پایان هفته 27 لیگ برتر انگلیس؛

تاتنهام از چلسی سبقت گرفت

ادین هازارد، بلژیکی و جوان همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تبدیل به یکی از پدیده‌های تیم فوتبال چلسی و از بهترین‌های فصل جاری لیگ انگلیس شده است البته خودش معترف است که فاصله زیادی تا الحاق به تاتنهام در بهار امسال نداشت و اگر چنین می‌شد، اینک به جای غرب لندن در شمال این شهر مستقر بود و به جای پیراهن آبی چلسی، لباس سفید مردان وایت‌هارت لین را بر تن داشت.
کد خبر: ۵۳۴۰۳۸
هنرمندی به نام هازارد 4

آنچه می‌توانست هازارد را در این راه ثابت‌قدم و تاتنهام را در سالی که «​لوکا مودریچ»​ کروات را به رئال‌مادرید فروخته است، صاحب این بلژیکی مستعد و تکنیکی کند، قرار گرفتن تاتنهام در بین چهار تیم صدر جدول لیگ برتر انگلیس در فصل گذشته و به تبع آن راهیابی این تیم به پیکارهای امسال لیگ قهرمانان اروپا بود.

چیزی که اتفاق نیفتاد و هازارد طبعا سر از چلسی درآورد که فصل پیش در یک شگفتی بزرگ قهرمان باشگاه‌های اروپا شد و به همین سبب امسال هم در این پیکارها حاضر است و باز در این شرایط طبیعی است که روبرتو دی‌ماتئو، سرمربی ایتالیایی چلسی به تمجید از هازارد بپردازد و او را هنرمندی بنامد که می‌تواند آینده چلسی را طلایی‌تر از چیزی کند که تا به حال بوده است.

خیلی‌ها معتقدند 32 میلیون پوندی که چلسی برای تصاحب ادین هازارد پرداخت، با وجود برخی نمایش‌های عالی او رقمی بیش از اندازه بوده و چلسی نباید چنین هزینه کلانی می‌کرد، اما دی‌ماتئو شکی ندارد که پول چلسی درست و در جایی مناسب خرج شده و هازارد قطعا در ادامه فصل جاری، بسیاری بردها و نتایج جالب را برای چلسی رقم خواهد زد.

دی‌ماتئو حتی از قیاس هازارد با جان فرانکو زولا هم ابایی ندارد و این هموطن دی ماتئو همان فوتبالیست کوتاه قد اما هنرمندی است که چه در چلسی و چه درتیم ملی ایتالیا در اواسط و اواخر دهه 1990 کنار وی بازی می‌کرد.

به این سبب دی ماتئو کاملا با خصلت‌های او آشنا و قادر به قیاس آن با مهارت‌های هازارد در شرایط فعلی است.

دی ماتئو می‌گوید: البته قیاس بازی و روش‌های هازارد با زولا قدری دشوار است، اما من شباهت‌هایی بین ‌آنها می‌بینم. زولا یک هنرمند به معنای واقعی کلمه و برخی کارهایش محیرالعقول بود و امروز هازارد طوری با فن، هوش و مهارت‌هایش توپ را می‌دواند که زولا 16 ـ 15 سال پیش این کار را انجام می‌داد. من در مورد هازارد از هر گونه نتیجه‌گیری سریع ابا دارم و به همین سبب صبر کردم تا سه ماه از شروع فصل بگذرد و چیزهای فعلی را بگویم. هازارد بسیار سریع و بدون فوت وقت با شرایط فنی تیم جدیدش خو گرفته و در حالی که عده‌ای معمولا وقت زیادی را صرف تطابق با کشور جدید محل استقرار خود می‌کنند، هازارد به سرعت با انگلیس و لیگ آن خو گرفته و این نیز نشانگر استعدادهای غیرمتعارف اوست. معتقدم هازارد به سبب جوانی‌اش (21 سال)‌ می‌تواند در آینده از این هم بهتر شود و این یک نقطه‌قوت اضافی در ارتباط با وی است و اگر رشد بیشتر او را قطعی بدانیم، باید از خود بپرسیم که این رشد کی به نتیجه نهایی می‌رسد.

دی ماتئو، هازارد را بیشتر از آن رو از تیم لیل فرانسه خرید که می‌پنداشت و هنوز هم باور دارد که بار خلاقیت در خط میانی تیمش با احتساب کوچ سال‌های اخیر دکو و کول و بالا رفتن سن فرانک لمپارد پایین آمده است و از آنجا که دیدیه دروگبا هم دیگر نیست و به لیگ چین رفته است، نوع تفکرات تهاجمی چلسی باید عوض شود و از چرخه‌ها و تدابیر دیگری در این ارتباط بهره گرفته شود.

یک مساله که باعث نگرانی سرمربی 42 ساله چلسی در ارتباط با هازارد شده بود، خشونت‌های رایج در لیگ انگلیس است که بازی‌های فیزیکی متداول در این کشور می‌توانست برای او مضر، سخت و غیرقابل هضم باشد، اما هازارد در این زمینه نیز سریع و موفق عمل کرده و جایی برای نگرانی باقی نگذاشته است.

دی ماتئو می‌گوید: ​گاهی خودم نیز فکر می‌کنم که این بچه را فقط با خشونت می‌توان مهار کرد، ولی هوش هازارد به حدی است که می‌تواند از این‌گونه برخوردها هم فرار کند و به لطف این مساله من توانسته‌ام در ماه‌های اخیر به جای چیدن سپرهای تدافعی گرداگرد وی، در پی طراحی‌های فنی و تاکتیکی لازم برای او باشم. مثلا به این بیندیشم که راه هماهنگی بیشتر بین او و خوان ماتا (مهاجم اسپانیایی چلسی)‌ و لمپارد چیست و در این ارتباط چه باید کرد. ما با این آدم‌ها و گزینه‌ها نباید زیاد درباره آینده بدبین باشیم و برعکس شاید اتفاق‌های مثبت متعددی روی بدهد که پیشتر کمتر فکر آن را می‌کردیم.​

Evening Standard - مترجم : وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها