سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیاتی از ایران 5 اسفندماه عازم عربستان می‌شود تا درباره شرایط برگزاری حج در سال آینده با مقامات سعودی گفت‌وگو کنند.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۱۱
قاسمی: هیاتی از ایران 5 اسفند به عربستان می‌رود / تکذیب آزمایش موشکی تازه ایران

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سخنگوی وزرات خارجه کشورمان، صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با تیم سیاست خارجی جدید آمریکا ارتباطی برقرار کرده است و اگر این ارتباط برقرار شده از چه طریق بوده است، گفت: ما با دولت آمریکا هیچ ارتباطی نداریم و در گذشته هم نداشته ایم.

بهرام قاسمی افزود: آنچه که ما را مدتی به آنها مربوط می کرد، بحث موضوع هسته ای و مذاکرات آن بود و با به ثمر نشستن مذاکرات هسته ای بود، پایان یافت.

وی گفت: ما هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا و مشاوران آن نداریم و آنچه که اکنون در خصوص برجام می‌تواند وجود داشته باشد، مسائل سیاسی نیست و نیازی به گفت‌وگو و ارتباط با آن وجود ندارد و آنچه که ممکن است در پی این روند بروز و ظهور پیدا کند، مسائل فنی است که کانال پیگیری آن نیز آژانس است.

قاسمی همچنین در همین راستا ادامه داد: بد عهدی آمریکایی ها در ارتباط با برجام هنوز در برخی از حوزه ها وجود دارد که از جمله آن مسائل بانکی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موارد مربوط به مسائل بانکی، برخی از آن به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها برمی‌گردد و بخشی دیگر از آن می تواند ریشه در عوامل دیگری داشته باشد. ما همواره تلاش خود را داشته و خواهیم داشت که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و مجبور شود این تعهدات را اجرایی کند. اروپایی ها تا حد زیادی در این ارتباط با ما همراه هستند. ما امیدواریم موانعی که وجود دارد برداشته شود، البته در وضعیت کنونی دولت جدید آمریکا این موضوع کمی دور از انتظار است ولی ما با تمام توان در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با حضور ایران در مذاکرات مربوط به صلح افغانستان که هفته گذشته در مسکو برگزار شده بود و اینکه آیا این حضور در مذاکرات بعدی نیز ادامه خواهد داشت یا نه؟ گفت: با توجه به اهمیت موضوع افغانستان شاهد این هستیم که اجلاس های منطقه ای و جهانی در ارتباط با آن در طی سالیان گذشته برگزار شده است.

وی با اشاره به اجلاس جدیدی که در این ارتباط هفته گذشته با حضور ایران در مسکو برگزار شد، گفت: این اجلاس جدیدی بود که دامنه اش نسبت به اجلاس قبلی که در همین چارچوب برگزار شده بود وسیع تر بود. قرار است برگزاری این اجلاس ادامه پیدا کند و ایران نیز در اجلاس هفته گذشته در سطح معاون وزیر شرکت کرده بود.

قاسمی با اشاره به دستور کار این اجلاس و با تاکید بر اینکه مجموعه مسائل مربوط به افغانستان در دستور کار این اجلاس است، ادامه داد: این اجلاس یک نشست مشورتی است و کشورها به عنوان شرکت کننده در آن حضور دارند. نه به عنوان سازمان و مجموعه مشخصی. تعداد شرکت کنندگان در اجلاس قبلی اندک بود ولی در این دوره هند و ایران نیز دعوت شدند و احتمالا طی ماه های آینده شاهد برگزاری اجلاس دیگری نیز در ادامه اجلاس های قبلی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به تهران اظهار کرد: این سفر در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد و در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی های رو به جلویی است که بین دو کشور جریان دارد.

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی روسای جمهور دو کشور بین ۵ الی ۶ بار با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کرده اند، به تشریح مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشور آذربایجان پرداخت و افزود: نگاه ما به آذربایجان نگاهی دقیق و شفاف است. دو کشور روابط دیرپایی با یکدیگر دارند و تلاش کرده اند که همکاری های خود را در عرصه های اقتصادی و دیگر عرصه ها گسترش بدهند.

قاسمی به سفر چند روز گذشته وزیر دادگستری به باکو اشاره کرد و گفت: رفت و آمد بین مقامات دو کشور در عرصه های مختلف جریان دارد و سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران می تواند گام بلندی برای ارتقاء هر چه بیشتر روابط دو کشور در آینده باشد و اینکه تهران و باکو با تفاهم بیشتری به گستره همکاری های خود بیفزایند .

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که رییس سازمان محیط زیست اعلام کرده که بین این سازمان و وزارت خارجه در ارتباط با موضوع ریزگردها همکاری‌هایی در حال انجام است، گفت: بحث ریزگردها یک بحث منطقه‌ای است و تعدادی از کشورهای منطقه در حال حاضر با آن درگیر هستند و مقابله با این موضوع یک همکاری مشترک را می‌طلبد.

وی ادامه داد: همواره همکاری در این حوزه بین وزارت خارجه و محیط زیست وجود داشته و خواهد داشت و ما معتقدیم که باید کشورهای همسایه با همکاری یکدیگر این موضوع را پیگیری کنند و راهکاری را برای حل آن پیدا کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اعلام شده در روز ۵ اسفند ماه هیاتی از ایران برای گفت‌وگو در ارتباط با موضوع حج سال آینده به عربستان سفر خواهد کرد، گفت: بعد از دریافت دعوت‌نامه از سوی دولت عربستان جهت حضور هیات ایرانی در این کشور به منظور مذاکره پیرامون شرایط حج قرار شده که هیاتی از ایران در روز ۵ اسفند ماه به عربستان سفر کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه با سفر این هیات، مذاکرات در مورد حج آتی و شرایط ایران برای حضور در این مراسم شروع می‌شود، ادامه داد: باید منتظر بود و دید که هیات ایرانی در گفتگوهای خود با طرف عربستانی به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

در این نشست مطبوعاتی خبرنگاری به صحبت‌های روز گذشته وزیر خارجه در اجلاس امنیتی مونیخ و پیشنهاد وی مبنی بر تشکیل مجمع گفتگو منطقه ای اشاره کرد و پرسید که وزارت خارجه تاکنون چه اقداماتی را برای تشکیل این مجمع انجام داده با توجه به اینکه وزیر خارجه قبلا نیز این پیشنهاد را مطرح کرده بود و آیا در سفر آقای روحانی به عمان و کویت چنین موضوعی پیگیری شد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که باید مشکلات در منطقه از راه گفتگو، همکاری و همفکری بین کشورهای منطقه حل شود و تنها راه عبور از افراطی‌گری و رسیدن به صلح و ثبات و تحقق توسعه در منطقه ، همکاری و همفکری بین کشورهای این منطقه است و دیگران نمی‌توانند از دوردست به این منطقه بیایند و بخواهند امنیت ، صلح و ثبات در منطقه ایجاد کنند.

وی گفت: ما در اجلاس امنیتی مونیخ نگاه کلی خود را در این ارتباط مطرح کردیم و در سفر آقای رییس‌جمهور به دو کشور عمان و کویت این مساله و اهمیت گفتگو بین کشورهای منطقه به اشکال مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهای منطقه تلاش خود را به کار می‌گیرد که به راهکارهایی برای تحقق این موضوع دست پیدا کند، گفت: البته تحقق این موضوع کار ساده‌ای نیست. موانع بی‌شماری وجود خواهد داشت و در این چارچوب نمی‌توان شیطنت صهیونیست‌ها در منطقه را نادیده گرفت.

وی با اشاره به سیاست ایران‌هراسی که از سوی صهیونیست‌ها و برخی دیگر از کشورها برای حضور در منطقه پیگیری می‌شود، گفت: آنها برای توجیه حضور خود در منطقه و همچنین فروش تسلیحات‌شان چنین سیاستی را در پیش گرفته‌اند و بر اساس همین موضوع باید با هوشیاری و دقت بسیار برای پیشبرد چنین موضوعی حرکت کرد.

قاسمی بار دیگر تاکید کرد: برای حل مسائل منطقه راهی جز آنچه اشاره شد وجود ندارد و امیدواریم که این موضوع در منطقه محقق شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که مدعی بود ایران در برابر برخی از اقدامات کشورهای منطقه صبور زیادی کرده و با صبوری و آرامش از کنار آنها گذشته است به مانند فاجعه منا و این در حالی است که عربستان در پی حمله‌ای که به سفارت این کشور در تهران شد اقدام به تعطیلی سفارت خود و قطع روابط با ایران کرد، گفت: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و سیاست و روش ما با برخی از نو متولد شده‌ها و تازه به دوران رسیده‌ها در منطقه متفاوت است. در همین چارچوب باید از سعه صدر بیشتری برخوردار باشیم و برخوردار هستیم ولی هرگز از حقوق مردم و منافع مردم غفلت نمی‌کنیم و برای پیگیری آن مسئول هستیم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به ابعاد فاجعه منا، ادامه داد: فاجعه منا حادثه عظیمی بود که هرگز فراموش نمی‌شود و بحث در مورد آن روشن است. بحث سفارت عربستان و اتفاقاتی که در مورد آن رخ داد موضوع دیگری است و همه مقامات در جمهوری اسلامی تاکید کردند نباید چنین اتفاقی می‌افتاد. همواره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی در داخل ایران بوده و این اتفاق ناگواری بود که رخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همانطور که پیش از این گفتم قرار است در ۵ اسفند ماه هیاتی در ارتباط با موضوع حج به عربستان سفر کند و با توجه به اینکه گذشته چراغ راه آینده است ما در مذاکرات خود از تجربیات و حوادث پیشین بهره می‌بریم و در تک تک مواردی که مردم در ارتباط با آن حساس هستند در مذاکرات دقت لازم انجام می‌شود و آن را دنبال می‌کنیم. از بحث منزلت و کرامت حجاج ایرانی تا امنیت آنها. اینها موضوعات مهمی است که پیگیری خواهد شد و فکر می‌کنم تا آنجا که می‌دانم در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار دارد و قرار است در ارتباط با آنها صحبت شود.

قاسمی گفت: امیدواریم این مذاکرات با دقت و توجهی که دولت عربستان خواهد داشت به یک سرانجام مثبت و مناسب برسد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با سفر رئیس جمهور به عمان و کویت اظهار کرد: این سفر به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت انجام شد، سفر بسیار فشرده ای بود و ایشان به دلیل ضیق وقت و برنامه فشرده کاری خود مجبور شدند که این سفر را به صورت فشرده انجام دهند، علی رغم اینکه این سفر به لحاظ زمان بسیار کوتاه بود ولی کاملا کیفی بود.

قاسمی با بیان اینکه پادشاه عمان بعد از دو سال اولین هیاتی را که پذیرش کردند، هیات ایران بود، ادامه داد: در این سفر علاوه بر مسائل دو جانبه در ارتباط با همکاری های منطقه ای و جهانی نیز صحبت های خوبی انجام شد، در ارتباط با مسائل منطقه دو طرف دیدگاه های خود را مطرح کردند و با دیدگاه های یکدیگر آشنا شدند. احساس ما این است که فضای بسیاری خوبی برای ادامه رایزنی ها و انجام مشورت های بیشتر در راستای همکاری های منطقه ای وجود دارد. موضوعی که از سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران است. ما همواره تلاش داشته ایم با همسایگان خود رابطه ای سازنده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه البته بدخواهانی نیز وجود دارند که دوست ندارند چنین روابطی بین کشورهای منطقه شکل بگیرد، ادامه داد: این سفر یک فضای جدیدی را برای ادامه رایزنی ها فراهم کرد. این رایزنی ها می تواند گسترده تر شود تا بتوانیم با دیگر کشورهای منطقه نیز تا آنجا که امکان دارد براساس اصل احترام متقابل و منافع این همکاری ها و رایزنی ها را به پیش ببریم، ولی همانطور که گفتم بدخواهان و بددلانی هستند که علاقه مند نیستند ثبات و امنیت در منطقه شکل بگیرد. چنانکه مشاهده کرده اید در همین چارچوب آنها بعد از حل و فصل شدن یک مشکل، مشکل دیگری را ایجاد می کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشور با اشاره به مواضع مقامات برخی از کشورها در اجلاس مونیخ علیه ایران از جمله وزرای خارجه ترکیه و عربستان و همچنین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادامه داد: این مواضع و ادعاها، ادعاهای تکراری است و برخی از آنها اصلا قابل اعتنا و جدید نیست و ما در گذشته نیز چنین مواضعی را شنیده ایم.

وی ادامه داد: ما با کشوری در حوزه خلیج فارس روبرو هستیم که در برابر آن با یک تناقض جدی مواجه هستیم و نمی دانیم که چه گروهی آنجا حکومت می کنند. از یک طرف مواضع منفی دریافت می کنیم و گاهی نیز پیام های مثبتی را از طرق مختلف دریافت می کنیم.

قاسمی با بیان اینکه صدای واحد و مشخصی از سوی آنها دریافت نمی شود و منتظریم که صدای اکثریت را دریافت کنیم، ادامه داد: البته ایران به راه خود ادامه می دهد. ما همواره بر سیاست سازنده خود در راستای ایجاد ثبات و صلح در منطقه تاکید داریم و به آن ادامه می دهیم و برای انجام بداخلاقی ها پیش قدم نمی شویم و از دیگر سو امیدواریم آنهایی که ناپخته و ناسنجیده سخن می گویند به عواقب سخنان خود دقت بیشتری کنند و بدانند صبر ایران حد و حدودی دارد. ما علاقه مند نیستیم که از این الفاظ استفاده کنیم و وارد چنین وادی هایی شویم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در مورد اظهارات اخیر مقامات ترکیه ای علیه ایران از جمله وزیر خارجه این کشور در اجلاس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ترکیه یکی از کشورهای مهم همسایه مااست که از کمک های زیادی از جانب ایران بخصوص بعد از وقوع کودتا در این کشور برخوردار بوده است و خودشان می دانند که ایران در چه مواقع چه کمک هایی را به آن‌ها داشته است.

قاسمی تصریح کرد: وضعیت آشفته، بی سامان و نگران کننده این کشور باعث شده است که برخی از سیاستمداران ترکیه ای در گفتار و رفتار خود ناهنجاری هایی را داشته باشند، مواضع غیر سازنده ای را مطرح کنند و احتمالا به عواقب آنچه که بیان می کنند فکر نکرده اند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد مقامات ترکیه ای از روی عصبانیت و در راستای فرافکنی مشکلاتی که اکنون به آن گرفتار هستند، این مواضع را مطرح می کنند گفت: آن ها گرفتار گردابی شده اند و از طریق این فرافکنی ها به نوعی می خواهند بر روی مشکلات درونی و بیرونی خود سرپوش بگذارند.

قاسمی با تاکید بر اینکه آنها باید در بیان مواضع خود دقت بیشتری بکنند، ادامه داد: ما علاقه مند نیستیم که چنین گفتمانی بین ما و ترکیه وجود داشته باشد. ما صبوری می کنیم ولی این صبوری حدی دارد و ما امیدواریم آنها در بیان سخنان خود با ذکاوت و هوشیاری بیشتری عمل کنند. امیدواریم که اینگونه سخنان دیگر تکرار نشود و اگر قرار باشد دوستان در ترکیه چنین رویه ای را ادامه دهند ما نیز سکوت نمی کنیم و پاسخ چنین اظهاراتی را خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در ارتباط با برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه مذاکرات آستانه ۲ موفق نبوده و از دیگر سو بین ایران و روسیه در این نشست اختلافاتی وجود داشته است ، ادامه داد: ما در بهترین شرایط همکاری، رایزنی و تفاهم با روسیه در ارتباط با موضوع مورد اشاره قرار داریم و اختلاف نظری با روسیه نداریم.

وی با اشاره به برخی اختلاف هایی که بین گروه های معارض سوری وجود داشت، اظهار کرد: آنها و همچنین هیات ترک با تاخیر در جلسه حضور پیدا کردند. از دیگر سو ترک ها در سطوح پایین تر از حد معمول در اجلاس شرکت کرده بودند که در توجیه این موضوع گفتند مقام مسئول این هیات با رئیس جمهور این کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده است.

قاسمی با بیان اینکه اختلاف نظر در کار جمعی به صورت طبیعی وجود دارد و این نشست ها و رایزنی ها برای رسیدن به تفاهم و ایجاد هماهنگی بیشتر برای انجام کار مشترک برگزار می شود، گفت: این طبیعی است که در برخی از موضوعات کشورها با یکدیگر نظرات متفاوت داشته باشند و این مساله ای است که در همه دنیا وجود دارد بخصوص در مورد بحث سوریه که یک بحث پیچیده ای است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تلاش هایی که تاکنون برای حل بحران سوریه در طی چند سال اخیر صورت گرفته است، ادامه داد: ارزیابی کل ما این است که آستانه دو اجلاس موفقی بود، علی رغم تبلیغات منفی که از سوی برخی از محافل خاص صورت گرفت. آنها تلاش داشتند که اینگونه بیان کنند که اجلاس موفق نبوده ولی اطلاعات ما حاکی از نتیجه موفق این اجلاس بوده است.

قاسمی با بیان اینکه ما معتقدیم با برگزاری آستانه یک و دو به نوعی آماده سازی های لازم صورت گرفت که اجلاس ژنو در آینده برگزار شود و در آن اجلاس موضوعات در سطح وسیع تری مورد بحث و بررسی قرار گیرد ، ادامه داد: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه نیز هر جا که لازم باشد برای حل و فصل مشکلات احتمالی و برخی از سوء تفاهم هایی که ممکن است در این مسیر پیش بیاید، حضور پیدا خواهند کرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: اجلاس آستانه از نظر ما موفق بود، آن اختلافاتی که بعضا مطرح می شود نبوده است و همکاری‌های خوبی اتفاق افتاد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد ایده ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه و نظر ایران در این ارتباط ، گفت: برگزاری نشست آستانه و شرکت در آن به آن معنا نیست که تمام دیدگاه های سه کشور یکسان است، بلکه کشورها تلاش می کنند که دیدگاه های مشترکشان را دنبال کنند.

وی ادامه داد : ایده ای که از سوی ترکیه مطرح شده ایده غلطی است. ما معتقدیم که ایده مشکلات را بیشتر می‌کند. آنچه که مطرح شده قابل قبول نیست و دولت های دیگر موثر در حل بحران سوریه نیز با این ایده مخالف هستند.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت سوابق و بررسی های تاریخی نشان می دهد که کشورهایی که در داخل به سمت انسداد سیاسی رفته اند، در به خطر انداختن صلح و امنیت منطقه نقش بیشتری را ایفا کرده اند و در حال حاضر نیز با توجه به اینکه به نظر می رسد آنکارا در حال حرکت به سمت یک انسداد سیاسی در داخل ترکیه است در این چارچوب بیشتر به دنبال ایجاد اختلال و بر هم زدن صلح در منطقه است که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ اظهار کرد: در مورد آنچه که مربوط به مسائل داخلی ترکیه است نظری ندارم و اظهار نظری نمی کنم.

قاسمی ادامه داد: می توان آرزو کرد که ترکیه همچنان کشوری همسایه و دوست خوبی برای ما بماند. به ایجاد صلح و امنیت در منطقه کمک کند و دعا کنیم که این کشور از مسیر سختی که گریبانگیر آن است عبور کند و بتواند نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند.

وی با بیان اینکه ترکیه همسایه قدرتمند ایران است ، افزود : اشتباهاتی در آنجا رخ داد، از برخی از گروه ها در منطقه حمایت هایی انجام شد، پیش بینی هایشان تا حدی غلط از آب در آمد و اکنون با مشکلات اقتصادی روبرو هستند. طبیعی است که در حال حاضر وضعیت ویژه ای را در ترکیه شاهد باشیم ولی آرزو داریم که بتوانند از این مشکلات عبور کرد و ما بتوانیم با این کشور همسایه خود به عنوان یک کشوری قدرتمند همکاری های خود را بیش از پیش ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اجلاس فلسطین که قرار است از فردا به مدت دو روز در تهران برگزار شود، تصریح کرد : تا آنجا که اطلاع دارم بیش از ۵۰ کشور در این اجلاس که به میزبانی مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار خواهد شد حضور پیدا خواهند کرد. ۱۶ الی ۱۸ رئیس پارلمان، تعدادی نائب رئیس، تعدادی از روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان مجالس کشورهای دعوت شده در این اجلاس شرکت می کنند. همچنین از تعدادی از گروه های فلسطینی و گروه ها موسوم به مقاومت نیز برای حضور دعوت شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود مباحث کلان و جامعی در ارتباط با موضوع فلسطین در این نشست مطرح شود، در مورد بحث کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی و اینکه آیا در این اجلاس در ارتباط با این موضوع بحث و گفت‌وگویی خواهد شد، اظهار کرد: بحث کلاهک های هسته ای رژیم اشغالگر صهیونیستی و توان هسته ای آنها بحث جدیدی نیست و این رژیم به هیچ قانونی در این ارتباط توجهی ندارد و کار خود را انجام می دهد و این تهدیدی برای کل منطقه و جهان است.

قاسمی با بیان اینکه بحث فعالیت های اتمی این رژیم همواره طی سالیان گذشته در دستور کار ایران و مجامع جهانی بوده است، ادامه داد: نیاز به اراده ای جدی وجود دارد که این رژیم را مجبور کند که طبق معاهدات بین المللی عمل کند. گرچه خوی و ماهیت این رژیم نیز برای همگان روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با حکم اخیر دادگاه کانادایی علیه ایران و پیگیری هایی ایران در این ارتباط اظهار کرد : این حکم جدیدی است که از سوی این دادگاه علیه ایران صادر شده است و ما در بخش های ذیربط به دنبال بررسی این موضوع هستیم تا بعد از بررسی هام لازم اقدامات مناسب را انجام دهیم، ولی آنچه که مشخص است این حکم خلاف قوانین بین المللی است و ما آن را محکوم می کنیم.

خبرنگاری در این نشست با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ و حضور آقای عراقچی در این سفر به همراه ظریف، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا در این گفت‌وگوها در ارتباط با موضوع برجام گفت‌وگوهایی صورت گرفته با توجه به اینکه در روز جمعه نیز دیداری بین هیات ایرانی و خانم فدریکا موگرینی انجام شد،‌ که قاسمی در پاسخ تصریح کرد : تعدادی از این ملاقات ها از سوی طرف ایرانی پیش بینی شده بود و از دیگر سو برخی از طرف های خارجی نیز علاقه داشتند که با هیات ایرانی در ارتباط با مسائل دو جانبه، منطقه ای و جهانی رایزنی و گفت‌وگو کنند. در این ملاقات های طیف مختلفی از مسائل با توجه به وضعیت زمانی و مکانی مطرح شد.

وی ادامه داد: در مذاکره با برخی کشورها احتمالا در خصوص برجام، تحولات آن و کارشکنی هایی که ممکن است در راه اجرای آن وجود داشته باشد گفت‌وگو هایی مطرح شده است و طرفین هر کدام مواضع خود را مطرح کرده اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه طیفی از مباحث و مسائل در این گفت‌وگوها مطرح شده است ، افزود : ماهیت اجلاس مونیخ و شرح وظایف آن مشخص است. البته فرصت مغتنمی است که در حاشیه این اجلاس با توجه به سطح شرکت کنندگان در آن، مذاکرات و رایزنی هایی بین مقامات کشورهای شرکت کننده برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار خانم موگرینی با ظریف، ایشان حامل پیامی از سوی آمریکایی ها برای ایران بوده با توجه به اینکه او درسفر اخیرش به آمریکا با مقامات این کشور در ارتباط با برجام رایزنی هایی داشته است، گفت: بحث پیامی مطرح نبوده است، همانطور که گفتم در این دیدارها طیفی از مسائل مطرح می شود و بحث تبادل نظر و رایزنی است. طرف های مذاکره کننده نگاه خود را نسبت به موضوعات مختلف از جمله برجام اعلام کردند.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه عراقی مبنی بر اینکه به نظر وی چه زمانی ادعاهای عربستان و ترکیه علیه ایران به اتمام می رسد و این که اینگونه ادعاها چه تاثیری می تواند بر گسترش روابط ایران و عراق داشته باشد، تصریح کرد: در حوزه سیاست هیچ وقت وضعیت ثابت نمی ماند و همیشه شاهد تغییر و تحولات هستیم. قرار نیست موضوعات در یک نقطه مشخصی ثابت بماند و این افت و خیزها در دنیای سیاست همواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم شاهد تغییر وضعیت و بهبود اوضاع باشیم و براساس سیاست حسن همجواری امور را پیش ببریم، گفت: از وضعیت کنونی هیچ کس سود نمی برد. نیاز داریم با تلاش همگانی صلح و ثبات را در منطقه ایجاد کنیم،‌با گروه های تروریستی مبارزه کنیم و شرایط توسعه اقتصادی را در مجموعه منطقه به وجود آوریم، چرا که این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. به نحوی که منطقه به سمت یک وضعیت توسعه یافته و زندگی مسالمت آمیز برای مردم این منطقه حرکت کند.

قاسمی در پاسخ به قسمت دوم سوال این خبرنگار توضیح داد: ایران در ارتباط با روابطش با کشورها به صورت مستقل و براساس منافع خود تصمیم می گیرد و هیچ ارتباطی بین روابط ایران و عراق با نوع روابط ما با دیگر کشورها وجود ندارد. ایران و عراق هر دو کشور مستقلی هستند که براساس منافع ملی شان رفتار می کنند. ما امیدواریم که شاهد همکاری های بیشتر بین ایران و عراق باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آینده روابط روسیه و آمریکا را چطور می بینید و اینکه آیا روس ها باز هم با کارت ایران می خواهند در ارتباط با نوع تعاملشان با آمریکا عمل کنند، گفت: من کارت بازی بلد نیستم و نمی دانم کارت چیست و نمی توانم پیش بینی کنم چه روابطی در آینده بین این دو کشور رخ می دهد، ولی معتقدم که زود است که اکنون در ارتباط با روابط این دو کشور قضاوت کرد. مسائلی که بین روسیه و آمریکا وجود دارد، ریشه ای، عمیق و ایدئولوژیک است و هر دو طرف به این موضوع آگاهی دارند. آمریکایی ها آرزوهای خود را دارند و علاقه مند به یک روسیه مقتدر نیستند. روس ها نیز در مورد تحولات در شرق اوکراین مسائلی دارند. بنابراین بحث ساده ای نیست که این روابط را بخواهیم پیش بینی کنیم و باید آن را به زمان بسپاریم.

قاسمی ادامه داد: ایران جایگاه خود را دارد و براساس منافعش روابط خود را با روسیه و دیگر کشورها پیگیری و برنامه ریزی می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این که قرار است امروز ایران آزمایش جدید موشکی انجام دهد، گفت: هر کس چنین چیزی اعلام کرده دروغ است و من این موضوع را تکذیب می کنم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دولت بحرین قصد دارد شیخ عیسی قاسم را از بحرین به استانبول تبعید کند و نظر ایران در این ارتباط چیست،‌ پرسش کرد که سخنگو در جواب این سووال اظهار کرد : ما خبر قطعی در این ارتباط نداریم و در رسانه‌ها در این ارتباط مسائلی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه باید به دولت بحرین یادآوری شود که مسائل داخلی خود را امنیتی نکند و از طریق گفت‌وگو و تفاهم مشکلات داخلی‌اش را حل کند، ادامه داد: اینگونه راهکارها، راهکارهای سازنده‌ای برای بحرین نخواهد بود. ما علاقه‌مند هستیم که بحرین در صلح و ثبات کامل به سر ببرد و از طریق گفت‌وگو و تفاهم مشکلات داخلی خود را حل کند. امیدواریم که دولتمردان بحرینی تصمیمات عاقلانه و بجایی اتخاذ کنند و به سمت راهکارهایی نروند که قبلا آزموده شده و نتیجه سازنده ای به همراه نداشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث مطرح شده در ارتباط با تغییر مرزها در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: ما معتقدیم در هر کشوری مردم آن کشور تعیین کننده اصلی هستند. در مورد سوال مطرح شده نیز جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر مرز تجزیه کشورها و تقسیم شدن آنها مخالف است. آن را به ضرر و زیان تمامی کشورهای منطقه می‌داند و معتقد است که باعث ایجاد بی‌ثباتی می‌شود، لذا با تمام توان تلاش داشته‌ایم که از وقوع چنین مسائلی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی از تحلیل‌ها در اندیشکده‌ها بین‌المللی چنین تحلیل‌هایی مطرح می‌شود، ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که این موضوعات در حد تئوری و نظریه پردازی است و قطعا تحقق چنین امری به نفع هیچ کدام از ملت‌های منطقه نخواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با برگزاری رفراندوم از سوی جمهوری خودخوانده قره باغ در این منطقه اظهار کرد : در این رفراندوم گویی سیستم این منطقه از نیمه ریاستی به ریاستی تبدیل می شود. از نظر ایران برگزاری این رفراندوم اقدامی نابجا، ناپسند و غیر قابل قبول است و تصور ما این است که اینگونه رفتارها به حل و فصل بحران قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان کمکی نمی‌کند. همواره تاکید ما این بوده که باید بحران مورد اشاره از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل شود و اینگونه اقدامات مورد قبول نیست و برای رسیدن به صلح و ثبات در این منطقه موثر نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با برگزاری طرح گرامیداشت یاد شهدا از ۲۲ بهمن ماه تا ۲۲ اسفند ماه با ارزشمند عنوان کردن این طرح اظهار کرد: روز هفتم اسفند ماه سالروز گرامیداشت شهدای وزارت خارجه است که این موضوع شامل تمام شهیدان این وزارتخانه است. از جمله کسانی که در مزار شریف، منا و دیگر نقاط جهان به فیض شهادت رسیده‌اند. برنامه‌ریزی جامعی برای گرامیداشت آنها در هفتم اسفند انجام شده است و امیدواریم بتوانیم به نحو مناسب از خانواده‌های معظم شهدا قدردانی کنیم.

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات اخیر مقامات ترکیه‌ای از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور علیه ایران پرسید و در ادامه گفت آیاضرورت ندارد ایران باید مواضع خود را به صورت شفاف‌تر و روشن‌تر بیان کند تا شاهد اینگونه موضع گیری‌ها علیه ایران نباشیم؟ که قاسمی در پاسخ اظهار کرد: در مورد ترکیه مطالبی را مطرح کردم. چند روز پیش شاهد مواضع غیر دوستانه‌ای از سوی رئیس‌جمهور ترکیه در سفر به چند کشور حوزه خلیج فارس بودیم و به نظر می‌رسد که وی به علت وضعیت و شرایط خاصی که در آن سفر و در آن منطقه حاکم بوده دچار احساسات خاصی شده و مواضعی را در مورد ایران بیان کرده بودند البته پاسخ لازم به آن‌ها داده شد.

وی با غیرسازنده عنوان کردن این گونه اظهارات از سوی مقامات ترکیه ادامه داد: ایران کشوری است که با عزم جدی و اراده بالا در تلاش است که به ایجاد صلح و ثبات در مجموعه منطقه کمک کند. نقش ایران در منطقه سازنده است و اینکه ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای دیگر کنند فرافکنی است. برخی فکر می‌کنند که با مطرح کردن نام دیگر کشورها می‌توانند از زیر بار مسئولیت و مشکلاتی که با آن روبرو هستند کنار بروند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مواضع ایران شفاف است و ما یکی از شفاف‌ترین مواضع را داریم، گفت: ما از ابتدا گفته‌ایم که چرا در سوریه هستیم. اگر در عراق هستیم برای چه بوده و به درخواست چه کسانی بوده است. مواضع ایران مبهم نیست و آنچه که اتفاق افتاده درست بودن مسیر ایران و بی‌راهه رفتن دیگران بوده و همین موضوع آن‌ها را وادار می‌کند سخنان غیرمنطقی و غیرسازنده در ارتباط با دیگران مطرح کنند.

در پایان این نشست خبرنگاری از حاشیه های ایجاد شده در مورد سفر نخست وزیر سوئد به تهران و ضیافتی که در اقامت گاه سفیر سوئد در ایران برگزار شده و در آن تعدادی از وزرا نیز حضور داشته‌اند پرسید که سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد :‌ ۳۷ سال است که در کشور چنین مراسم‌هایی برگزار می‌شود و چیز جدیدی نیست. در تمام دنیا این گونه مراسم‌ها برگزار می‌شود مثلا سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور به مناسبت یازدهم فوریه که روز پیروزی انقلاب اسلامی است مراسم و جشن‌هایی را برگزار می‌کنند و از دیپلمات‌های کشورهای مختلف برای حضور در این مراسم دعوت می‌کنند. دیگران نیز همین کار را در تهران انجام می‌دهند و امری روتین است.

وی گفت: نوع دیگری از این مراسم‌ها نیز متداول است که وقتی مقام بلندپایه‌ای از یک کشور به کشور دیگری سفر می‌کند سفیر آن کشور به مناسبت سفر مقام عالی رتبه کشور متبوعش مراسم ناهار، شام و یا عصرانه‌ای را برگزار می‌کند و از دیپلمات ها کشورهای مختلف که در آن کشور حضور دارند برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنند. البته برای شرکت در این گونه مراسم‌ها یک ملاحظاتی دیپلماتیکی وجود دارد و یک نوع اقدام متقابل است؛ مثلا اگر آن‌ها در مراسم جشن روز ملی ما در سطح معاون وزیر شرکت کرده باشند ما نیز در آن سطح شرکت می‌کنیم و این یک چیز مشخصی است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نخست وزیر سوئد برای اولین بار به تهران آمده بود و هیأت بلندپایه‌ای ایشان را همراهی می‌کردند ادامه داد: در این سفر تلاش بر این بود که یک اقدام عملی برای توسعه همکاری‌های دو کشور صورت بگیرد؛ موضوعی که پیش از آن در استکهلم و تهران در ارتباط با آن صحبت شده بود. در جریان این سفر با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر سوئد پنج سند همکاری بیان مقامات دولتی دو کشور در کاخ سعد آباد امضا شد. در انتهای این سفر سفارت سوئد در تهران به افتخار حضور نخست وزیرشان در ایران مراسمی را برگزار کردند که این مراسم به نوعی افتتاح اتاق بازرگانی و تجارت سوئد در تهران نیز بود و این نیز در ادامه بحث کار جدی و عملی بود که مقامات دو کشور بر انجام آن در جریان این سفر تاکید داشتند.

وی گفت:‌ در ارتباط با آنچه که اتفاق افتاده هیچ ایراد و اشکالی وجود نداشته و وزرای ذی ربط ایرانی نیز با توجه به نوع همکاری‌هایی که ما با سوئد داریم و حضور نخست وزیر سوئد در تهران در یک سطح معمولی و با اطلاع وزارت خارجه در آن جلسه حضور داشتند.

این دیپلمات ارشد کشور مان تاکید کرد: آنچه که انجام شده یک کار طبیعی است و من نمی‌دانم چرا در برخی از رسانه‌ها این موضوع تبدیل به سوژه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
چه زود دوس شدین
جالبه واقعا
اونا بهمون توهین میكنن
ما هیئت میفرستم
(دیپلماسی لبخند)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
اگر ما نخوایم بریم حج كیو باید ببینیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مسئولین مربوطه چه اصراری بر انجام حج دارن؟؟؟؟
جانباز و بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
عموم مردم معتقد هستند چون آل سعود به ملت ما توهین كرده نیازی نیست كه این هیئت به عربستان فرستاده شود چون این عربستان است كه به ما (ملت) ایران توهین نموده و رفتن به مناسك حج كه با توهین همراه باشد بهتر است كه انجام نشود . مگر عربستان شرایط ما را قبول كند اصلا" این پولها همه سلاح می شود وبرسر مسلمانان یمن و عراق و سوریه و لیبی ریخته می شود ملت ایران انجام مراسم حج این چنینی را نمی خواهند.

نیازمندی ها