ساعتی با محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال

راه تکامل ورزش را اشتباه می رویم

بیژن قهرمانلو، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون بسکتبال:

هیچ‌کس‌ در ‌بسکتبال ‌ایران حق وتو ندارد

فدراسیون بسکتبال مدیریت مشارکتی دارد. محمود مشحون قبل از هر تصمیمی با اعضای هیات‌رئیسه مشورت می‌کند.
کد خبر: ۵۳۶۵۸۸
هیچ‌کس‌ در ‌بسکتبال ‌ایران حق وتو ندارد

بیژن قهرمانلو، بازیکن سال‌های دور بسکتبال ایران و از همدوره‌ای‌های محمود مشحون، رئیس فدراسیون در تیم ملی بسکتبال است. قهرمانلو در سال‌های اخیر از بسکتبال ایران دور نبوده و با عضویت در هیات‌رئیسه فدراسیون بسکتبال مسائل مختلف بسکتبال ایران را رصد می‌کند. این پیشکسوت بسکتبال ایران همراه نادر کاشانی و محسن خلخالی دو نفر دیگر از نام آوران بسکتبال در سال‌های گذشته درباره مسائل اخیر به وجود آمده در لیگ برتر بسکتبال نقطه‌نظرهای خود را به فدراسیون ارائه کردند. بیژن قهرمانلو اما در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» علاوه بر این مطالب، جزئیات دیگری از مسائل جاری بسکتبال از جمله انتقادهای تازه‌ای را که به نقش جنجال‌آفرینی مهمد بچیروویچ در بازی مهرام با همیاری وارد است، تشریح می‌کند.

در روزهای گذشته شاهد اتفاقاتی در لیگ برتر بسکتبال بودیم. از اعتراض به داوری گرفته تا حاشیه‌هایی که مهرام در زنجان برابر همیاری به پا کرد. شما به عنوان یکی از اعضای عالی هیات‌رئیسه فدراسیون بسکتبال در این رابطه چه نظری دارید؟

ورزش با هیجاناتی که در ذاتش وجود دارد زیباست، اما این هیجان‌ها باید کنترل شود تا به ارکان بازی ضربه وارد نکند. بسکتبال بازی پربرخوردی است، بنابراین بازیکنان در این ورزش را باید ملزم به کنترل برخی رفتارهایشان کرد. من فکر می‌کنم اگر در همه زمینه‌ها یک مسابقه را خوب مدیریت کنیم شاهد حوادثی که این مدت در لیگ برتر بسکتبال افتاد، نمی‌شویم. منظورم از مدیریت از مربیان گرفته تا بازیکنان و داوران بازی‌هاست. همین‌طور باشگاه‌هایی که هزینه می‌کنند باید در بعد فرهنگی کار کنند و این بخش را قوی‌تر اداره کنند.

بحث داوری‌ها به عنوان عامل تنش‌زای بازی‌های لیگ قلمداد می‌شود. چقدر با این مسأله موافق هستید؟

من هم بارها این حرف‌ها را شنیده‌ام و حتی در جلسات هیات‌رئیسه درباره داوری‌های لیگ برتر صحبت می‌شود. داوران بسکتبال ایران بسیار سختکوش هستند و این‌طور نیست که بخواهند جنجال درست کنند. در یکی از همین نشست‌ها یکی از داوران بین‌المللی می‌گفت داوران در یک بازی تا 400 بار در سوت خود می‌دمند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم در این تعداد دفعات داور اشتباه نمی‌کند. داور هم اشتباه می‌کند همان‌گونه که مربی و بازیکن اشتباه می‌کنند، اما وقتی یک تیم می‌بازد انگشت اتهام اول به سوی داوران می‌رود. در یکی از بازی‌هایی که خودم شاهدش بودم، مربی تیم با اشتباهاتی که داشت تیمش را بازاند، اما بعد از بازی مدیر تیم به جای قبول اشتباهات مربی تیم، یقه داوران را گرفت.

حوادث بازی زنجان که مهم‌ترین قسمت آن ترک بازی توسط مهرام و مصاحبه‌های تند دو ملی پوش بسکتبال ایران درباره داوران بود، پای هیات‌رئیسه را به میان کشید. چرا مشحون نشست اضطراری با اعضای هیات‌رئیسه را ترتیب داد، آن هم در شرایطی که بعد از این نشست جرایم آنچنانی در کمیته انضباطی برای متخلفان در نظر گرفته نشد؟

ما کاری به کمیته انضباطی نداشتیم. رئیس فدراسیون از ما خواست و ما هم رفتیم تا نقش ارشادی ایفا کنیم. محمود مشحون به ما گفت چون شما سه نفر از قهرمانان این رشته ورزشی هستید و در جامعه بسکتبال اسم و رسمی دارید با بازیکنان شاخص بسکتبال ایران حرف بزنید و آنها را نسبت به وظایفی که دارند، آگاه کنید. هدف ما چند نفر در هیات‌رئیسه همین بود. ما تاثیری در رای کمیته انضباطی نداشتیم که اکنون از چگونگی حکم‌های صادره دفاع کنیم. خود من به صمد نیکخواه بهرامی گفتم وقتی تحت تاثیر هیجان‌های بازی هستی با رسانه‌ها حرف نزن. شما بازیکن ملی هستید و پیراهن تیم ملی برایت یک افتخار بزرگ است.

اصولا هیات‌رئیسه در برابر تصمیم‌هایی که خلاف نظر اعضا باشد، چه موضعی دارد؟

فدراسیون بسکتبال مدیریت مشارکتی دارد. محمود مشحون قبل از هر تصمیمی با اعضای هیات‌رئیسه مشورت می‌کند. ما نقطه نظرهای خودمان را در قالب مشورت و مشارکت در برنامه‌ها در اختیار فدراسیون بسکتبال قرار می‌دهیم و تصمیم‌گیری نهایی با خود آنهاست.

آیا رئیس فدراسیون در قبال برخی تصمیم‌هایی که خودش موافق اجرای آن است، حق وتو دارد؟

قهرمانلو: ما کاری به کمیته انضباطی نداشتیم. رئیس فدراسیون از ما خواست و ما هم رفتیم تا نقش ارشادی ایفا کنیم. محمود مشحون به ما گفت ‌شما سه نفر از قهرمانان این رشته ورزشی هستید

تاکنون با این موضوع برخورد نکردیم. تمام تصمیم‌گیری‌ها روال قانونی و مشارکتی داشت و ما در جریان ریز مسائلی که بعد‌ها به بیرون از فدراسیون درز می‌کند، قرار داریم. تصمیم‌ها با رای اکثریت گرفته می‌شود و هیات‌رئیسه حق وتو را برای هیچ‌کس حتی رئیس فدراسیون قائل نمی‌شود.

هیات‌رئیسه یکی از عواملی بود که فدراسیون و بویژه محمدرضا مشحون، مدیرتیم‌های ملی بسکتبال را برای حضور مهمد بچیروویچ، سرمربی تیم ملی و مهرام در کمیته انضباطی تحت فشار قرار داد. هدف‌تان از این پافشاری چه بود؟

قبل از ما نظر رئیس فدراسیون بسکتبال همین بود. او می‌گفت همه در برابر قانون یکسان هستند و با بررسی حوادث مسابقه باید رای را صادر کرد. برای ما مربی خارجی تفاوتی با مربیان ایرانی ندارد.

اما مربیان ایرانی نظر مخالف شما را دارند. آنها می‌گویند اگر به جای بچیروویچ آنها دچار این تخلف می‌شدند، فدراسیون بسکتبال برخورد شدیدتری با آنها می‌کرد.

از چیزی که اتفاق افتاده، نمی‌شود صحبت کرد.

اما نظایر این اتفاق‌ها بارها برای مربیان ایرانی افتاد و فدراسیون محرومیت‌های سه ماهه هم برای مربیان داشت. مانند مهران شاهین‌طبع.

من از جزئیات آن احکام بی‌خبر هستم.

شما در هیات‌رئیسه فدراسیون بسکتبال ورود رئیس فدراسیون را به حیطه‌های مربیگری مربیان ایرانی تائید می‌کنید؟

ببینید شخص رئیس فدراسیون بسکتبال مطلع از قوانین و مهارت‌های بسکتبال است، چون خود او از قهرمانان این ورزش بوده است. بنابراین اگر حرفی می‌زند حتما پشتوانه فنی دارد.

رئیس فدراسیون در یکی از مصاحبه‌های خود باز هم از مربیان ایرانی انتقاد کرد و گفت آنها قادر به هدایت تیم ملی فعلی نیستند. شما به عنوان عضو هیات‌رئیسه همین نظر را دارید؟

در حال حاضر تیم ملی سرمربی دارد، اما مربیان ایرانی نیز شایستگی‌های زیادی دارند. آنها نمی‌آیند با 200 یا 300 هزارتومان در ماه برای فدراسیون و تیم ملی کار کنند.

این حرف را محمود مشحون هم گفته، اما مربیان می‌گویند مگر بچیروویچ ماهانه 16 هزار و 500 دلار نمی‌گیرد؟ چرا وقتی نوبت به مربیان ایرانی و حرف از مربیگری آنها می‌شود، رقم‌های 200 یا 300 هزارتومانی وسط می‌آید؟

من نمی‌خواهم فردی را با کسی دیگر مقایسه کنم، اما تا آنجا که می‌دانم حقوق مربیان خارجی را کمیته ملی المپیک می‌دهد. فدراسیون‌های والیبال و بسکتبال به دلیل مشکلات ارزی با کمیته المپیک بر سر ولاسکو و بچیروویچ دعوا کردند تا توانستند این مربیان را حفظ کنند.

پس تقاضایی بوده که اکنون بچیروویچ در بسکتبال ایران مربیگری می‌کند و در چنین اوضاعی هنوز تقاضایی برای کار مربیان ایرانی وجود ندارد؟

شاید هنوز فضای لازم برای کار کردن مربیان ایرانی وجود ندارد. آنها باید بالاتر از آنچه الان هستند، بایستند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها