مدیر مجموعه ورزشی آزادی نیز از مشکلاتی که برای واردات گیت‌های مخصوص برای الکترونیکی شدن فروش بلیت و ورود تماشاگران به استادیوم وجود دارد می‌گوید.
کد خبر: ۵۳۷۸۰۶
از رویا تا واقعیت در پشت‌گیشه‌ها

سارا احمدیان ‌ جام‌جم/ فروردین ماه امسال بود که در نشستی با حضور مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان، مدیر مجموعه ورزشی آزادی و مدیر پروژه فروش اینترنتی بلیت مسابقه‌های فوتبال در لیگ برتر وعده مکانیزه شدن فروش بلیت در ورزشگاه آزادی به طور جدی بر سر زبان‌ها افتاد و مسئولان وعده دادند در اسرع وقت با عملی کردن این طرح برای همیشه مشکلاتی را که در زمینه بلیت‌فروشی بخصوص در دیدارهای بزرگی مثل شهرآورد وجود دارد، حل خواهند کرد. اما با وجود گذشت مدت زمان زیادی از این وعده‌ها این معضل همچنان به قوت خود باقی است و در دیدار اخیر سرخابی‌ها نیز حسابی برای تماشاگران دردسرساز شد تا پرونده فروش الکترونیکی بلیت در ورزشگاه‌های بزرگ کشورمان بخصوص مجموعه ورزشی آزادی دوباره گشوده شود و این بار نیز وعده‌های تازه داده شود که معلوم نیست به این زودی‌ها عملی می‌شود یا خیر.

برای هفتاد و ششمین تقابل قرمز و آبی‌های پایتخت، تماشاگرانی که بین تماشای این دیدار از نزدیک و از تلویزیون، رفتن به ورزشگاه را انتخاب کرده بودند مثل همیشه سختی‌های زیادی را متحمل شدند و با اقدام عجیب مسئولان برگزاری مسابقه، آنها که با برنامه‌ریزی بیشتری حتی شب قبل از بازی خود را به آزادی رسانده بودند برای رفتن به داخل ورزشگاه و تماشای بازی از جایی که بلیت مخصوص آن را تهیه کرده بودند با مشکلات بیشتری نسبت به کسانی که ساعتی پیش از بازی به استادیوم رسیدند روبه‌رو بودند؛ اتفاقی که بدون شک کشور ما را در برگزاری بزرگ‌ترین شهرآورد فصل فوتبالی خود بین همتایانش در دنیا و حتی قاره کهن متمایز می‌کند و طرفداران پرشور و پرتعداد فوتبال را ناامید و دلسرد. به هر حال علاقه به فوتبال در ایران آنقدر وجود دارد که هواداران سرخابی با گذشت چند روز از مسابقه همه مشکلات را فراموش می‌کنند و دوباره در دیدار بعدی رنجی را که باید برای تماشا و لذت بردن از دیدار تیم محبوبشان متحمل شوند به جان می‌خرند، ولی واقعیت این است که این حضور پرشور از رضایت طرفداران فوتبال نشان ندارد و نحوه بلیت‌فروشی در استادیوم آزادی نیازمند بازنگری ویژه است. مطالبه‌ای که در این گزارش مردم خواهان آن هستند و مسئولان وعده‌اش را می‌دهند که سهم ما نیز یک ابراز امیدواری برای تحقق این طرح و قول و قرارها در این زمینه است.

مردم چگونه وارد ورزشگاه آزادی شدند؟

حامد توکلی، دانشجوی بیست‌و‌هشت‌ساله یکی از کسانی است که با وجود سکونت در تهران، همراه عده‌ای از دوستانش ساعت 2 بامداد روز مسابقه راهی ورزشگاه می‌شود تا مبادا مثل دربی قبلی بلیت روبه‌روی جایگاه را از دست بدهد. او که طرفدار استقلال است درباره شرایط حاکم بر بلیت‌فروشی می‌گوید: برای این بازی تصمیم گرفتیم با توجه به امکاناتی که شب قبل از مسابقه فدراسیون در نظر می‌گیرد زودتر به ورزشگاه برویم تا بلیت گیرمان بیاید، چون پیش بینی می‌کردیم با توجه به وضع دو تیم، استقبال خوبی از بازی شود. 6 صبح هم که بلیت فروشی شروع شد بلیت خریدیم، اما خیلی از کسانی که حتی بلیت ده هزار تومانی داشتند وقتی رفتند نزدیک ساعت بازی برگردند، حتی جایی برای نشستن نداشتند و مثل کسانی که بدون بلیت یک ساعت قبل از بازی وارد ورزشگاه شدند، بازی را تماشا کردند.

علیرضا حق‌وردی ، سی‌و‌پنج‌ساله دیگر تماشاگری است که شهرآورد 76 را از نزدیک تماشا کرده است، اما بلیت را ساعت 12 ظهر به قیمت 25 هزار تومان و در واقع از بازار سیاه خریده است. این در حالی است که مسئولان برگزاری مسابقه حوالی ظهر اعلام کردند ظرفیت ورزشگاه آزادی کامل شده است. وی که طرفدار پرسپولیس است، می‌گوید: چون نمی‌توانستم صبح زود به آزادی بیایم ترجیح دادم بلیت را از بازار سیاه و گران‌تر بخرم، اما انگار اشتباه کردم. کسانی که پشت در بودند منتظر ماندند و آخر سر هم خیلی راحت درها باز شده بود و داخل استادیوم آمدند. متاسفانه سیستم بلیت فروشی به گونه‌ای است که هم وقت زیادی از مردم می‌گیرد و هم عادلانه نیست. جایگاهی که روی بلیت تعیین می‌شود نیز چندان اعتباری ندارد. بعضی اوقات جایگاهی که پولی برای آن پرداخت کردی پر می‌شود و معلوم نیست چرا بلیت آن قسمت را در دست داری. واقعا لازم است فروش بلیت اینترنتی شود تا جلوی این همه بی نظمی را بگیرند و خیلی از اتفاق‌ها مثل پرتاب ترقه هم با زیر نظر داشتن شماره بلیت و صندلی‌ها کنترل ‌شود.

و بالاخره یکی از طرفداران پرسپولیس امید پورپناهی که همراه چهار نفر دیگر بدون بلیت وارد استادیوم شده و اتفاقا از جایی که از طبقه دوم بازی را تماشا کرده‌اند راضی است، در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: فکر نمی‌کردیم بتوانیم وارد استادیوم شویم، چون دائم اعلام می‌کردند ظرفیت پر شده، اما یکی از دوستانم شنیده بود فقط 70 هزار بلیت فروختند. خب ورزشگاه آزادی 100 هزار نفر گنجایش دارد. ما منتظر ماندیم. مردم آنقدر اصرار کردند که بالاخره درها را باز کردند. فکر کردیم اول باید پول بلیت را بدهیم، اما متوجه شدیم پولی لازم نیست، البته این اولین بار بود که ما شهرآورد را بدون پول از نزدیک تماشا کردیم.

ظرفیت ورزشگاه آزادی و ابهامات تازه

مهدی تاج که با سرپرستی سازمان لیگ، مسئولیت تازه‌ای در فوتبال دارد پس از برگزاری شهرآورد 76 سرخابی‌ها برای رفع ابهام درباره نحوه بلیت فروشی توضیحاتی ارائه کرد که خود منشا ابهاماتی جدید است. وی که اعلام کرده است ظرفیت ورزشگاه آزادی 100 هزار نفر نیست از گنجایش 84412 نفری این ورزشگاه می‌گوید و این‌که 70 هزار بلیت برای این دیدار سنتی به چاپ رسیده و 7000 بلیت نیز به عوامل دو تیم و مهمانان آنها اختصاص داده شده است. به این‌که عدد 84412 برای گنجایش این ورزشگاه قدیمی چطور استخراج شده کاری نداریم، اما باید از مسئولان برگزاری رقابت‌ها بخصوص تاج پرسید، حتی اگر ظرفیت ورزشگاه آزادی عددی باشد که اعلام شده پس چرا حدود 10 هزار بلیت کمتر تهیه شده تا مردم به طور کامل نتوانند از این ظرفیت استفاده کنند؟ به سراغ سرپرست سازمان لیگ می‌رویم که در این باره توضیح بدهد. او به «جام‌جم» می‌گوید: با توجه به بازی‌های اخیر این دو تیم و مسائل حاشیه‌ای و امنیتی تصمیم بر این بود که 77 هزار بلیت چاپ شود، شاید تصور نمی‌شد استقبال در این حد باشد، روز بازی هم مساله خاصی نبود، حوالی ظهر ظرفیت تکمیل شده بود، اما وقتی عده‌ای آمدند که صبح بلیت تهیه کرده و استادیوم را ترک کرده بودند، نمی‌شد با بلیت پشت در بسته بمانند. بنابراین تصمیم گرفتیم به آنها اجازه ورود بدهیم و در جلسه‌ای با مسئولان برگزاری و ورزشگاه تصمیم بر این شد که به خاطر احترام به مردم تا جایی که ظرفیت اجازه می‌دهد کسانی که پشت در بودند وارد استادیوم شوند که به این ترتیب گروهی بدون بلیت وارد شدند.

اما این احترام به مردمی که پشت در بسته بودند نوعی بی‌عدالتی در حق کسانی نبوده که بلیت تهیه کردند؟ تاج توضیح می‌دهد: به هر حال این بی‌نظمی را قبول داریم، اما کاری هم از دست ما برنمی‌آید. برای حل این مشکل باید سیستم فروش بلیت اینترنتی شود، اقدامات لازم هم انجام شده اما دستگاه‌هایی که ورزشگاه آزادی را به این شیوه مجهز می‌کند برای ترخیص از گمرک با مشکل مواجه شده‌است که در این باره مسئولان ورزشگاه آزادی اطلاعات بیشتری دارند، اما فکر می‌کنم این مشکل برای فصل بعد مرتفع خواهد شد.

گیت‌ها برسد طرح عملی می‌شود

اما مدیر مجموعه ورزشی آزادی نیز از مشکلاتی که برای واردات گیت‌های مخصوص برای الکترونیکی شدن فروش بلیت و ورود تماشاگران به استادیوم وجود دارد می‌گوید. توفیق کابلی در گفت‌وگو با خبرنگار «جام‌جم» می‌افزاید: پس از انجام اقدامات اولیه برای الکترونیکی شدن فروش بلیت مجموعه ورزشی آزادی، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال همگی آماده اجرای طرح بودند و هستند، اما متاسفانه تنها مشکل ما نداشتن گیت‌های مخصوص این کار است که آن هم به دلیل بروز مشکلاتی در واردات کالا بوده که امیدواریم با پیگیری‌های لازم حل شود و حداقل به فصل بعدی مسابقه‌های فوتبال برسد، چون اگر گیت‌ها برسد بزودی این طرح را عملی می‌کنیم.

وی درباره اتفاقات شهرآورد 76 می‌گوید: برای این بازی 70 هزار بلیت تهیه شده بود، اما تعداد تماشاگران بیشتر بود، به دلیل ازدحام، بلیت اضافه نفروختیم و در‌ها را باز کردیم که فکر می‌کنم حدود 90 هزار نفر از این بازی دیدن کردند.

یادمان باشد وقت طلاست

با وجود وعده‌هایی که داده می‌شود، این مشکل هنوز در فوتبال ما وجود دارد، مشکلی که حتی در کشورهای آسیایی هم کمتر دیده می‌شود. بلیت بازی اخیر پرسپولیس و استقلال به گواه شاهدان از سه تا 40 هزار تومان فروخته شده، این در حالی است که عده‌ای نیز رایگان وارد ورزشگاه شدند و این نابرابری نحوه بلیت فروشی برای این بازی را کاملا زیر سوال برده است. گاهی خوب شعار می‌دهیم که وقت طلاست، اما وقتی پای عمل می‌رسد تنها چیز بی‌ارزش وقت است، امیدواریم وعده‌ها زودتر عملی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها