایلات زیاده‌خواهانه برخی مسئولان است. اگر منکر هستند، برای رد این ادعا شفاف و روشن تمامی دریافتی‌های ماهانه خود را در سال 95 اعلام کنند. این دریافتی‌ها باید همه انواع برداشت‌های آنان از بیت‌المال را شامل شود مثلا پاداش صد میلیون تومانی پرداخت شده به معاونان سازمان برنامه بعد از تصویب دو سه قانون مربوط به وظایفشان به دستور آقای نوبخت نباید از قلم بیفتد!

شورای نگهبان با سقف پرداختی مخالفتی نداشت

دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به خبرنگار ما گفت: شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس در زمینه حقوق مدیران به سقف پرداختی ایراد نگرفت و طبعا در این‌گونه مسائل ورود نمی‌کند. وی افزود: ساز و کاری در این ماده قانونی پیش‌بینی شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد اگر این ساز و کار به خروج نخبه‌ها از سیستم دولتی منجر شود، زمینه اخلال در نظام صحیح اداری کشور را فراهم می‌کند. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این‌که حقوق مدیران چقدر باشد، منوط به تشخیص مجلس و بحث کارشناسی‌ آن است و شورای نگهبان در مورد مبلغ ریالی ایراد نگرفته بلکه نسبت به ساز و کار آن ایراد گرفته بود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها