گالری‌ها، مراکز هنری و فرهنگسراهای تهران با برپایی نمایشگاه‌هایی از هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان به هنر در آغاز اسفندماه امسال هستند.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۹۱
برنامه گالری‌های تهران در آخرین فصل زمستان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، همزمان با برپایی همایش علمی - پژوهشی «آجر و آجرکاری» در فرهنگستان هنر، نمایشگاهی مرتبط با این همایش برپا شده است.

در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ تصویر از مجموعه‌های شخصی پنج عکاس و متخصص هنر آجرکاری ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

انتخاب عکس‌های این مجموعه براساس ترتیب تاریخی است و از دوران مادها (آجرهای تپه قلاییچی بوکان) تا شوش هخامنشی و در امتداد خود تا قرون اولیه اسلامی و دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، زندیه، قاجار و پهلوی را در بر می‌گیرد.

نمایشگاه همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران تا ۱۳ اسفندماه در نگارخانه آینه در موسسه فرهنگی هنری صبا، میزبان علاقه‌مندان به سرگذشت یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای ایرانی خواهد بود.

گالری شکوه

نمایشگاه نقاشی‌های حجت شکیبا و مینا شکیبا با عنوان «سال‌های ونکوور» گشایش می‌یابد. حجت شکیبا ۱۲ نقاشی مدرن مربوط به دوره قاجار و مینا شکیبا ۲۵ تابلوی منظره با تکنیک رنگ روغن روی بوم در این نمایشگاه ارائه می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی‌های «سال‌های ونکوور» از ۲۹ بهمن تا چهارم اسفندماه هر روز (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شکوه» به نشانی خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیرنوری، شماره ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه چهاردهمین جشن تصویر سال با ارائه آثاری در زمینه عکس، پوستر و کاریکاتور در خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد.

نمایش عکس‌هایی از رحلت آیت‌الله رفسنجانی و فاجعه پلاسکو از بخش‌های ویژه این دوره از جشن تصویر سال است.

نمایشگاه چهاردهمین جشن تصویر سال از اول تا ۲۰ اسفندماه در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

گالری بن

یک گالری با همکاری جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی و برپایی نمایشگاه «گدازه» از خانواده‌های آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو حمایت می‌کند. این نمایشگاه خیریه است و تمام عواید آن به خانواده آتش‌نشان‌ها و خانواده دو سرایداری که زیر آوار ماندند، تقدیم می‌شود.

در این نمایشگاه آثار متنوعی به نمایش گذاشته شده است. این آثار از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند.

نمایشگاه «گدازه» ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «بن» به نشانی درکه، خیابان شهید احمدپور، شماره ۶۰ میزبان علاقه‌مندان است.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

آیین گشایش نمایشگاه «بانوان خوش‌نویس ایران» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) همراه با تقدیر از پنج بانوی استاد خوش‌نویسی برگزار می‌شود.

در قالب این برنامه، از پنج بانوی استاد خوش‌نویسی، الهه خاتمی، سیده صغری حسینی، ازهار شرکا، زهره عباسی و زهره رییس‌الساداتی تجلیل خواهد شد و نمایشگاهی از آثار بانوان خوش‌نویس دوره‌ قاجار افتتاح می‌شود و تا ۳۱ فروردین ۹۶ در این موزه برپا خواهد بود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه ساعت ۱۸ به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند.

گالری مژده

نمایشگاه نقاشی‌خط‌های فریبا نصیریان و کیارش یعقوبی با عنوان «سی مرغ کهن» افتتاح می‌شود. این دو هنرمند که به‌صورت مشترک روی این آثار متمرکز بوده‌اند، در نمایشگاه خود ۲۷ اثر نقاشی‌خط با تکنیک میکس‌مدیا شامل اشعاری از شعرای بزرگ ایران مانند حافظ، سعدی و مولانا را با خط نستعلیق روی بوم به‌نمایش می‌گذارند.

نمایشگاه نقاشی‌خط‌های «سی مرغ کهن» ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ در گالری «مژده» به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، شماره ۲۷، زنگ ۱ گشایش می‌یابد و تا ششم اسفندماه هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۲ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری ویستا

نمایشگاه چاپ دستی، کلاژ و مجسمه‌های ثمیلا امیرابراهیمی با الهام از نقش‌مایه‌های ایرانی گشایش یافته است. این هنرمند در نمایشگاه خود نمای کامل و جامعی از فعالیت خود روی نقش‌مایه‌های باستانی ایران را به‌نمایش گذاشته است.

این هنرمند در کنار نمایشگاه که در آن ۳۷ چاپ دستی و کلاژ، ۳۲ مجسمه و ۱۳ مونوپرینت را به‌نمایش درآورده، کتابی هم با عنوان «باستانی‌ها» در ۱۰۴ صفحه و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است.

نمایشگاه مروری بر دو دوره کار چاپ دستی و مجسمه‌های چوبی ثمیلا امیرابراهیمی تا ۱۵ اسفندماه در گالری «ویستا» به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، شماره ۱۱ برپاست.

موزه رضا عباسی

نمایشگاه آثار خوشنویسی حمیدرضا حسن‌شاهی که تلفیقی از خطوط نستعلیق و لاتین است، افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه ۴۰ تابلوی خوشنویسی که تلفیقی از خط نستعلیق و خط لاتین (کاپرپلیت) است، به‌نمایش گذاشته می‌شود. این کار برای اولین‌بار توسط حمیدرضا ابراهیمی ابداع شد.

نمایشگاه این هنرمند از ۲۸ بهمن تا دوم اسفندماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه رضا عباسی به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

فرهنگسرای ابن‌ سینا

دومین نمایشگاه گروهی دانشجویی «آوادیس» با ارائه آثاری در حوزه تجسمی در فرهنگسرای ابن‌ سینا برپا شده است. در این نمایشگاه ۴۰ اثر میکس‌مدیا، نقاشی‌خط و دکوراتیو ارائه شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن نمایشگاه تا ۲۹ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۹ به نگارخانه ابن‌سینا واقع در شهرک غرب، ایران زمین شمالی، فرهنگسرای ابن‌ سینا مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۸-۸۸۳۶۶۳۶۶ تماس بگیرند.

گالری پردیس ملت

نمایشگاه فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش ایران در گالری پردیس ملت افتتاح می‌شود و ۲۰۰ هنرمند با بیش از ۳۰۰ اثر در آن حضور دارند.

از جمله هنرمندانی که در این دوره از فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش ایران آثارشان به نمایش و فروش گذاشته می‌شود، می‌توان به کامبیز درمبخش، کتایون مقدم، عربعلی شروه، آریا اقبال، رضا بانگیز، اسدالله کیانی، بهزاد شیشه‌گران و سیروس آقاخانی اشاره کرد.

نمایشگاه فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش ایران جمعه ۲۹ بهمن‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، پردیس سینمایی ملت، طبقه منفی ۲ افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان برای دیدن و خرید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۳ اسفند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به این گالری مراجعه کنند.

آرت سنتر

نمایشگاهی از آثار دوره‌های مختلف کاری محمدعلی ترقی‌جاه افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه که مروری بر دوره‌های مختلف کاری این هنرمند است، ۳۰ اثر از آثار ترقی‌جاه و فیلم مستندی درباره او به‌نمایش درخواهد آمد.

نمایشگاه آثار ترقی‌جاه از ۲۹ بهمن‌ماه تا ۱۰ اسفند در آرت‌سنتر باغ به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری نقش جهان

نمایشگاهی از آثار سیاه‌قلم آذین ارومچی با موضوع دست‌ها گشایش می‌یابد. ارومچی نقاشی حرفه‌ای را از سال ١٣٨٩ آغاز کرده و این نمایشگاه، اولین نمایشگاه انفرادی آثار سیاه‌قلم او به‌شمار می‌رود.

این نمایشگاه از ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «نقش جهان» به نشانی نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی ۲، شماره ۹ افتتاح می‌شود و تا پنجم اسفند از ساعت ۱۶ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. نگارخانه شنبه‌ها تعطیل است.

نگارخانه هنر ایران

نخستین نمایشگاه گروه طلا و جواهر هنرستان‌های کاردانش شهر تهران برپا شده است. این نمایشگاه که شامل آثار طراحی، مدل‌سازی و ساخت طلا و جواهر هنرآموزان رشته طلا و جواهر است، به همت کارشناس گروه، آزیتا قماشی برگزار شده است.

فاطمه احمدی‌زاده، افسانه امامی، جلال پارسا، لیلا ترابیان، مرضیه جهانگیری، فرزانه خرم، فریده خلیل‌زاده، مهدی خلیلی، گلزار دلاوری، معصومه رهبر، ملیحه سلیمی، سمیه صادقی خمامی، میتر فرحبخش، لیلا فعله‌نژادیان، آزیتا قماشی، مهناز کسرائی‌آذر، لیلا گلزار، حسین گنجی، ترانه هاشم‌نیا و مرضیه زیودار هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۸ بهمن‌ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ هر روز (به‌جز شنبه‌ها) در نگارخانه «هنر ایران» به نشانی چهارراه ولیعصر (عج) به سمت میدان فردوسی، خیابان خارک، جنب ضلع غربی تالار وحدت، شماره ۱۹ برپاست.

نگارخانه الهه

نمایشگاهی از آثار نقاشی شهره قنبری با عنوان «حاجی فیروز» گشایش یافته است. این مجموعه نگاهی سمبولیک به یک پرسوناژ قدیمی ایرانی دارد. حاجی فیروز در آتشکده‌ها نگهبانی و محافظت از آتش را برعهده داشت تا این عنصر اصلی طبیعت همچنان پابرجا بماند و خاموش نشود.

نمایشگاه «حاجی فیروز» از ۲۲ بهمن تا ۲ اسفند، در نگارخانه الهه واقع در بلوار آفریقا، انتهای خیابان گلفام، خیابان نازنین، بن‌بست امینی، پلاک ۳ برپاست. نگارخانه، چهارشنبه‌ها و تعطیلات رسمی به غیر از جمعه‌ها تعطیل است.

برج آزادی

دومین نمایشگاه عکس و نقاشی گروه هنری «آن» با نمایش آثاری از ۲۹ هنرمند در تالار آینه برج آزادی افتتاح شده است. گروه هنری «آن» از استادان هنر، فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته‌های هنر از جمله عکاسی، نقاشی، گرافیک، کارگردانی، تئاتر و سینما تشکیل شده و تعداد ۵۸ اثر در این نمایشگاه با موضوع آزاد در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نمایشگاه عکس و نقاشی «آن» تا ۲۹ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۸ در تالار آیینه برج آزادی پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری نگر

نمایشگاه نقاشی، حجم و چیدمان «قرمز» با نمایش آثار هنرمندان رشته‌های مختلف هنری طی دو هفته برگزار می‌شود. این نمایشگاه به‌مناسبت جشن اولین سال تاسیس گالری «نگر» برگزار می‌شود و آثاری از هنرمندان معاصر در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

هفته اول این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۸ بهمن‌ماه و هفته دوم از ۲۹ بهمن تا پنجم اسفندماه برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه «قرمز» می‌توانند به گالری «نگر» به نشانی خیابان قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی شرقی، کوچه دلارام، شماره ۳۳، زنگ سوم مراجعه کنند.

گالری فردا

نمایشگاهی از عکس‌های لیلی حفیظی‌راد با عنوان «شکاف ماضی» گشایش یافته است. عکس‌های این بانوی هنرمند اصفهانی که حاصل دو سال کار او روی یک پروژه مشخص از بناها و ساختارهای کالبدی نامشخص مکانی است، در این نمایشگاه به‌نمایش درآمده است.

«شکاف ماضی» تا ۲۸ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «فردا» به نشانی خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، شماره ۲، واحد ۲ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری ساربان

نمایشگاهی از آثار نقاشی فریا آریانژاد با عنوان «آپوریا» برپا شده است. این نمایشگاه به کیوریتوری زروان روح‌بخشان برگزار شده است. این مجموعه آثار نخستین نمایشگاه انفرادی آریانژاد است که بر مبنای دغدغه آنچه در معنای عام از انسان باقی مانده، شکل گرفته است.

نمایشگاه «آپوریا» تا ۲۹ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ساربان» به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، شماره ۱۳۰ میزبان علاقه‌مندان است. گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است.

فرهنگسرای نیاوران

بخش بین‌الملل و مفاخر نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته است.

در این بخش از نمایشگاه جشنواره نهم، آثاری از علی قلم‌سیاه، علی‌اصغر تجویدی، ابوالفضل همتی آهویی، احمد عربانی، مجتبی ملک‌زاده و مسعود نجابتی در کنار ویدئوآرت‌های اسپانیا و آثاری از مکزیک به‌نمایش درآمده است.

بخش بین‌الملل و مفاخر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

شهر کتاب فرشته

نمایشگاه گروهی «ادراک» با محوریت هنرهای تجسمی و نقاشی افتتاح شده است. مجموعه «ادراک» شامل آثار ۱۴ هنرمند جوان در زمینه هنرهای تجسمی و نقاشی است که گرد هم آمده تا با دست و قلم‌شان، پلی بزنند میان ادراک و نگاه تا مفاهیم رنگ و بوی عینیت بگیرند.

این مجموعه آثاری از علیرضا آدم بکان، شهریار احمدی، امیرمسعود اخوان جم، گلی توکلی، وحید چمانی، الهه حیدری، علی ذاکری، حامد رشتیان، حامد صدرارحامی، محسن فولادپور، نیلوفر قادری نژاد، کوروش گلناری، احمد مرشدلو، دانا نهداران، لیلا ویسمه و شیدا یزدی را در خود جا داده است.

این نمایشگاه تا ۱۵ اسفندماه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری شهر کتاب فرشته به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، شماره ۱۶۷۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه آثار نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است.

این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن‌ماه در محل این موزه واقع در خیابان کارگر شمالی، بوستان لاله برپا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها