تلاش های نیروی زمینی برای فرار از قعر جدول؛

ثبت یک تساوی در هفته شانزدهم لیگ برتر هندبال

هندبالیست های ایران ضعیف شده اند

استکی: هندبال ایران به ماقبل تاریخ بر می گردد

سجاد استکی هر چند در ابتدای فصل با تیم هندبال سپاهان قرارداد امضا کرده است اما هدف کنونی او پیوستن به یک تیم آلمانی است،
کد خبر: ۵۳۷۱۸۶
استکی: هندبال ایران به ماقبل تاریخ بر می گردد

جام جم/سجاد استکی هر چند در ابتدای فصل  با تیم هندبال سپاهان قرارداد امضا کرده است  اما هدف کنونی او پیوستن به یک تیم آلمانی است، هدفی که به محض پایان دوره خدمت او عملی می شود. استکی که اخیرا با پیشنهاد قطری ها نیز مواجه شده بود ترجیح داد برخلاف برادرش الله کرم که لیگ قطر را برای ادامه هندبال خود انتخاب کرد در ایران بماند تا از همین جا مستقیم به لیگ های قطری برود. او در گفت و گو با جام جم از احتمال لژیونر شدن خود و وضعیت نامساعد هندبال ایران می گوید:
- گویا از چند تیم قطری پیشنهاد داشتید؟
• سه تیم السد، الوکره و الخطیریات به دنبال جذب من بودند اما فعلا سرباز هستم و انتقالم به لیگ قطر مهیا نیست . حتی اگر این مشکل را هم نداشتم ترجیح می دادم در لیگ ایران بمانم چون هدف اصلی من حضور در لیگ اروپاست.

- اگر سربازی تان تمام شود کار انتقالتان به لیگ های اروپایی چقدر طول می کشد؟
• دو الی سه هفته. من دو ماه از سربازی ام باقی مانده و اگر شرایط مهیا شود سریع برای بازی کردن به اروپا می روم. اسپانیا، فرانسه و دانمارک لیگ های فوق العاده ای دارند اما بوندس لیگای آلمان چیز دیگری است.

- به نظرتان الله کرم می تواند در السد قطر موفق باشد؟
• صد در صد می تواند موفق باشد. مربی فرانسوی السد که قبلا عملکرد من و الله کرم را دیده بود به ما گفت که می توانیم بدون هیچ مشکلی در بهترین لیگ های اروپایی بازی کنیم. قطر برای الله کرم یک سکوی پرتاب است و انجا می تواند به تیم های اروپایی بپیوندد. لیگ قطر بازیکنان خارجی متعددی دارد که چندان درجه یک نیستند اما به هرحال همین بازیکنان باعث شده اند لیگ قطر سطح بالاتری نسبت به لیگ ایران داشته باشد.

- سطح کیفی این دوره از رقابتهای لیگ برتر هندبال را چطور ارزیابی می کنید؟
• ایمان جمالی، الله کرم استکی و میلاد مسائلی به لیگ های خارجی رفته اند که شاید این موضوع درکیفیت لیگ تاثیر منفی بگذارد اما با توجه به افزایش تیم های مدعی این ضعف جبران می شود. تیم های سبزوار ، مشهد ، مس کرمان، شهرداری تبریز و البته سپاهان تیم های بسیار خوبی هستند که با حضور این تیم ها تنور لیگ داغ تر می شود. با این وضعیت اگر ما قهرمان بشویم شیرین ترین قهرمانی سالهای اخیر لیگ را به دست آورده ایم.

- از تیم ملی چه خبر؟!
• فعلا مسابقات مهمی را در پیش رو نداریم . اخیرا اخباری از جذب یک مربی آلمانی برای تیم ملی به گوشمان رسیده است. اگر این اتفاق بیفتد سه اردوی پشت سر هم برای ما می گذارند تا این مربی نسبت به ما شناخت پیدا کند.

- مربی خارجی می تواند برای هندبال ایران کارساز باشد؟
• تاثیری که خارجی ها روی هندبال ایران می گذارند غیر قابل انکار است و تجربه این را به خوبی نشان داده است. قطعا مربی اروپایی علم بیشتری نسبت به مربی ایرانی دارد و می تواند موجبات رشد بیشتر هندبال را در ایران رقم بزند.

- ضعف مفرط رده های ملی این روزها مورد انتقاد اکثر کارشناسان قرار گرفته است، در این رابطه چه نظری دارید؟
• حق دارند. زمانی هندبال ما از مقام سومی نوجوانان آسیا پایین نمی آمد اما ضعف از زمانی آغاز شد که در یک دوره ایران به مقام به پنجم آسیا رسید. از آن زمان سقوط هندبال آغاز شد  تا و امسال که نوجوانان و جوانان با ناکامی وحشتناکی در مسابقات قهرمانی آسیا مواجه شدند ادامه پیدا کرد.

- این سقوط را چه کسانی رقم زدند؟
• بازیکنان ایرانی مشکل دارند و ضعف در عملکرد آنها مشهود است. در همین دو دوره اخیر لیگ بازیکنان جوان قابل توجهی نداشتیم که این ضعف شکست های پی در پی رده های ملی مختلف را به دنبال داشت.

- برای برون رفت از این وضعیت چه کار باید کرد؟
• اگر وضعیت رده های پایه درست شود بقیه مشکلات نیز حل می شود. به نظرم آنها در مقایسه با چند سال گذشته بسیار ضعیف شده اند . ما به جای آنکه رشد کنیم  روز به روز به عقب برمی گردیم که این به دلیل ضعف رده های پایه است. برای این رده باید برنامه ریزی اصولی و حساب شده ای وجود داشته باشد.

-  اگر بی توجهی ها به رده پایه ادامه داشته باشد چه عواقبی در انتظار هندبال ایران خواهد بود؟
• هندبال به دوران ماقبل تاریخ بر می گردد! زمانی که هندبال در ایران به تازگی راه اندازی شده بود هیچ رونقی نداشت و خود بازیکنان تلاش می کردند که این ورزش پیشرفت کند. الان در حال بازگشت به آن وضعیت هستیم. جور هندبال را در این چند سال اخیر فقط بازیکنان کشیدند هر چند در حال حاضر بسیاری از آنها ضعف های فنی مشهودی دارند.
- یعنی همه موفقیت هایی  را که طی سالهای اخیر برای هندبال حاصل شد فقط میتوان به بازیکنان نسبت داد؟
• بله، ما مدتی در آسیا خیلی مطرح بودیم و حتی   نایب قهرمان بازی های آسیایی شدیم ، یک دوره هم در مقدماتی المپیک در قد و قواره های یک تیم مدعی ظاهر شدیم که همه این موفقیت ها به عملکرد خوب و از خودگذشتگی بازیکنان برمیگردد. بعد از اینکه در رقابتهای قهرمانی آسیا که به میزبانی عربستان برگزار شد هفتم شدیم سقوط ما سرعت بیشتری به خود گرفت . آن ناکامی وحشتناک در پی عدم استفاده از بازیکنان با تجربه تیم ملی به وجود آمد و ثابت کرد حداقل در این مقطع هندبال بدون استفاده از بازیکنان خوبش به جایی نمی رسد.

- پس در این ناکامی ها نقش مربیان چه می شود؟
• آنها هم به اندازه خودشان نقش دارند و مقصر هستند. واضح است که بسیاری از مربیان ایرانی باید در دوره های ارتقای مربیگری شرکت کنند و بیشتر با علم روز هندبال دنیا آشنا شوند. در حال حاضرفدراسیون فعالیت بیتری برای رفع نواقص مربیان دارد اما وضعیت مربیان هنوز به مرحله ایده آلی نرسیده است. اگر این سقوط دنباله دار ادامه داشته باشد هندبال ایران از بین می رود.

- فدراسیون هندبال در این میان مقصر نیست؟
• این فدارسیون تلاش خود را میکند. ریشه وضعیت نامساعد هندبال ایران را مسائل گوناگونی می توان جستجو کرد و همانطور که گفتم عدم توجه به رده های مهم ترین دلیل شکست های پی در پی هندبال ماست. ما برای ارتقای هندبال ایران در آسیا زحمات زیادی کشیدیم و به همین خاطر ظلم است که به شرایط اولیه برگردیم . اگر به هندبال به اندازه کافی توجه شود در دنیا هم می توانیم شاهد موفقیت های هندبال ایران باشیم.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ج
-
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
۰
۰
به نظر من آقای كوزه گری باعث پسرفت هندبال ایران شده مانند كفاشیان كه فوتبال را نابود كرده است.امیدوارم هر چه زودتر این دونفر از این پست ها كناره گیری كنند.والبته مدیرانی لایق به جای آنها گمارده شود.

نیازمندی ها