سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون بررسی مناسبات ایران و عربستان در کارگروه روابط خارجی کمیسیون متبوعش گفت: با دعوت ریاض از تهران برای حضور در نشست مربوط به سفر حج لازم دانستیم با مطالعه دقیق رفتار خصمانه سعودیها علیه ایران طی سالهای اخیر، در صورت دادن تضامین لازم مبنی بر امنیت جانی و حفظ احترام و شخصیت هم‌وطنانمان از طرف دولت سعودی این سفر انجام گیرد، در غیر این صورت لزومی ندارد پول حجاج به جیب حامیان تروریست برود.
کد خبر: ۱۰۰۱۹۰۰
مخالفت با تجاوز و تکفیر؛ عامل دشمنی ریاض با تهران/ بودجه عمرانی یکسال کشور در جیب سعودیها!

«سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورکار جلسه این هفته کمیسیون متبوع خود، به جام جم آنلاین گفت: در پی دعوت دولت سعودی از کشورمان برای حضور در نشست پنجم اسفند با محوریت اعزام حجاج به سرزمین وحی، کمیته روابط خارجی کمیسیون در این مورد و همچنین واکاوی مناسبات تهران- ریاض با برخی از مسئولین تشکیل جلسه داد.

وی بررسی آخرین تحولات میان ایران و عربستان در حضور معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه را از مهمترین ابعاد این جلسه برشمرد و افزود: متأسفانه دولت سعودی در طول سالیان گذشته با حمایت از گروه‌های تکفیری تروریست در منطقه اقدام به آتش افروزی کرده و منطقه را در بدترین حالت از بحران قرار داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اعزام حجاج به مکه منوط به تضامین لازم بمنظور امنیت جانی، احترام و شخصیت هم‌وطنانمان از طرف دولت سعودی خواهد بود، در خصوص اعم محورهای جلسه کمیسیون گفت: مقرر شد جمهوری اسلامی اسلامی طی تحقق این شروط با اعزام حجاج موافقت کند ، مضاف به اینکه برائت از مشرکین جز لاینفک مناسک حج بوده لذا شایسته است ریاض بعنوان میزبان حاجیان موانع موجود در برگزاری این مراسم را برطرف سازد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات خصمانه ریاض در جهت ایجاد فضای ایران هراسی در منطقه و جهان خاطرنشان کرد: عربستان با استفاده ابزاری از شورای همکاری خلیج فارس و نیز همدستی با رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش دارد با منزی ساختن(به زعم خود) جمهوری اسلامی بر جنایات و تجاوزات خود در منطقه سرپوش گذارد.

نقوی حسینی تصریح کرد: مقامات سعودی با بی‌کفایتی در مناسک حج بطور عمد عامل به شهادت رسیدن تعدادی از حجاج ایرانی شدند، از طرفی برخی از مأموران امنیتی فرودگاه نسبت به نوجوانان ما جسارت کردند که همه اینها از سوی حکام ریاض بی‌پاسخ ماند و تاکنون نتایج دادگاه مأموران مجرم در این زمینه به گونه شفاف و قاطعی به ما ارائه نشده است.

وی افزود: در سفر حجاج عمره ما به سرزمین وحی بودجه عمرانی یک سال کشور در عربستان هزینه می‌شود. از این رو با توجه به انتفاع دولت سعودی از حاجیان ایرانی؛ وقتی جان و مال و شخصیت اخلاقی - اجتماعی این عزیزان در خطر باشد و از طرفی ریاض این ثروت هنگفت را در تسلیح تروریستها و تجاوز به یمن صرف کند چه لزومی دارد چنین پولی به حلقوم آل سعود ریخته شود.

وی در راستای مواضع نابخردانه آل سعود، دلیل اصلی دشمنی آنها با ما را در مواضع متوازن و مسالمت آمیز جمهوری اسلامی در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران در منطقه همواره بر تعییین سرنوشت مردم سوریه – بحرین و یمن به دست شهروندان آنها تأکید داشته و حال اینکه عربستان بدنبال تجاوز و جنگ طلبی و نیز تسری وهابیت در منطقه است، لذا این نقطه افتراق موجبات دشمنی آل سعود با ایران را فراهم آورده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز امیدواری کرد: عربستان بعنوان یک کشور همسایه راه خود را در مراوده مسالمت آمیز با ایران پیدا کند و با جبران گذشته تاریک خود در ایجاد خسارات مادی و معنوی به جمهوری اسلامی؛ در ثبات و ایجاد صلح در منطقه از نقش مخرب خود کاسته و راه تعامل با مردم و نظام جمهوری اسلامی را در پیش گیرد.

وی ادامه داد: در جلسه روز امروز کمیسیون نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای پاسخگویی به سؤالات جمعی از نمایندگان در مجلس حضور می‌یابد.

نقوی حسینی تصریح کرد: روز چهارشنبه (27 بهمن) نیز هیئت‌رئیسه کمیسیون تشکیل جلسه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۰
۰
رزیم سعودی كثیفترین و پستترین موجودی است كه حتی روی كافران را هم سفید كرده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها