تصمیم مسئولان کمیته بین المللی المپیک به حذف کشتی از بازیهای تابستانی 2020 باعث حیرت هواداران این ورزش باستانی در سراسر جهان شده ، اما هیچ کجا به اندازه ایران نبوده است.
کد خبر: ۵۴۱۱۹۴
بازتاب حذف کشتی هیچ کجابه اندازه ایران نبود


پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این باره نوشت:کشتی در ایران ورزش ملی است که حاصل یک سنت هزار ساله و کانون آرزوهای ملی است.

این پایگاه افزود: یک خبرگزاری ایرانی انگیزه سیاسی را عامل این تصمیم اعلام کرد.یک مقام بلند پایه کشتی در ایران نیز گفت برای لغو این تصمیم با سایر کشورها همکاری خواهیم کرد.

قدرت برترایران در کشتی که شش مدال شامل سه طلا در المیپک 2012 لندن تصاحب کرد ناشی از یک سنتی است که قدمت آن به قبل از اسلام بازمی گردد و در زورخانه ها بوجود آمد.

این سنت با تغییرنظام های سیاسی وتغییرایدئولوژی نیز پابرجا بوده و شور و اشتیاق به این ورزش بعد از انقلاب اسلامی کاهش نیافت.

یک مقام ایرانی عضو کمیته پزشکی فیلا نهاد حاکم بر کشتی جهان گفت: این بحران به حدی جدی است که حتی حمایت دشمنان ایدئولوژیک ایران را نیز کسب کرده است.

محمد توکل افزود:آمریکا در کنار روسیه، ترکیه، ژاپن و کشورهای آسیای مرکزی جزو کشورهایی است که برای مقابله با حذف کشتی از تقویم بازیهای المپیک تابستانی تلاش می کند.

این ورزش حوزه ای است که ایران توانسته روابط موقتی با کشورهایی برقرار کند که روابط دوستانه نداشته است.

در دوران نادر تنش زدایی از سال 1979 تاکنون، کشتی کانون نوعی دیپلماسی پینگ پنگ بوده که یخ روابط میان چین و آمریکا در اوایل دهه 1970 را ذوب کرد.

درسال 1998،کشتی گیران آمریکایی اولین گروه از ورزشکاران این کشوربودند که بعد از گذشت 20 سال از ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران، در ایران مسابقه دادند.

جان مارکس، کارشناس حل و فصل درگیری که ترتیب شرکت دراین مسابقه را داده گفت این نمونه ای از کاربرد ورزش به عنوان ابزار رویارویی با درگیریهای شدید است.

وی با اشاره به این مسابقات گفت 13 هزار هوادار ایرانی هر دو تیم را تشویق کردند.

اگرچه کشتی نتوانسته نقش جادوی دیپلماسی را که تنیس روی میز درمورد پکن انجام دهد ایفا کند، اما ورزشکاران ایرانی و آمریکایی به خاطر هوداران ایرانی به مسابقه با هم ادامه دادند.

درسال 2007 هنگامی که کشتی گیران آمریکایی برای شرکت در جام خلیج فارس وارد ایران شدند با استقبال گرم افرادی که لباسهای سنتی برتن داشتند و دسته های گل به آنها دادند روبرو شدند.

اگرکشتی با وجود تلاشهای ایران، آمریکا و سایر کشورها در نهایت از المپیک حذف شود، یک عرصه دیگر که ورزش فرصت غلبه بر سیاست را خواهد داشت، کمتر می شود.

ایران به رقابت و میزبان رویدادهای بین المللی ادامه می دهد. تیم اسکی زنان ایران ماه جاری میلادی در رقابتهای قهرمانی اسکی آلپاین جهانی در اتریش شرکت می کند.

با این حال این تردید وجود دارد که آیا اسکی زنان آنگونه که پینگ پنگ در مورد چین و آمریکا نقش داشته یا آنچه که کشتی انجام داده، همان نقش را در روابط بین الملل ایفا خواهد کرد.

آیا ورزش می تواند ابزاری برای ایجاد پلی بین دشمنان سیاسی باشد. اگر چنین است آیا تهدید حذف کشتی از المپیک ضربه ای به دیپلماسی نیست؛ همانگونه که ضربه ای به ورزش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها