جام جم آنلاین - آرشیو

مرگ اندیشی، به جای مرگ هراسی

مرگ اندیشی، به جای مرگ هراسی

نادیا فرجی، کارگردان و بازی با نمایش یه روز دیگه در تالار-کارگاه نمایش و بعد سایه تئاتر شهر، سومین اثری است که اجرا می‌کند. نخستین نمایشی که او روی صحنه برد، نمایش «خواب آرام» بود که متن آن را هم خودش نوشته بود.

«سرباز» مهم‌ترین کتاب تاریخ ادبیات مقاومت است

«سرباز» مهم‌ترین کتاب تاریخ ادبیات مقاومت است

حجت‌الاسلام هادی شیرازی ساکن قم است و کارهای انتشارات خط مقدم را در ساختمان این مجموعه که خانه پدری اوست، رتق و فتق می‌کند. او سال‌هاست هر سه‌شنبه به تهران می‌آید تا با نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی در پایتخت تعامل سازنده داشته باشد و پیگیری‌های کاری‌اش را به سامان برساند. دفتر خط مقدم در تهران، آپارتمان کوچکی، انتهای بن‌بست در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر است. صبح یکی از همین سه‌شنبه‌ها، قبل از این که اولین گروه از نویسندگان برای برگزاری جلسه به آنجا برسند، گفت‌وگوی ما با مدیر انتشارات خط مقدم در حالی برگزار شد که سفره‌ را روی زمین پهن کردیم تا هیچ چیزی مانع خوردن صبحانه‌مان نشود...

کنسرت‌ نمایش برای همه مردم

کنسرت‌ نمایش برای همه مردم

برج میلاد تهران هر شب شاهد موج بزرگی از عاشقان امام‌ علی (ع) است که در جمع‌های دوستانه و خانوادگی به سمت «راه‌عشق» قدم‌برمی‌دارند.

با قلدرها و اوباش ها در سینما قهرمان سازی نکنیم

با قلدرها و اوباش ها در سینما قهرمان سازی نکنیم

حجت قاسم زاده اصل با نویسندگی و کارگردانی سریال ها و تله فیلم های متعدد تلویزیونی توانست مخاطب خود را در تلویزیون پیدا کند و آثارش را به دل مخاطبان بنشاند.

«ایران زمین» خط قرمز من است

«ایران زمین» خط قرمز من است

مسعود بُربُر را جایی ندیدم مگر کتاب به دست یا در حال گفت‌وشنود درباره داستان. نمونه فردی که داستان‌نویسی را شأن و شاخصه خود می‌داند و تکلیفش با خودش روشن است. از روزی که کرونا آمد، جزو اولین نفراتی بود که راه را از میان محدودیت‌ها بازکرد و نگذاشت قرنطینه بر سر قرارهای ادبی سایه مرگ بیندازد؛ تا همین حالا که بیش از 800 برنامه زنده داستان‌خوانی برگزار کرده و کارگاه و کلاس‌هایش درباره داستان و روایت همچنان به شکل غیرحضوری ادامه دارد. با این‌که به سختی می‌توان قراری میان برنامه روزانه‌اش‌ هماهنگ کرد اما با خوشرویی چند ساعت با ما به گفت‌وگو نشست.

عضو ارتش نیکبختی باش!

عضو ارتش نیکبختی باش!

مهرداد صدقی را با کتاب‌های طنز آبنبات می‌شناسند. او نویسنده، طنزپرداز و استاد دانشگاه، متولد سال ۱۳۵۶ در بجنورد است. صدقی سال ۷۵ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته صنایع چوب در دانشگاه گرگان آغاز کرد و با دریافت مدرک دکترا از همین دانشگاه، آن را به پایان رساند. صدقی اولین فعالیت‌های خود را در زمینه نوشتن در دوران دانشجویی آغاز کرد. کتاب «نقطه ته خط» اولین اثر منتشرشده از این نویسنده است. اوج شهرت صدقی با کتاب‌های آبنبات بود که روایت‌گر اتفاقاتی پیرامون یک خانوده بجنوردی است. این آبنبات‌های شیرین طرفداران زیادی را برای صدقی دست و پا کرده است. با او به بهانه روز قلم و این که چگونه پا به عرصه نویسندگی گذاشت به گفت‌وگو نشستیم.

دنیای زیبای زنان محجبه

دنیای زیبای زنان محجبه

«برای رعایت حجاب خودم هزاران دلیل دارم؛ جلب رضایت خدا، آرامش روانی، انقراض بی‌بندوباری، آرامش فردی و اجتماعی، تقویت تمرکز، تحکیم بنیان خانواده، کاهش خیانت و ناامنی، شکر نعمت زیبایی و...» این‌ها را فاطمه زمانی می‌گوید، طلبه 27ساله‌ای که سال۸۳ مقام اول مسابقات قهرمان کشور کیک‌بوکسینگ کاراته را از آن خود کرده و در سال‌۸۴ در مسابقات کشوری در رشته تاپ کیک‌بوکسینگ دوباره می‌درخشد و مدال طلا می‌گیرد. در سال 90 هم در مسابقات کشوری ووشو مقام دوم را به دست آورده است. او لیسانس تربیت بدنی دارد و مدتی هم در تیم قایقرانی بانوان فعالیت داشته و با انتخاب حجاب، زندگی حرفه‌ای‌اش دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با او درباره این تغییرات گفت‌وگو کردیم.

سینمای روشنفکری خالی از تماشاچی است

سینمای روشنفکری خالی از تماشاچی است

سال‌هاست در همه ارکان حرفه‌ای سینما و تلویزیون از فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی تا تهیه‌کنندگی و بازیگری و امور صنفی و مطبوعات تخصصی فعالیت کرده است. همواره سرسخت، قبراق و سرحال. حالا در آغاز دهه نهم زندگی گام‌هایش مقتدر و استوار و نگاهش به وضعیت حال و آینده فضای حرفه‌ای واقع‌بینانه است.

تلاش برای سیراب شدن از زمزم ولایت

تلاش برای سیراب شدن از زمزم ولایت

حج، بزرگ‌ترین جشنواره و نمادین‌ترین مناسکی است که مسلمانان از همه فرق و مذاهب به آن معتقدند. در ایام مشخصی از سال در مکه گرد هم می‌آیند و اعمالی که نقاط مشترک بسیاری دارد را بجا می‌آورند.

با راه‌اندازی مراکز آنلاین در برابر هجوم شبهه‌های دینی و تاریخی پاسخگو باشیم تا مخاطب درمانده نشود

با راه‌اندازی مراکز آنلاین در برابر هجوم شبهه‌های دینی و تاریخی پاسخگو باشیم تا مخاطب درمانده نشود

ضرورت آگاهی‌بخشی و بینش‌افزایی کاربران مسلمان ایرانی یعنی پیروان اسلام ناب محمدی (تشیع)، نقش ایران و فرهنگ ایرانی مسلمان در تمدن‌ سازی، دلایل جنگ نرم دشمن با ایرانی شیعه به‌عنوان پیروان راستین اسلام ناب محمدی، دلایل شبهه‌افکنی و... از اهم واجباتی است که محور هم‌سخنی‌مان با دکتر محمدحسین رجبی دوانی قرارگرفت.

رد گلوله و خمپاره روی دیوارهای سربرنیتسا شوکه‌ام کرد

رد گلوله و خمپاره روی دیوارهای سربرنیتسا شوکه‌ام کرد

انتشار کتاب «تجاوز به سبک یک جنتلمن» که حاصل تلاش‌های خانواده میرهادی است و نگاهی کاملا انسان‌محور به روایت‌های تکان‌دهنده از قربانیان تجاوز در جنگ بوسنی دارد، ما را بر آن داشت تا در آستانه برپایی راهپیمایی مارش‌میرا در کشور بوسنی، سیدمیثم میرهادی را به دفتر روزنامه دعوت کنیم و درباره تلاش‌های او و همسرش در مسیر روایت مظلومیت مسلمانان بوسنی و هرزگوین به گفت‌وگو بنشینیم.

نفت باعث ایجاد لیبرالیسم فرهنگی در جنوب شد

نفت باعث ایجاد لیبرالیسم فرهنگی در جنوب شد

اردشیر صالح پور نویسنده، پژوهشگر نام آشنای کشور با خدمات ارزنده بیشمار در حوزه فرهنگ و هنر و مدیریت فرهنگی است. نگارش و کارگردانی نمایش‌نامه های متعدد.

«هناس» صدای مظلومیت شهدای هسته ای ایران را به گوش دنیا می رساند

«هناس» صدای مظلومیت شهدای هسته ای ایران را به گوش دنیا می رساند

چندی پیش در حالی که رسانه ها از قرار گرفتن فیلم «هناس» در جایگاه سوم جدول آثار پرفروش روی پرده خبر دادند و به رشد 85 درصدی مخاطبان آن پس از اجرای طرح شناوری بلیت سینماها اشاره داشتند، تعدادی از سازندگان این فیلم ملی و عاشقانه، مهمان روزنامه جام جم بودند.

ضرورت‌ها، نیازها و موانع ایجاد پلاتفرم‌های امن فرهنگی

ضرورت‌ها، نیازها و موانع ایجاد پلاتفرم‌های امن فرهنگی

در روزهای اخیر تخلفات آشکار درگاه‌های پخش آثار ویدئویی با عرضه سریال‌های بدون مجوز بالا گرفت. موضوعی که باعث شد بررسی دیگر تخلفات این عرصه مورد توجه قرار گیرد. در این میان «ساترا» نهاد نظارتی بر این فضا، فرصتی را برای متخلفان ایجاد کرد تا در اصلاح عملکرد خود اقدام عاجل کنند.

ترویج، حلقه گم شده صنعت نشر

ترویج، حلقه گم شده صنعت نشر

رحیم مخدومی از نویسندگان پرکاری است که آثار متعددی بخصوص در زمینه ادبیات پایداری تالیف کرده است و در وصف قلمش همین بس که بدانیم رهبر معظم انقلاب، آن را با واژه‌هایی مانند لطیف، پرنکته، ژرف‌نگر، موعظه‌آمیز و گویا کتاب «یار کجاست؟» را توصیف کرده‌ اند.

لهجه عراقی را  از سربازان آمریکایی یاد گرفتم!

لهجه عراقی را از سربازان آمریکایی یاد گرفتم!

«بازیدار» و «زمینی که مرا بالا برد» روایت دو عراقی است که تجارب متفاوتی در طول جنگ تحمیلی داشته‌اند. این کتاب‌ها را انتشارات سوره‌ مهر منتشر کرد اما تاکنون آن‌طور که باید و شاید، درباره‌شان تبلیغ و تعریفی صورت نداده‌اند. وقتی فهمیدیم نویسنده این کتاب‌ها به تهران آمده، بی‌درنگ به دفتر روزنامه دعوتش کردیم تا درباره این دو اثر خواندنی با هم صحبت کنیم.

نبوغ خوشنویسی و جنون شطرنجی

نبوغ خوشنویسی و جنون شطرنجی

اگر از آن جنبه‌های بیهوده تکرار و روزمرگی‌ها و دوباره‌کاری‌های عبث بگذریم، تکرار در ادبیات و هنر، جزو اصول بنیادین است و در دست هنرمندان به مقوله‌ای خوشایند و تاثیرگذار تبدیل می‌شود.

نویسنده‌ ایرانی دنبال نوبل است!

نویسنده‌ ایرانی دنبال نوبل است!

تجربه کرده‌اید وقتی فضایی را در عکس یا فیلم می‌بینید، دلتان می‌خواهد بروید از نزدیک و به آن دست یابید تا کشف کنید آنچه در ذهن داشتید، چقدر با واقعیت منطبق است؟ کتابفروشی آموت، برای من یکی از این مکان‌ها بود و یوسف علیخانی‌ای که نمی‌دانی آن وجه جدی‌ و با اوتوریته‌اش حقیقی است یا آن مرد مهربانی که مخاطبانش استوری کرده و از معاشرت با او کیف می‌کنند؟ مدت‌ها بود می‌خواستم به آن ساختمان سپید بروم، این گزارش انگیزه‌ای شد، برای قطعی شدن تصمیمم. شبانه در گروه خانواده «قفسه کتاب» اعلام کردم من برای گزارش آماده‌ام.

حفظ اصالت‌ها راحت‌تر از بازیافت آنها است

حفظ اصالت‌ها راحت‌تر از بازیافت آنها است

تم غالب فیلم‌های بهروز شعیبی هر چند مبتنی بر موضوعات مهم اخلاقی و انسانی است که در وجوهی از آنها حتی می‌توان رگه‌هایی از التهاب و حساسیت زایی را نیز تشخیص داد، اما شخصیت فردی او و سبک فعالیت سینمایی اش فارغ از هرگونه هیاهوطلبی و حاشیه پردازی است. متواضع، بی ادعا و ارزش مداری که به راحتی هم از اصولش کوتاه نمی‌آید.

فیلمسازی برای نسل امروز، سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد

فیلمسازی برای نسل امروز، سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد

یکی از مهم‌ترین حسرت‌های سینمای ایران در این سال‌ها کم‌فروغی و بی‌رونقی فیلم‌های کودک و نوجوان و فاصله بعید این آثار با نمونه‌های درخشان و خاطره‌انگیز د‌هه‌های 60 و 70 است.

2 صفحه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها