استرس قطعا بر رژیم غذایی ما تاثیر می‌گذارد. وقتی شما به دلیل استرس ناشی از مشغله زیاد، از غذا خوردن طفره می‌روید، زمینه را برای بروز فاجعه آماده می‌کنید. کارشناسان می‌گویند، صرف نظر کردن از یک وعده غذایی می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد و به پرخوری در وعده‌های بعدی منجر شود.
کد خبر: ۱۰۰۶۷۸۰

سطح پایین قند خون نیز که در نتیجه حذف یک وعده غذایی ایجاد می‌شود، کار را سخت‌تر کرده، استرس ناخواسته بیشتری ایجاد می‌کند.

استرس و هورمون‌های تحریک‌کننده اشتها

هورمون‌ها با تاثیرگذاری بر پوست، روحیات، میل جنسی و وزن، نقش عمده‌ای در سلامت کلی فرد ایفا می‌کنند، اما تحریک اشتها دقیقا چگونه رخ می‌دهد؟ همه چیز به آدرنالین برمی‌گردد. وقتی شما با شرایط استرس‌زا مواجه می‌شوید، بدن واکنش جنگ و گریز از خود نشان می‌دهد و آدرنالین زیادی آزاد می‌کند.

افزایش آدرنالین بر ذخایر انرژی بدن تاثیر می‌گذارد و افزایش ناگهانی هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را ـ که به بدن علامت می‌دهد این کمبود انرژی را جبران کند ـ به دنبال دارد. تا زمانی که حالت استرس برطرف شود، احساس گرسنگی زیادی می‌کنید و بدنتان به ترشح کورتیزول ادامه می‌دهد.

استرس و کندی متابولیسم

طبق مطالعات، استرس باعث می‌شود کالری کمتری در بدن سوزانده شود. در مقابل، استرس میزان ترشح انسولین را که به ذخیره چربی در بدن کمک می‌کند، افزایش می‌دهد.

استرس و چرخه خواب

براساس آمار، 40 درصد افراد، شب‌ها به دلیل استرس بیدار می‌مانند. همه ما می‌دانیم که افزایش وزن، یکی از عوارض خواب ناکافی است. تحقیقات نشان می‌دهد، کسانی که خواب بسیار کمی دارند، تمایل بیشتری به پرخوری پیدا می‌کنند. به گفته کارشناسان، کمبود خواب به شیوه‌های مختلفی به افزایش وزن منجر می‌شود. کمبود خواب عملکرد گرلین و لپتین ـ هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها ـ را مختل می‌کند. افزون براین، وقتی در شرایط پراسترس هستید تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدرات‌ها پیدا می‌کنید؛ درعین حال کمبود خواب، اراده و قدرت مقاومت شما در مقابل وسوسه شدن را نیز کاهش می‌دهد.

استرس و تمایل به مصرف موادغذایی آرامبخش

کورتیزول چه تاثیرات منفی می‌تواند داشته باشد؟ کارشناسان می‌گویند، افزایش کورتیزول، میزان انسولین را افزایش می‌دهد و باعث افت قند خون می‌شود. در این حالت شما به خوردن مواد غذایی شیرین و چرب تمایل پیدا می‌کنید. مصرف این موادغذایی به‌دلیل هورمون‌هایی که بدن در واکنش به آنها آزاد می‌کند، تاثیرات آرامبخش مستقیمی دارد، اما بلافاصله پس از مصرف این مواد، دوباره روحیه خوبتان را از دست خواهید داد.

منبع: globalplusnews.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها