گزارشی از مشکلات کارخانه‌ داران بسته‌ بندی و فرآوری خرما در خوزستان

شیرین بی‌خریدار

استان خوزستان با مساحتی معادل 63633.6 کیلومتر مربع از نظر جغرافیایی بین 47 درجه و41 دقیقه تا 50 درجه و39 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و29 درجه و 58 دقیقه تا 33 درجه و4 دقیقه عرض شمالی از خط استوا درجنوب غربی ایران واقع شده است و از جنوب شرقی با استان بوشهر، از جنوب با خلیج فارس واز مغرب با کشورعراق هم مرز است.
کد خبر: ۱۰۰۴۶۱۹
وضعیت بحرانی برای استانی که منبع درآمد کل ایران است

به گزارش جام جم آنلاین از شریان نیوز، استان خوزستان دارای ویژگی های خاصی است که درکمتر استانی از کشور چنین ویژگی هایی موجود می باشد:

منابع عظیم نفت وگاز، تاسیسات فولادی وذوب آهن، وجود کشت و صنعت های متعدد، وجود رودخانه های پرآب کارون، کرخه، دز، زهره و مارون و جراحی، دسترسی به آبهای آزاد وبین المللی، وجود امکانات زیربنایی، همجواری خوزستان با بازارهای مصرف جهانی (کشورهای حاشیه خلیج فارس)، تولید خرما، وجود زمینه های لازم درخصوص پرورش ماهی و میگو، صنعت توریسم و گردشگری.

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه اگر خوزستان مجتمع کارگاه های یک سرمایه دار بود که از آن روزانه یک میلیون بشکه نفت استخراج می کرد و سالانه ده هزار مگاوات برق می فروخت و میلیون ها تن محصول پتروشیمی و نزدیک به چهار میلیون تن فولاد از ان تولید می کرد و می فروخت و دهها پست اسکله برایش خدمت می کردند و میلیونها تن محصول کشاورزی از نتایج داشت وکاشت و برداشت از مزارع و باغ های آن را در اختیار داشت حداقل آب و برق و غذای ساکنان مجتمع تولیدی خود را تامین نمی کرد؟ منتشر شد.

در همین راستا نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به این استان گفت:مردم ما پس از انقلاب رنج های زیادی را متحمل شدند، این مردم فداکار و ایثارگر هشت سال مقابل شدیدترین تهاجمات ایستادگی کردند بعد از جنگ نیز دست در دست هم دادند تا ایران را آباد کنند اما متاسفانه در مقابل مسئولین دلارهای نفتی را جای دیگر بردند و خرج کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر خوزستان مجتمع تولید ثروت یک سرمایه دار بود چه می شد و باز هم به مجتمع خود بی اعتنایی می کرد، گفت: متاسفانه دولت ها بجای توسعه این مجتمع عظیم و پرسود آن را متروکه کرده اند. به دلیل عدم برنامه ریزی کارخانه های فولاد و سیمان این استان یا تعطیل شده اند و یا در حال تعطیلی کامل هستند و با همه این تفاسیر دولت بازهم توجهی به این استان ندارد و متاسفانه این استان که منبع درآمد کل ایران است و در حال حاضر چنین وضعیتی دارد!

هدایت الله خادمی در پرسشی از مسئولین با توجه به کاهش یافتن بودجه خوزستان نسبت به سال گذشته تصریح کرد:چرا بودجه بعضی استان ها که مورد توجه دولت است تا 300 درصد افزایش یافته اما بودجه سال 95 استان خوزستان نسبت به سال 89، 20 درصد کاهش یافته است؟ آیا این نگاه یک نگاه ملی است؟

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی افزود: استان خوزستان را با توجه به اتفاقات سال های اخیر باید استان فراموش شده نامید و متاسفانه با بی تدبیری دولت ها تالاب های زیبای این استان خشک شد، نخل ها و نخلستان ها از بین رفتند، مسیر رودخانه ها را تغییر دادند و آب های خروشان و زندگی بخش این استان را به جای دیگری دیگر بردند و با ایجاد سدهای متعدد و بدون کارشناسی باعث خشک شدن زمین ها و مزارع و مراتع شدند.

نماینده مردم ایذه و باغملک با اظهار تاسف از بودجه تعیین شده برای این استان گفت: متاسفانه بودجه خوزستان با توجه به تمامی منابع و موهبت های این استان برای کشور نه تنها افزایش نیافته بلکه نسبت به استان های دیگر به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان نتیجه بی توجهی به مردم و استان خوزستان را خطرناک دانست و نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت:خوزستان با این همه منابع و پتانسیل های موجود باید مورد توجه مسئولین و دولتمردان باشد. خوزستان با چندین کشور همسایه است و این کشورها در پی شیطنت های سیاسی برای جدا کردن خوزستان از ایران هستند.البته مردم غیور خوزستان مردمی انقلابی و پشتیبان رهبری هستند و هرگز فریب نیرنگ دشمنان را نخواهند خورد اما باید به فکر مردم بود. عمده جوانان خوزستان با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند اما دولت ها هیچ نگاهی به خوزستان ندارند. گرد و غبار نفس مردم را گرفته و در بعضی روستاها هنوز امکانات اولیه هم موجود نمی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها