پس از معرفی سرمربی تیم ملی کاراته؛

ویشگاهی: گفتند یا‌ آنالیزور شوم یا مربی تیم ملی!

باخت‌ بازیکن صرفا مربوط به عملکرد مربی نمی‌شود

شاطرزاده : مربیان سطح پایین به کاراته ضربه می زنند

استفاده از مربیان سطح پایین نه تنها به کاراته کمک نمی‌کند بلکه به بدنه این ورزش هم آسیب می‌زند.
کد خبر: ۵۳۵۲۷۹
شاطرزاده : مربیان سطح پایین به کاراته ضربه می زنند

مربی سابق تیم ملی کاراته معتقد است پس از پایان مسابقات قهرمانی آسیا و رقابت‌های جهانی فرانسه در خصوص اتفاقات رخ داده در این رقابت‌ها هیچ کدام از کارشناسان عملکرد تیم ملی را مورد نقد و بررسی قرار ندادند و گویا یک سری واقعیت از نگاه وی از دید جامعه کاراته به دور مانده که مطرح شدن آن خالی از لطف نیست.

 

حسن شاطرزاده در مورد انتخاب یک مربی برای هر کاراته‌کا در مسابقات آسیایی ازبکستان اظهار داشت: طرح یک مربی و یک بازیکن در مرحله اول اجرایی، تبدیل شد به 9 مربی تحت فرمان یک مدیر فنی، که مدیر فنی هم تحت تأثیر نظرات مربی دهم قرار داشت. این طرح 2 ویژگی عمده داشت، یکی طرح تمرین به صورت لحظه‌ای بود و دیگری اینکه زمان‌بندی تمرین غیرقابل پیش‌بینی بود. شاید بتوانیم بگوییم که این طرح مربوط به ادامه سریال قربانیان زنجیره‌ای در دو بخش مربیان و بازیکنان مربوط به دهه 70 و اوایل دهه 80 بود.

 

وی افزود: اگر نگاه کلی به مسابقات آسیایی ازبکستان بیندازیم، مطلع می‌شویم که کل تیم در آن زمان یک مشکل کلی و مشترک داشت و برد و باخت‌ بازیکن صرفا مربوط به عملکرد مربی نمی‌شود. البته به غیر از مسابقات کمیته تیمی که به دلیل ارنج اشتباه و استراتژی نامناسب تیمی باعث از دست دادن سکوی اول مسابقات تیمی شد. در همان زمان در خصوص 2 طلای کسب شده در وزن 84- و 84+ به جرأت می‌توان گفت که نقش مربی در آنجا بسیار کمرنگ بود، چرا که اگر مربی تأثیرگذار بود و نقش پررنگی را در این مسابقات داشت باید این روند تا مسابقات جهانی فرانسه ادامه پیدا می‌کرد. دلیل دوم اینکه این 2 وزن از اول در انحصار مربیان مربوطه بود و هیچ گونه نقش موفقیت آمیزی در نتیجه مسابقات فرانسه این 2 وزن دیده نشد. در آخر نتیجه می‌توان گرفت که اگر مربی دیگری نیز مسئولیت این 2 وزن را در مسابقات آسیایی داشت همین نتیجه را به خود اختصاص می‌داد.

 

مربی سابق تیم ملی در مورد مصاحبه حبیب‌الله ناظریان پس از استعفایش گفت: اگر به مصاحبه‌ ناظریان بعد از استعفایش با خبرگزاری فارس، نگاه کنیم، به وضوح دلایل انتخاب و نقش مربیان را در مصاحبه خود شرح داده است. دلیل انتخاب مربیان را هماهنگی بیشتر یا به نوعی فرمانبری بیشتر و داشتن عناوین قهرمانی مربوط به دوران ملی پوش بودن آنها را مطرح کرده است.

 

وی افزود: البته کاری به این موضوع نداریم که این عناوین در دهه 70 تحت چه حمایت‌هایی نسبت به آقایان و چه بی‌عدالتی‌هایی نسبت به دیگران شد تا آقایان توانستند این عناوین را کسب کنند.

 

شاطرزاده در ادامه صحبت‌‌های خود در مورد بی برنامه بودن مربیان در اردوهای تیم ملی اشاره کرد و گفت: ناظریان در ادامه گفته است که آقایان(کادر فنی) سابقه کمرنگی در تیم ملی جوانان داشته‌اند. البته باید یادآور شویم که در آن مقطع تیم به دلیل صغر سنی که داشت به اعتبار کاراته ایران آسیب زد. ناظریان اعلام کرده این مربیان برنامه‌ای وی را به خوبی اجرا کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد که مربیان نقش تمرین دهنده بدون برنامه را داشته‌اند، نه یک مربی با برنامه.

 

شاطرزاده خاطرنشان کرد: حال این سؤال مطرح است که اگر ملاک انتخاب مربیان به شرایط فوق محدود می‌شود پس چرا ناظریان در دوران ریاست خود ملاک انتخاب مربیان تیم ملی را داشتن تجربه و شرایط بازیکن‌سازی اعلام می‌کرد.

 

وی در مورد مسابقه فینال سعید احمدی در رقابت‌ جهانی فرانسه گفت: ما اگر بخواهیم به مسابقات فرانسه نگاه کنیم باید بازی فینال سعید احمدی را از لحاظ فنی نگاه کنیم، نه از دید داوری و بعد از آن به راحتی عدم کارایی و کم تجربگی مربیان تیم ملی دیده می‌شود. به خاطر اینکه برای جلوگیری از اخطار احتمالی داور هیچ عمل پیش‌گیرانه‌ای انجام نشده است. این در حالی است که سعید احمدی در بازی قبل نیز مشکل گرفتن اخطار را چندین بار داشته، اما اگر به مسابقه تیمی ایران با ترکیه را نگاه کنیم به وضوح مشکل اشتباه ارنج و عدم استراتژی مناسب را می‌توان مشاهد کرد.

 

شاطرزاده در مورد عملکرد ضعیف مربیان تیم ملی در کنار تیم مناطق نفت‌خیز در مسابقات لیگ، گفت: سابقه اشتباهات این مربیان در لیگ کاراته به وضوح نیز دیده می‌شود. چرا که از 8 بازی کمیته 3 باخت، 2 مساوی و 3 برد را کسب کرده است این در حالی است که ستارگان کاراته ایران در این تیم جمع هستند. پس مشخص است که علم و تجربه این مربیان در سطوح پایین مربیگری قرار دارد. با این نگرش مطلع خواهیم شد که چه فرصت‌های طلایی را در فرانسه از دست داده‌ایم و در این صورت به کاپیتان تیم ملی حق می‌دهیم که به تغییر ارنج قبل از زمان شروع مسابقه اعتراض کند. از دست دادن این فرصت‌ها باعث شد تا از جایگاه رنکینگ سوم به جایگاه پنجم سقوط کنیم. بعید می‌دانم که چنین فرصت‌های طلایی را در مسابقات جهانی آتی پیش رو داشته باشیم.

 

مربی سابق تیم ملی در ادامه گفت: خدا را شکر می‌کنیم که مصاحبه تخریبی و غیر حرفه‌ای مربی تیم ملی قبل از گرفتن برنز کومیته تیمی جهانی باعث از دست رفتن آن مدال نشد و باورهای ذهنی و دینی بازیکنان و همچنین سطح انگیزش آنها اجازه کسب مدال‌های گرفته شده را به ما داد. البته نمی‌توان از زحمت‌های شبانه روزی مربی بدنساز نیز به سادگی گذشت.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم استفاده از مربیانی که در سطوح پایین مربیگری قرار دارند و تجربه لازم برای مدیریت مسابقات را ندارند نه تنها به کاراته نمی‌توانند کمک کنند بلکه به قول حسین روحانی به بدنه کاراته نیز آسیب می‌زنند. از این رو فدراسیون بهتر است روی مربیانی سرمایه گذاری کند که آمادگی آنها برای حفظ و ارتقاع کاراته کشور پر رنگ‌تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها