«ام.اس» از بیماری‌هایی است که در چند سال اخیر شاهد گسترش و شیوع آن در کشور هستیم و زنجان هم در این میان جزو استان‌هایی است که متاسفانه این بیماری در آن روبه افزایش بوده و هر سال قربانیان بیشتری را در دام خود اسیر می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۴۱

به گزارش جام‌جم، ام.اس، گرچه پیر و جوان نمی‌شناسد، اما عمدتا در افراد جوان بین 20 تا 35 سال شیوع دارد و در بین خانم‌ها چهار برابر آقایان است. علت اصلی بروز آن هم هنوز کاملا روشن نیست، اما عوامل متعددی را می‌توان در مورد وقوع آن دخیل دانست که معمولا چند عامل در بین همه مشترک و برخی عوامل هم بسته به مکان و موقعیت زندگی، متفاوت است.

دکتر جواد محمدیان، عصب‌شناس درباره دلایل افزایش ام.اس در استان زنجان می‌گوید: از جمله این عوامل می‌توان به تنش‌های عصبی، مشکلات اقتصادی و همچنین شدت آلودگی سرب و روی در هوای این استان اشاره کرد.

وی با بیان این‌که ام.اس، یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ نامتعارفی به سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی می‌دهد، می‌افزاید: در کنار عامل هورمون‌ها و همچنین برخی عفونت‌ها، کمبود ویتامین‌D نیز می‌تواند در بروز این بیماری دخیل باشد که این عامل آخر در مورد استان زنجان احتمال بیشتری دارد، زیرا شرایط آب و هوایی و کوهستانی زنجان، دریافت این ویتامین را از منبع اصلی آن یعنی آفتاب به حداقل می‌رساند که در این زمینه به همه افراد بخصوص بانوان مصرف مکمل‌های غذایی و دارویی این ویتامین ضروری و مهم توصیه می‌شود.

*1500 بیمار ام.اس در زنجان

بر اساس آمار رسمی، هم‌اکنون 1500 بیمار ام.اس در استان زنجان وجود دارد که بنا به گفته احمد شکوریان، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام.اس استان، حدود 900 نفر از این بیماران زیر پوشش این انجمن قرار دارند.

وی تامین هزینه دارو و درمان و هزینه‌های جانبی را وظیفه نخست این انجمن عنوان کرده و می‌افزاید: انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام.اس، این وظیفه را تا حد توان در قبال بیماران زیر پوشش انجام می‌دهد، ضمن این‌که از سال 93 نیز برای راه‌اندازی یک درمانگاه تخصصی خدماتی و درمانی در این زمینه برنامه‌ریزی شد و با تلاش‌های صورت گرفته، زمینی پنج هکتاری در بهترین نقطه شهر در اختیار این انجمن قرار گرفت و اکنون نیز ساخت آن از 60 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. طبقه همکف این ساختمان نیز با همت یکی از خیران به مساحت 1600 مترمربع در آستانه تکمیل شدن است. شکوریان، نهاد آموزش و پرورش را یکی از ارگان‌های همراه این انجمن دانسته و می‌گوید: با همکاری این دستگاه کمک‌های قابل توجه مالی برای حمایت از بیماران جمع‌آوری شده است.

*ساخت درمانگاه با کمک‌های مردمی

در همین زمینه محمدرضا گنج‌خانی، مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران ام.اس استان زنجان نیز اظهار امیدواری می‌کند که در صورت تامین اعتبارات لازم، این درمانگاه پیش از موعد پیش‌بینی شده به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی، کلینیک تخصصی ام.اس زنجان در چهار طبقه و زمینی به مساحت 5000 مترمربع با کارکردهای جداگانه ازجمله زیرزمین با کاربری فیزیوتراپی، آزمایشگاه، بستری بیماران در مرحله تشخیص و بالینی و محل اقامت بیماران پیش‌بینی شده است. گنج‌خانی یادآور می‌شود: در طول دو سالی که از آغاز ساخت این درمانگاه می‌گذرد، تاکنون 40 میلیارد ریال برای آن هزینه شده و برای تکمیل باقیمانده آن نیز 50 میلیارد ریال مورد نیاز است که تمام منابع نیز از محل کمک‌های مردمی بوده و یک ریال هم از اعتبارات دولتی دریافت نشده است.

در همین حال درویش امیری، استاندار زنجان ضمن اعلام آمادگی استانداری زنجان در کمک به انجمن ام.اس، خود را عضو افتخاری این انجمن معرفی کرده و وعده می‌دهد در آینده نزدیک از این مرکز بازدید کند تا دست‌کم از اقدامات آنها حمایت معنوی شود.

*ضرورت فرهنگسازی

علیرضا بیگلری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان درخصوص بیماری ام.اس می‌گوید: استان زنجان به هر موفقیتی که در حوزه سلامت دست یافته، حاصل تعامل خیریه‌ها و مسئولان بوده است؛ هرچند به نظر می‌رسد مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در راستای فرهنگسازی و شناساندن بیماری ام.اس، ساخت و پخش برنامه‌های تبلیغی درباره این بیماری، همکاری آموزش و پرورش در معرفی این بیماری در مدارس و وعده‌های استاندار برای کمک به انجمن‌های خیریه حمایت از بیماران ام.اس استان می‌تواند کمک قابل توجهی را به این بیماران و خانواده‌های آنها بکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها