روند فعلی ورزش مناسب نیست

هاشمی‌طبا: مهرعلیزاده بدعت ایجاد کرد

اگر کرسی IOC داشتیم شرایط بهتر می‌شد

هاشمی‌طبا: نباید کشتی را حذف‌شده بدانیم

عضو سابق کمیته بین‌المللی المپیک اعتقاد دارد که حذف کشتی از بازی‌های المپیک سوال‌برانگیز است چرا که رشته‌های دیگری وجود دارند که برای حذف از بازی‌ها در اولویت باشند. وی همچنین تاکید دارد که برخورد هوشمندانه مسئولان فیلا و کمیته‌های ملی کشورهای مختلف می‌تواند مانع از تصویب پیشنهاد هیات اجرایی IOC شود.
کد خبر: ۵۴۰۵۵۰
هاشمی‌طبا: نباید کشتی را حذف‌شده بدانیم

 

 


مصطفی هاشمی طبا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف کشتی از رشته های اصلی المپیک 2020، اظهار کرد: مکانیزم کار در IOC به این صورت است که هیات اجرایی درباره یک موضوع تصمیم می‌گیرد و آن را برای تصویب به مجمع عمومی پیشنهاد می‌دهد. معمولا فدراسیون‌های جهانی از جمله کاراته و ووشو و... در رشته‌های مختلف تمایل دارند که در بازی‌های المپیک حضور پیدا کنند. به همین دلیل درخواست خودشان را به هیات اجرایی IOC می‌دهند اما تصمیم نهایی توسط مجمع عمومی گرفته می‌شود. هیات اجرایی تنها پیشنهادها را تعبیه می‌کند و آن را به مجمع عمومی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به دوران حضورش در IOC ادامه داد: در سال‌هایی که عضو IOC بودم یک بار پیشنهاد شد که کشتی فرنگی و دو رشته دیگر از بازی‌های المپیک حذف شود. این مصوبه در اجلاس سالانه کمیته بین‌المللی المپیک به رای گذاشته شد. چند نفر در مخالفت با این پیشنهاد صحبت کردند که یکی از آن‌ها من بودم. من در سخنرانی خود گفتم که وقتی کودکی شروع به راه رفتن می‌کند، در همان دوران طفولیت کشتی می‌گیرد. طبیعی است که این رشته باید در المپیک حضور داشته باشد. پس از آن هم این پیشنهاد به رای گذاشته شد و حذف کشتی فرنگی به اتفاق آرا رد شد. اکنون هم هیات اجرایی پیشنهادی را برای حذف کشتی تنظیم کرده و قرار است در اجلاس سالانه درباره حضور یک رشته از میان 8 رشته تصمیم‌گیری شود.

عضو سابق کمیته بین‌المللی المپیک با تاکید بر اینکه مسئولان کشتی باید هوشمندانه عمل کنند خاطرنشان کرد: فیلا و کمیته‌های ملی کشورهای مختلف باید تلاش کنند که این تصمیم رای نیاورد. این اصلا درست نیست که هیات اجرایی IOC ورزشی را حذف کند و بگوید که این رشته به همراه 7 رشته دیگر در رای‌گیری شرکت کند تا یک رشته المپیکی شود. IOC ابتدا باید برای حذف یک رشته رای‌گیری کند و بعد بگوید که چه رشته‌ای المپیکی می‌شود. همه چیز بستگی به تلاش و فعالیت فیلا و کمیته‌های المپیک کشورهای مختلف دارد. ما نمی‌توانیم کشتی را حذف شده بدانیم چرا که این تصمیم در اختیار کمیته اجرایی نیست. این تنها یک پیشنهاد به مجمع است. معمولا اعضای اصلی IOC به حذف رشته‌ها رای نمی‌دهند.

وی افزود: فیلا و کمیته‌های المپیک کشورهای مختلف باید بروند و مذاکره کنند و بگویند ابتدا کشتی را حذف کنید و سپس درباره جایگزینی یک رشته دیگر بحث کنید. قطعا حذف کشتی در مجمع کمیته بین المللی المپیک رای نمی‌آورد. کشورهای فعال مانند روسیه، ایران، آمریکا و ترکیه باید با اعضای IOC تماس بگیرند. هرچند که بیشتر اعضای IOC اروپایی هستند اما نسبت به کشتی حساسیت دارند. رشته‌های دیگری هستند که جذابیتی ندارند. چرا باید کشتی که رشته جذابی است حذف شود. من دلایل هیات اجرایی IOC را نمی‌دانم. اما در گذشته هم تلاش‌هایی برای حذف کشتی فرنگی می‌شد.

عضو سابق کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به این پرسش که از دست رفتن کرسی ایران در IOC تا چه حد در این شرایط به ضرر ماست، خاطرنشان کرد: زمانی که در IOC بودم از کشتی فرنگی دفاع کردم. قطعا حضور یک ایرانی در IOC اثرات زیادی دارد. به هرحال اعضا با هم رایزنی می‌کنند. وقتی عضو IOC باشیم با سایر اعضا ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داریم و می‌توانیم با آن‌ها تماس بگیریم و نظرشان را تغییر دهیم و در مورد تصمیم‌ها بحث کنیم. وقتی عضوی در IOC نداریم مجبوریم برویم و با ژاگ روگ صحبت کنیم یا با کمیته‌های ملی کشورهای مختلف صحبت کنیم که همگی با هم مقابل این پیشنهاد بایستیم.

هاشمی طبا با بیان اینکه ورزش‌های دیگری هستند که نسبت به کشتی برای حذف از بازی‌های المپیک اولویت دارند تصریح کرد: به نظر من کشتی می‌تواند در المپیک بماند. باید مقابل این پیشنهاد هوشمندانه رفتار کرد. حذف کشتی اتفاق خوبی نیست. ورزش‌های زیاد دیگری وجود دارند که برای حذف اولویت دارند. حذف کشتی از المپیک جای سوال دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها