حمید استیلی بعد از حذف تیم ملی امید از مقدماتی المپیک:

از مردم ایران عذر می‌خواهم

وقتی یک تیم می‌بازد معمولا مربی مقصر اصلی شکست به حساب می‌آید. حمید استیلی هم به خاطر حذف تیم‌ملی امید از رقابت‌های مقدماتی المپیک، تبدیل به یک سیبل شده است. خیلی‌ها به مکانیزم ورود او به تیم ملی امید ایراد می‌گیرند. می‌گویند او همه را پس زد تا خودش سرمربی تیم ملی امید شود.
کد خبر: ۱۲۴۵۳۸۲
از مردم ایران عذر می‌خواهم

وقتی در این باره از استیلی می‌پرسیم، صحبت‌هایش آغاز می‌شود؛
کسی را کنار نزدم
هرگز این‌طور نبود که بخواهم کسی را کنار بزنم تا خودم سرمربی تیم ملی شوم. قبل از این‌که کرانچار و فرهاد مجیدی سرمربی تیم ملی شوند به من گفتند سرمربی شو. خودم قبول نکردم. گفتم با گزینه‌های دیگر صحبت کنید. من ترجیح می‌دهم مدیر تیم و مدیر فنی باقی بمانم تا این‌که بخواهم سرمربی شوم. از شما خواهش می‌کنم خودتان با اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال تماس بگیرید و از آنها سوال کنید. من نمی‌خواستم سرمربی تیم ملی شوم. وقتی فرهاد مجیدی رفت که البته من هم دوست نداشتم این اتفاق بیفتد، کمیته فنی به من گفت دیگر کسی نیست و باید خودت قبول مسؤولیت کنی.

چاره‌ای نداشتم

یکجورهایی چاره‌ای دیگر نداشتم. تیم ملی کشورم بود. ما قبل از این‌که مجیدی را انتخاب کنیم، با گزینه‌های زیادی صحبت کردیم. از قلعه نویی بگیرید تا ... خیلی از آنها نیامدند. دلیل هم داشتند. به هر حال در تیم باشگاهی خود قرارداد داشتند یا در این شرایط نمی‌آیند. فرهاد مجیدی هم که رفت، دیگر کسی نبود و اگر من مسؤولیت قبول نمی‌کردم چه می‌شد؟ باور می‌کنید در دو سالی که بودم، یک ریال از فدراسیون فوتبال پول نگرفتم. همین الان تماس بگیرید و بپرسید. اگر یک ریال به من داده بودند.

کمیته فنی تصمیم گرفت

من دوست داشتم فرهاد مجیدی بماند و کارش را کند. کمیته فنی درباره کادر مجیدی تصمیم گرفت. آنها گفتند یک نفر بیاید و به کادر اضافه شود. فرهاد مجیدی اما موافقت نکرد و از تیم امید رفت. دوست ندارم درباره این مساله حرف بزنم چون فرهاد از دوستان نزدیک و خوب من است. کمیته فنی فدراسیون فوتبال بهتر می‌تواند در این باره توضیح دهد.

گفتند زمان دیگری نیست

یکی از مشکلات اساسی تیم ملی این بود که بازی‌ها و اردوها در زمانی برگزار نمی‌شد که فیفادی باشد. من حتی به مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم گفتم. تاکید کردم شما در شرایطی بازی‌ها را برگزار می‌کنید که در فیفادی نیست ما چطور می‌توانیم از باشگاه‌ها به ویژه باشگاه‌های خارجی بازیکن بگیریم؟ خودشان هم قبول داشتند ولی می‌گفتند زمان دیگری نیست. این به ضرر ما تمام شد. البته باید از باشگاه‌ها تشکر کنم که انصافا از ما حمایت کردند و تا جایی که توانستند بازیکن خود را در اختیارمان قرار دادند. دوست داشتم حضور در این مسابقات همراه با صعود باشد ولی....

جواب کرانچار را نمی‌دهم

درباره اظهارات کرانچار دوست ندارم حرف بزنم. یعنی نمی‌خواهم جواب ایشان را بدهم. نمی‌دانم اصلا خودش این حرف‌ها را زده است یا نه؟ من از کرانچار حمایت کردم و خودش این را به‌خوبی می‌داند. کمیته فنی قبلا اجازه نداد او بیاید ولی من رفتم و صحبت کردم. حتی به وزارت ورزش رفتم و سرانجام ایشان سرمربی تیم ملی امید شد. همه چیز خوب بود و مشکلی وجود نداشت. او بازیکنان را خودش را انتخاب می‌کرد. حالا این بحث‌ها نمی‌دانم برای چیست؟ ایشان اگر برکنار شد بیشتر به خاطر مسائل مالی بود. فدراسیون فوتبال رقمی نزدیک به 200 میلیون تومان به این مربی در ماه پرداخت می‌کرد. دستمزد دستیارش هم بود. به خاطر همین گفتند مربی را تغییر دهیم.

بچه‌ها معرفتی کار کردند

قبول دارم. به خاطر انتخاب فرهاد مجیدی زمان از دست رفت. نمی‌شود زمان را به عقب برگردانیم. وقتی این مساله انتخاب افتاد و فرهاد جدا شد، ما زمان خاصی نداشتیم و باید سریعا برنامه ریزی می‌کردیم. هدف ما این بود که بتوانیم سریعا همه چیز را سازماندهی کنیم. زمان آنچنانی نداشتیم. براساس تست‌های صورت گرفته آماده‌ترین بازیکنان را انتخاب کردیم. به دو اردو رفتیم و بازی دوستانه انجام دادیم. زمان کمی داشتیم و با این حال فکر می‌کنم بچه‌ها واقعا معرفتی کار کردند و همه وجودشان را گذاشتند. کسی در تیم ملی امید کم کاری نکرد. همه زحمتشان را کشیدند و فقط به خاطر تفاضل گل صعود را از دست دادیم.

ماجرای عارف غلامی

عدم دعوت از عارف غلامی؟ به هر حال ما برای دعوت از یک بازیکن علاوه بر مسائل فنی به مسائل اخلاقی هم نظر داشتیم. از سویی امید نورافکن گزینه بسیار خوبی بود برای این‌که در قلب خط دفاع بازی کند و حتی خودش به ما گفت مشکلی ندارد. در بازی‌های مقدماتی هم عملکرد امید در این پست خوب بود. در دیدار چین هم به خاطر تغییر تاکتیک او را جلوتر بردیم و هافبک بازی کرد.

وضعیت فرق داشت

من هم شنیدم که بعضی‌ها می‌گویند چرا قائدی در استقلال اینقدر خوب بود ولی در تیم ملی نه. اصلا فرق می‌کند. اینجا استقلال مثلا با شاهین بوشهر، ذوب آهن، پیکان و تیم‌های دیگر بازی می‌کند. سطح رقابت‌های مقدماتی المپیک و فشار بازی‌ها به اضافه وضعیت آب و هوایی واقعا فرق دارد. آنجا خود مهدی هم تحت فشار بود چون توقعات واقعا بالا بود. او هم تلاش خود را کرد. در ضمن روش و استراتژی بازی ما با استقلال فرق دارد. در بازی ازبکستان او واقعا اثرگذار بود. در دیدار کره جنوبی هم اسیر مدافعان بلند قامت حریف شده بود. مهدی تلاشش را واقعا کرد.

عذر می‌خواهم

دوست دارم از مردم ایران عذرخواهی کنم. می‌دانم به تیم ما خیلی امید داشتند. ما هم تلاش‌مان را کردیم ولی به خاطر تفاضل گل صعود به مرحله بعد را از دست دادیم. باید از این شکست درس بگیریم و مثل کشورهایی چون ژاپن، کره، ازبکستان، عربستان و... برای فوتبال پایه برنامه‌ریزی کنیم. ما باید خیلی چیزها را از سن کمتر به بازیکنان خود یاد بدهیم.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها