حرکات آنها زشت و ناشایست بود

نوذری: از شکست کرمی خوشحال شدند

برترین های تکواندو در سال 91؛

پر تلاطم ترین سال تکواندو سپری شد

حاشیه های تکواندو در سال جاری به مسئولان فدراسیون هشدار داد دور شدن از واقعیت های این ورزش می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشد.
کد خبر: ۵۳۶۶۸۱
پر تلاطم ترین  سال تکواندو سپری شد

جام جم / تکواندو سال پر فراز و نشیبی را تجربه کرد ، فاصله بین  نتایج کسب شده در المپیک لندن که مورد دلخواه بسیاری نبود تا جام جهانی آروبا  با  حرف و حدیث ها ، انتقادات و اتفاقات زیادی پر شد که گذشت زمان ثابت کرد هیچ کدام از آنها  نفعی برای تکواندو به همراه نداشته است . تکواندو در سال 91 وضع عجیبی را تجربه کرد به این ترتیب که با وجود کسب یک مدال نقره در رقابتهای المپیک لندن توسط  محمد باقری معتمد حجم زیادی از انتقادها به سوی فدراسیون تکواندو سرازیر شد  تا ثابت شود انتظارات از تکواندو فراتر از یک مدال نقره  المپیکی است. ناکامی بزرگ  یوسف کرمی در کنار مدال نقره باقری معتمد که می توانست به طلا تبدیل شود جوی منفی را در تکواندو به وجود آورد هر چند در ماه های منتهی به سا ل91 به نظر می آید این وضع فروکش کرده است. علاوه بر مسائل  مرتبط با المپیک، مصدومیت های یوسف کرمی و محمد باقری معتمد و همچنین انتقادهای گاه و بیگاه رضا مهماندوست از دیگر اتفاقات مهم تکواندو در سال 91 بودند. هر چند در حال حاضر آرامشی نسبی به تکواندو حکفرما شده است اما در مجموع باید به این نکته اذعان داشت که تکواندو یکی از پرتلاطم ترین سال های خود را پشت سر گذاشت. در این اوضاع پرتلاطم و ناآرام برخی از تکواندوکاران با آرامش خاطری مثال زدنی به کار خود ادامه دادند تا با کارنامه ای قابل قبول به کار خود در سال 91 پایان بدهند. با توجه به اینکه تکواندوی ایران مسابقه بین المللی مهم دیگری تا پایان سال در پیش رو نخواهد داشت با اطمینان خاطری می توان در رابطه با انتخاب برترین های تکواندو در سال جاری نظر داد. تعدادی از مربیان تکواندو به همراه ملی پوشان سابق تیم ملی برترین های تکواندو در سال 91 را معرفی می کنند:
محمد باقری معتمد
   محمد باقری معتمد در وزن 68-  کیلوگرم از بخت های اصلی کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال طلا در المپیک لندن بود ، او آستانه این طلای با ارزش رفت اما در نهایت قافیه را به حریف ترکیه ای خود واگذار کرد تا به گردن آویز نقره بسنده کند. باقری معتمد پس از بازگشت از لندن به دفعات در مصاحبه های مختلف نسبت به کمرنگ جلوه دادن مدالش توسط منتقدان اعتراض کرد اما درنهایت تصمیم گرفت سکوت در پیش بگیرد.  البته این موضوع که باقری معتمد در مصاف با حریف ترکیه ای خود ضعف های فراوانی داشت کاملا محرز  است ولی با این اوصاف از نایب قهرمان المپیک به سادگی نمی توان گذشت. او بدون شک برترین تکواندو کار سال است.
علیرضا نصرآزادانی
   او در وزن پنجم بر روی شیاپچانگ می رود. نصر آزادانی موفق نشد کادر فنی تیم ملی تکواندو را مجاب به حضور خودش در المپیک کند ولی پس از المپیک نیز عملکردی درخشان در تیم ملی داشت . اوج کار او به جام جهانی تکواندو برمی گردد، جایی که تیم ملی تکواندوی ایران به مقام نایب قهرمانی رسید. او پیش از المپیک هم در رقابتهای گزینشی المپیک در باکو  شرکت کرد و علیرغم اینکه در یک وزن پایین تر از وزن معمول خود مبارزه  کرد اما بسیار خوب ظاهر شد. نصرآزادانی که از تکواندو کاران بااخلاق کشور نیز به شمار می رود به عنوان یکی از باهوش ترین تکواندو کاران نیز شناخته می شود.
مسعود حجی زواره
   تکواندوکار کرمانشاهی تیم ملی، ملی پوش دیگری بود که در جام جهانی آروبا خوش درخشید . او در وزن ششم مسابقه می دهد و حداقل از تکواندو کار المپیکی ای همچون یوسف کرمی عملکرد بسیار بهتر و درخشان تری در سال 91 داشت. او در رقابتهای قهرمانی آسیا که اردیبهشت ماه به میزبانی ویتنام برگزار شد نایب قهرمان آسیا شد . تداوم حضور در تیم ملی و با نظم  و انضباط بودن مهم ترین فاکتورهایی هستند که مربیان و پیشکسوتان تکواندو بر اساس آن  حجی زواره را به عنوان یکی از برترین های سال تکواندو انتخاب کردند.
فرزاد عبدالهی
   هر چقدر یوسف کرمی در سال 91 ناکام و شکست خورده بود پسر دایی ملی پوشش یعنی فرزاد عبدالهی موفق ظاهر شد. فرزاد عبدالهی در وزن ششم بر روی شیاپچانگ می رود. او نیز همانند نصرآزادان و حجی زواره جایی در المپیک نداشت  اما درخشش دنباله دار او به همراه تیم ملی در رقابتهای بین قاره ای روسیه، جام جهانی آروبا و.... باعث شد تا در جمع برترین های تکواندو ایران قرار بگیرد. او جایی عنوان داشت اگر می توانست در المپیک لندن هم شرکت کند حتما موفق به کسب مدال می شد.
کمرنگ شدن موفقیت ها در سایه کشتی
   محمدرضا زوار عضو سابق تیم ملی تکواندو و سرمربی کنونی تیم ملی تکواندو نوجوانان در گفت و گو با جام جم عنوان داشت: عملکرد کلی تکواندوی ایران در سال 91 تا امروز خوب و مثبت بوده  و به نظرم حتی آنچه که در المپیک هم به دست آمد ایده آل است . وی افزود: با مدال نقره محمد باقری معتمد در المپیک نتیجه بسیار خوبی برای تکواندوی ایران به دست آمد اما متاسفانه این موفقیت در هیاهوی موفقیت های کشتی بسیار کمرنگ جلوه داده شد.  زوار یادآور شد: عملکرد تکواندوی ایران را با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی باید مورد بررسی قرار داد. فدراسیون بودجه بسیار محدودی داشت اما با وجود این بودجه محدود کارنامه پر باری به دست آمد. سرمربی تیم ملی تکواندوی نوجوانان  خاطر نشان کرد: تیم های ملی نوجوانان نیز بسیار خوب بودند ، ما در سالی که گذشت در رقابتهای قهرمانی آسیا نایب قهرمان شدیم و همین نتیجه در رقابت های جهانی هم به دست آمد. نایب قهرمانی در جهان برای ما قابل انتظار بود اما در آسیا انتظار قهرمانی داشتیم و برایمان سوال بر انگیز بود که در مکانی به غیر از اولی قرار بگیریم.
حواشی اهالی تکواندو
   در  کنار نتایجی که تیم های ملی تکواندو در رقابتهای برون مرزی و به خصوص المپیک به دست آوردند حواشی هایی که خود اهالی تکواندو به دست آوردند نیز بسیار خبرساز بود. یک طرف این حواشی ها رضا مهماندوست سرمربی سابق تیم ملی تکواندو قرار داشت و طرف دیگر کسانی که مخالف مهماندوست بودند. برخی از تکواندوکاران تیم ملی در به وجود آمدن بخشی از این  حواشی نقش ویژه ای را ایفا کردند هر چند به نظر می رسد نظرات این ملی پوشان هر چند وقت یکبار تغییر می کند.  آرامش تکواندو در سال 91 نه به خاطر شکست بزرگ و تحقیر آمیز یوسف کرمی در المپیک که به دلیل حاشیه سازی برخی از اهالی تکواندو  بارها به  هم ریخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها