به منظور امضای تفاهم نامه اجرایی گسترش روابط ورزشی با ترکیه؛

عباسی وارد آنکارا شد

وزیر ورزش و جوانان ایران، روز چهارشنبه در شهر آنکارا با ˈسوات قلیچˈ وزیر ورزش و جوانان ترکیه در خصوص راه های توسعه هرچه بیشتر مناسبات ورزشی و بین جوانان دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.
کد خبر: ۵۴۰۵۱۲
ایران و ترکیه در آستانه گسترش روابط بیشتر ورزشی


ˈمحمد عباسیˈ روز سه شنبه به دعوت وزیر ورزش و جوانان ترکیه در راس هیاتی به شهر آنکارا پایتخت این کشور سفر کرد و امروز (چهارشنبه) به همراه ˈبهمن حسین پورˈ سفیر ایران در آنکارا و هیات همراه با همتای ترکیه ای خود در ساختمان جدید وزارت ورزش و جوانان ترکیه با استقبال گرم ˈسوات قلیچˈ روبه رو شد.

وزیر ورزش ترکیه در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی، با تاکید بر اهمیتی که کشورش به توسعه همه جانبه مناسبات با ایران قائل است، گفت: ورزش یکی از مهم ترین حوزه های همکاری دو کشور است که با توجه به جمعیت جوان دو کشور و جایگاهی که ایران و ترکیه در دنیای اسلام دارند، می تواند الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی باشد و از این طریق نیز زمینه نزدیک سازی هر چه بیشتر کشورها و بدست گیری ابتکار عمل در توسعه روابط بین کشورهای اسلامی توسط جوانان را فراهم کند.

قلیچ با اشاره به ناآرامی ها و درگیری ها در برخی از کشورهای اسلامی گفت: امیدواریم با پیشگامی ایران و ترکیه، زمینه نزدیک سازی هرچه بیشتر جوانان کشورهای اسلامی با هدف توسعه فعالیت ها و مناسبت های ورزشی بین کشورهای اسلامی فراهم آید تا ملت های مسلمان بیش از بیش همدیگر را درک کرده و با حداقل سازی اختلافات، به حداکثر سازی توافقات و همکاری های بین خود فضاسازی کنند.

او گفت: امروزه یکی از مهم ترین دلایل هدف نشان قرار دادن کشورهای اسلامی از سوی غرب این است که ما خود هنوز نتوانسته ایم اختلافات داخلی را حل کرده و روابط بین کشورهای اسلامی را به حد مطلوب برسانیم.

قلیچ با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت ترکیه، زیر 30 سال هستند، گفت: برای رسیدن به قله مطلوب در ورزش، راه زیادی است که باید طی شود و هدف، رساندن سهم پنج درصدی فعلی در تعداد ورزشکاران با تحصیلات عالیه نسبت به جمعیت ترکیه به 10 درصد است.

وی با ابراز خوشحالی و خرسندی از شنیدن پیشرفت های ورزشی ایران و حضور فعال ورزشکاران ایرانی در رقابت های بین المللی، توضیحاتی در خصوص پیشرفت های ورزشی ترکیه ارایه

کرد و به تلاش کشورش برای میزبانی بازی های المپیک 2020 تاکید کرد و گفت: در این راه انتظار کمک و حمایت از کشورهای اسلامی به ویژه کشور همسایه دوست و برادر ایران است.

وزیر ورزش و جوانان ترکیه گفت: موفقیت ترکیه در این میزبانی موفقیت دنیای اسلام نیز خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به بازی های بین دانشگاهی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) که قرار است در روزهای 15 تا 20 ماه آوریل در قبرس ترک نشین برگزار شود، گفت: خوشحال خواهد بود که وزیر ورزش و جوانان ایران را نیز در این بازی ها همراهی کند.

قلیچ گفت: مقامات قبرس ترک نشین، رسما از وزیر ورزش و جوانان ایران برای حضور در این مسابقات دعوت به عمل خواهند آورد.

عباسی نیز با تشکر از میزبانی وزارت ورزش و جوانان ترکیه گفت: مایه خرسندی است که ایران و ترکیه، روابط قوی و دوستانه و همسایگی خوبی دارند که البته مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور، ایجاب می کند، دو کشور بیش از پیش روابط خود را گسترش دهند و ما مسوولان نیز موظفیم با استفاده از ظرفیت های فراوان، گام های بلندتری را برای توسعه مناسبات به ویژه در حوزه ورزش و جوانان برداریم.

به گزارش ایرنا، وی با ارایه اطلاعاتی در خصوص پیشرفت های ورزشی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در سال های اخیر و مقایسه ساخت و سازهای صورت گرفته نسبت به گذشته گفت: در دوره اخیر با توجه به اینکه خاستگاه انقلاب اسلامی نگاه ویژه به مناطق محروم و روستاهاست، دولت ایران توجه ویژه ای را به توسعه ورزش در روستاها داشته که ثمره این سرمایه گذاری را می توان به خوبی در موفقیت های ورزشی ایران در مجامع ورزشی جهان مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه مسوولان بلندپایه ورزشی، مسوولیت خطیری در این راستا دارند، گفت: ایران از میزبانی شهر استانبول برای بازی های المپیک 2020 استقبال و حمایت می کند و موفقیت های ترکیه در حوزه ورزشی را موفقیت های ورزشکاران ایرانی قلمداد می کند.

او گفت: برگزاری چنین بازی هایی در شهر استانبول می تواند علاقه جوانان کشورهای اسلامی را به ورزش بیش از پیش افزایش دهد.

عباسی جوانان را سرمایه های ارزشمند کشورهای اسلامی دانست و گفت: با توسعه روابط و همکاری های ورزشی بین جوانان کشورهای اسلامی، ضریب مقاومت آنها در قبال تهاجمات فرهنگی غرب نیز افزایش خواهد یافت و ایران و ترکیه می توانند در این زمینه ابتکار عمل را بدست گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت دیدارها و گفت و گوهای مستمر و نزدیک مقامات ورزشی دو کشور، از ˈسوات قلیچˈ برای سفر به ایران دعوت کرد که با استقبال وی روبه رو شد و تاکید کرد در اولین فرصت به ایران سفر خواهد کرد.

عباسی در ادامه، خواستار تلاش مسوولان دوطرف برای برگزاری مسابقات ورزشی دوستانه به ویژه در رشته های ورزشی پرطرفدار شد و گفت: این گونه فعالیت ها مورد توجه جدی افکار عمومی دو کشور قرار خواهد گرفت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها